התאוששות מהירה. (צילום Deposit)

התאוששות באתרי הבנייה ושיפור בתחזיות לעתיד – ממשיכים קדימה?

כ-61% ממנהלי האתרים אינם צופים שינוי בקצב ההתקדמות של הבנייה כתוצאה מהנגיף ומראים דווקא אופטימיות לגבי קצב העבודה והתאוששות השוק

מדגם בקרב כמאה פרויקטים בנדל"ן שבהם נבנות מעל 10,000 דירות, מעיד על התאוששות בפעילות אתרי הבנייה בישראל ושיפור גדול בתחושות של מנהלי האתרים בכל הקשור לפעילות ולקצב העבודה על רקע משבר הקורונה וההקלות החדשות שפרסם משרד הבריאות.

 

הסקירה שבוצעה על ידי חברת פז כלכלה והנדסה שבבעלות דניאלה פז ארז, היא סקירת המשך לזו שפורסמה בתחילת חודש אפריל בתחילת המשבר, והיא בדקה את הפעילות באתרים מסוף אפריל ועד אמצע מאי, לאחר פרסום ההקלות. הממצאים מראים כי חל שיפור בכל היבטי ההשפעה של נגיף הקורונה על הפעילות והחששות של נציגי האתרים מהשפעת הנגיף על אתריהם ירדה. מניתוח הפעילות באתרים בסקירה זו ניתן לראות התאוששות מסוימת בפעילות האתרים לעומת הסקירה הקודמת, שבאה לידי ביטוי בעיקר בכמות הפועלים באתרים ולא בקצב ההתקדמות.

 

42% מהמשיבים העריכו כי תהיה ירידה במספר הפועלים באתרי הבנייה בהמשך (לעומת 55% בסקירה קודמת), 61% העריכו שלא יהיה שינוי בקצב ההתקדמות כתוצאה מהנגיף (לעומת 54% בסקירה קודמת), למעלה מ-85% מהמשיבים אינם צופים בעיות אספקה כתוצאה ממחסור בחומרי גלם או מעיכובים בייבוא (לעומת 80% בסקירה קודמת); 100% ממנהלי האתרים השיבו כי לא מתוכנן שינוי בתוכנית העבודה של הפרויקט כתוצאה מהתפרצות הנגיף.

זמינות נמוכה של הרשויות המקומיות עדיין מרחפת מעל האתרים

בסקירה נבדקו בכל אתר מספר הפועלים במועד הסיור, נתון שנבדק גם בסקירה הקודמת וגם בסיורים טרום תקופת הקורונה ונראה כי בכ-60% מהפרויקטים חלה עלייה במספר הפועלים באתר ביחס לסקירה הקודמת וב-40% מהפרויקטים מספר הפועלים מתקרב לממוצע שלפני תקופת הקורונה.

 

בסקירה זו, שיעור האתרים שהתלוננו על בעיות אספקה ירד משמעותית ונמצאו רק תשעה אתרים שעוד סובלים מבעיות אספקה. לאור ההקלות בהגבלות הפעילות סביב המשבר מסתמן כי הסיכונים בהיבט האספקה קטנו משמעותית וככל הנראה לא פגעו באתרים. לעומת שאת, בכל הקשור לעבודה מול רשויות מקומיות לא חל שיפור והזמינות שלהן נותרה נמוכה וכך הסבירות לאיחורים כתוצאה מכך נותרה גבוהה.

דניאלה פז ארז בעלים ומנכ"ל פז כלכלה והנדסה (צילום דרור נחום)

דניאלה פז ארז, מנכ"ל ובעלים של חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה מסבירה כי "הממצאים מצביעים על שיפור בפעילות ענף הבנייה הישראלי עם ההקלות שפרסמה המדינה. מנהלי האתרים שאיתם דיברנו מרגישים את השיפור בשלל פרמטרים תפעוליים ולהערכתנו המגמה תימשך ככל שיפורסמו עוד הקלות למשק הישראלי. יחד עם זאת, נקודה אחת עדיין נותרה שחורה – תפקוד הרשויות המקומיות בעבודה מול הפעילים בשוק הנדל"ן. פרמטר זה גורם לעיכובים רבים בפרויקטים ומעכב משמעותית את תוספת יחידות הדיור לשוק, והמדינה חייבת לתת על כך את הדעת".

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...