מורמים מקרקע
מורמים מקרקע (הדמייה הרצוג ודה מרון)

בין עתיק לחדשני: שני מגדלי מגורים אופקיים יוקמו במוסקבה

על עיי חורבות של מבשלת שיכר עתיקה יקום מרכז אורבני חדש שיכלול חיבור לעיר באמצעות פיתוח שטח, אזורי מסחר ומשרדים ושני מגדלי מגורים שכמו ירחפו למעלה באוויר

משרד האדריכלים השוויצרי, הרצוג ודה מרון, זוכה פרס פריצקר לאדריכלות לשנת 2001 יבנה שני מגדלי מגורים אופקיים על גדות נהר מוסקבה. המגדלים, שיורמו לגובה שלושים וחמישה מטרים מעל פני הקרקע, יוצבו על גבי יער של עמודי מתכת ויהוו חלק מתכנית שימור ושחזור של מבשלת שיכר עתיקה.

למעשה, נראים מגדלי המגורים החדשים שמציע משרד האדריכלים, כמו פיסה עירונית המרחפת מעל פני האדמה המאפשרת את המשכן של ההתרחשויות במפלס הרחוב. כך, יישמר קשר העין בין הרחוב ופני המים, הפארק האורבני שיוקם מתחת למגדלים יחבר בין העיר לבין טיילת שתבנה לאורך הנהר, המבנים ההיסטוריים יהיו נטולי חזית ועורף ופתוחים לכל הכיוונים וכל הדירות במגדלים המרחפים יתפקדו כמו דירות בקומות עליונות ויוכלו ליהנות מנוף ישיר לסביבה הקרובה והרחוקה.

ישן וחדש
ישן וחדש (הדמיה הרצוג ודה מרון)

על פי התכניות, מיועד האזור הידוע, אך הנטוש והרעוע ברובו, להפוך ללב חדש ותוסס במרכז העיר מוסקבה. משרד האדריכלים מתכוון להחזיר את שלושים אלף המטרים הרבועים לחיים ואליהם להוסיף כמאה אלף מ"ר שיוקדשו למבני המגורים, משרדים ומסחר. בתום התהליך, שטחי המפעל הישן יהיו פתוחים כלפי העיר באמצעות שדרה שבה מסעדות, ברים וחנויות ואילו סוללת הנהר תתחדש בטיילת מרהיבה לשימושם של הדיירים והקהל הרחב.

עבר הופך להווה

מבשלת השיכר, שנבנתה בסגנון תעשייתי עם חזית מונומנטלית מקושטת לבנים אדומות, הוקמה לפני כמאה וארבעים שנה בסמוך לחומות העיר מוסקבה וכשבעה קילומטרים מהקרמלין. בתקופה הסובייטית של מחצית המאה הקודמת, ועם צמיחת האוכלוסייה בעיר, נוספה באזור שדרה מרכזית שלאורכה מבני מגורים אחידים בסגנון ניאו קלאסי. עם המעבר למאה העשרים ואחת, צצו מצידו השני של הנהר, מגדלי עסקים שהציגו גישה אדריכלית רדיקאלית הן בקנה מידה העצום והן בחומריות המודרנית, מה שהעצים את העזובה המאפיינת את האתר.

קשר לעיר במפלס הרחוב
קשר לעיר במפלס הרחוב (הדמיה הרצוג ודה מרון)

מאז סגירת בית השיכר בשנות ה 2000, הפך מקבץ המבנים לעי חורבות. משלושת מבני בית החרושת המקוריים, שרד מבנה אחד בסגנון התחייה הרוסית הרומנטית ומבנה נוסף בסגנון אנגלי. רגולציית המורשת האורבנית של מוסקבה חייבה את משרד האדריכלים לשמר את השניים ולהימנע מבנייה שתעבור את סף הגובה של שבעים וחמישה מטרים.

כך, החליט משרד הרצוג ודה מרון לנקות מהשטח את המבנים שאינם חשובים ולפתוח את האתר לראשונה לכיוון העיר והשכונה הסמוכה תוך הנגשת המבנים המשוחזרים לדיירים חדשים ולציבור. על פי התכנון, במבנה משוחזר אחד יתקיים שוק אוכל, יפתחו חנויות אופנה, יבנו שטחי עבודה משותפים ויוקמו אולם כנסים וחדר כושר. במבנה השני, יפתח בית שיכר קטן ואילו מבנה שלישי יכלול קומפלקס בן 15,000 מ"ר בעל חצר פנימית שיכיל סאונה מסורתית, מרכז אמנויות, גני ילדים ומבוך של דירות מסוגים שונים. המגדלים החדשים, השונים כל כך בסגנון ובמראה, כמו ימסגרו את הישן אך ללא ספק יעזרו להפיח בו חיים חדשים.

שימושים מעורבים
שימושים מעורבים (הדמיה הרצוג ודה מרון)
נוף פתוח
נוף פתוח (הדמיה הרצוג ודה מרון)

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לחלוק איתנו? כתבו לנו >>

אולי יעניין אותך גם...