חיים אביטן
חיים אביטן (יחצ)

חיים אביטן: "נשחרר את חסמי הבירוקרטיה בהתחדשות עירונית"

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בכנס של התאחדות בוני הארץ: "אנחנו עובדים על זה, הקמנו צוותי חשיבה כדי לשפר את שחרור החסמים, אבל זה ייקח זמן"

תחום ההתחדשות העירונית הולך וצובר תאוצה בישראל ומקבל גם דחיפה מהממשלה שחותמת עוד ועוד הסכמי גג והסכמי מסגרת כדי לעודד בנייה בתוך הערים, מבלי הצורך בשחרור ומציאה של קרקעות בתוך אזורי הביקוש.

ואולם, עם כל הרצון לעודד את הנושא, עדיין יש בו הרבה כשלים שרובם קשורים לבירוקרטיה וסחבת האופייניות לתהליכים בכל התחומים במדינת ישראל ולא רק בנדל"ן.

כדי לתת להתחדשות העירונית את הטיפול והיחס המגיעים לה, וכדי לסייע בשחרור הפקק במוסדות התכנון של המדינה, הוקמה לפני כחצי שנה (שלוש שנים אחרי שחוקקו את החוק) הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שבראשה עומד חיים אביטן, ראש עיריית חדרה לשעבר.

מינויו של אביטן לתפקיד אושר באוקטובר 2017, הוא מונה ע"י שר הבינוי והשיכון יואב גלנט כדי להביא "מניסיונו האישי בתחומי הבינוי, השיכון והתשתיות המוניציפליות", כפי שאמר אז גלנט, וכן בשל "הנוכחות הציבורית וההיכרות עם מערכת השלטון המקומית והממשלתית לצד הידע המקצועי הנדרש".

ואביטן אכן יצטרך להשתמש בניסיונו והיכרותו עם התשתיות המוניציפליות, כי אחד החסמים הגדולים של התחדשות העירונית בחלק מהערים בארץ הם ראשי הערים עצמם שמתנגדים ומעכבים את התהליכים.

הצלחנו לתפוס את אביטן לשיחה קצרה במהלך כנס נדל"ן שיזמה התאחדות בוני הארץ ושאלנו אותו על הקשיים שמערימים ראשי הערים, על הבירוקרטיה והסחבת, ואיך הרשות מטפלת בכל זאת.

אביטן אמר לנו כי הוא עושה ויעשה את כל שביכולתו כדי לשחרר את חסמי הבירוקרטיה, לקצר תהליכי תכנון ומתן היתרים ולעודד עוד ועוד פרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38 בכל הארץ.

"אנחנו נקצה את כל המשאבים ונפעיל את כל הכלים שבידנו כדי לקדם התחדשות עירונית ולחדש את פניה של ישראל", אמר אביטן. "התהליכים האלה קורים כבר היום והם הולכים ומתגברים. זה מתחיל במרכז הארץ ומתפשט לאט לאט לכל רחבי המדינה – וגם לפריפריה".

אביטן טוען כי הוא מזהה כיום שיתוף פעולה יוצא מן הכלל מראשי רשויות ומהנדסי ערים, וגם מיזמי נדל"ן שמזהים את הפוטנציאל. הרשות שהוא מוביל מתיימרת להיות האבא והאמא של כל נושא ההתחדשות העירונית, הכתובת הבלעדית שאליה פונים לטיפול בנושא.

אביטן מודה כי הבירוקרטיה היא החלק השלילי המרכזי שיש במדינה בתחום ההתחדשות העירונית, ואומר כי זה חלק מהתפקיד של הרשות לשחרר את הפקקים האלה. "אנחנו עובדים על זה, הקמנו צוותי חשיבה ואנו פועלים בכמה כיוונים כדי לשפר את שחרור החסמים, אבל זה תהליך שייקח זמן".

יו"ר הרשות אומר עוד כי "קיצור התהליכים תלוי במידה רבה גם בראשי הרשויות המקומיות ונושא זה יקבל את המענה והתשובה מצד הרשות. יש גם עוד מנגנונים קשורים כמו מנהל התכנון, משרד האוצר ומשרד הפנים – ואני מאמין שכולם היום שמו את הנושא הזה על סדר היום ורוצים לטפל בו, אבל זה לא מהיום למחר, זה תהליך".

"ברגע שההתחדשות תיכנס לתאוצה משלב התכנון וההיתרים ועד לשלב הביצוע, זה יביא להגדלת היצע הדירות ויכול לתת מסה ענקית למלאי הדיור בישראל. בשלב מסוים ההיצע כבר ימתן את השוק ויוכל להביא לירידת מחירים – אבל זה תהליך שלא נשלט בידי אף אחד. אני כן רואה שהדברים הולכים לכיוון הזה", סיכם אביטן.

אולי יעניין אותך גם...