רוני כהן
רוני כהן (יחצ)

המשבר הבא בשוק הדיור | טור אישי – רוני כהן

לקראת סוף השנה האזרחית ישראל תיכנס למערכת בחירות. נכון לעכשיו מדובר אומנם במערכת בחירות ברשויות המקומיות, אך ההשפעה של מערכת הבחירות על הנדל"ן למגורים בכלל ופרויקטי התחדשות עירונית בפרט היא עצומה

בשנים האחרונות רשויות מקומיות רבות בישראל לחצו על הבלמים בכל הקשור לאישור פרויקטי התחדשות עירונית, בניגוד למדיניות הממשלה. כדי להבין את הסיבה העיקרית לכך צריך לחזור מעט אחורה.

פרויקטי התחדשות עירונית מוסיפות מאות דירות חדשות במרכזי הערים. הדבר מצריך את הרשויות בשדרוג התשתיות כגון רשת המים והביוב העירונית ותשתיות התחבורה, הקמת או שיפוץ מוסדות חינוך וכו'. במקביל, ראשי הערים טוענים כי הארנונה של התושבים החדשים אינו יכול לכסות את ההשקעות האדירות שהעירייה צריכה להשקיע. אם מדובר ברחובות שלמים שעוברים התחדשות עירונית הבעיה אף קשה יותר ומהווה נטל על העירייה.

כעת, הקירבה לבחירות מגבירה את הסירוב של העיריות לאשר פרויקטי התחדשות עירונית. הן חוששות מהתנגדות קהל הבוחרים הפוטנציאלים המתגורר ברחובות הסמוכים. אותם מתנגדים יאלצו לסבול ממטרדי אבק ורעש בטווח הקצר ומחסור בחנייה, כבישים פקוקים ומחסור בכיתות לימוד בטווח הארוך.

נוסף על כך יש נקודה נוספת ומאוד חשובה שראוי לשים אליה לב. פרויקטים שלא אושרו בוועדות המקומיות יאלצו להמתין עד אחרי הבחירות. על פי החוק, ועדות התכנון ביישובים רבים בישראל אינם יכולים להתכנס כחצי שנה לפני הבחירות.

כלומר פרויקט שלא נכנס לוועדה יאלץ לחכות חודשים ארוכים מכיוון שגם אחרי הבחירות ייקח זמן עד שתורכב קואליציה וראש העיר יוכל להוציא לפועל את מדיניותו.

מעבר לכך בראשן של לא מעט ערים בישראל יישבו בסוף השנה ראשי ערים חדשים. מדובר ביישובים כמו כפר סבא, הוד השרון, ירושלים, רעננה, כרמיאל, שוהם ועוד. ביישובים בהם ייבחר ראש עיר חדש יחלוף זמן רב עד שפרויקטים חדשים יקבלו היתרים. מכיוון שראש העיר החדש יאלץ לבנות קואליציה, לאחר מכן להחליט על מדיניות ורק אז הוא יתחיל ללמוד את הפרויקטים מהתחלה. מהניסיון שלי, סביר להניח שאותו ראש עיר יבקש לערוך שינויים על פי השקפת עולמו וכך נראה פרויקטים שייתקעו בצנרת התכנון כשנתיים ואף למעלה מכך.

ההשלכות על הציבור כבדות. החל מירידה נוספת במלאי הדירות, הפעם שלא באשמת הממשלה, עליית מחירים וחשש מפני עצירת הצמיחה ביישובים רבים בישראל.

שר האוצר שמעוניין להמשיך לראות מגמה של ירידת מחירי הדירות על מנת לגזור את הקופון שלו בדרך לקלפי צריך לחשוש. ירידה נוספת בהתחלות הבנייה תזרז את עליות המחירים.

ניתן עדיין לעצור את הכדור שצפוי להחמיר את משבר הדיור בישראל. הממשלה דרך קבינט הדיור צריכה להעביר באופן זמני את אישורי פרויקטי הנדל"ן כולל פרויקטי התחדשות עירונית לידי ועדה ממשלתית חיצונית. ואולי לתת לרשות להתחדשות עירונית מנדט זמני לאשר פרויקטים למגורים.

רוני כהן

מנכ"ל ושותף בחברת אלדר שיווק נדל"ן. נתפס בעיני רבים כאוטוריטה בתחום השיווק, בזכות הניסיון והידע הרבים שצבר במהלך מעל 22 שנות עיסוקו בתחום הנדל"ן. יש הרואים בו עמוד התווך באלדר. בזכות הנהגתו של רוני כהן באלדר שיווק, זכתה אלדר בשלוש השנים האחרונות במספר פרסי effie זהב וכסף, בזכות מהלכים פורצי דרך שיזם בפרויקטים שונים שבשיווק החברה. מהלכים אלו זיכו את רוני לפני כשנתיים בתואר איש השיווק של איגוד השיווק הישראלי.

אלדר שיווק נדל"ן מקבוצת אלדר הינה החברה הגדולה ביותר בישראל בתחום שיווק פרויקטים למגורים, הניצבת מאחורי מותגי נדל"ן רבים. החברה, המדורגת בארבע השנים האחרונות ע"י BDI CODE במקום הראשון בשיווק פרוייקטי מגורים, אחראית כיום על שיווקם של למעלה מ-100 פרויקטים, בשיתוף עם חברות הנדל"ן הגדולות בישראל. מאז הקמתה בשנת 1999, שיווקה החברה למעלה מ-23,000 דירות חדשות בהיקף של 29 מיליארד ₪, במגוון פרויקטים בפריסה ארצית.

כתובת מייל לתגובות: irit@eldargroup.com

אולי יעניין אותך גם...