צילום: ארן דולב

"המדינה לא עושה את עבודתה, הם צריכים לחוקק חוקים ולזוז הצידה"

ועידת עיר הנדל"ן - התחדשות עירונית מניפה דגלים אדומים באשר ליכולת של ענף הבנייה והנדל"ן לספק פתרונות דיור בהיקף הדרוש נוכח המדיניות הממשלתית הנוכחית.

התחדשות עירונית תחילה

הבוקר נפתחה במלון גליליון "ועידת עיר הנדל"ן – התחדשות עירונית", של מרכז הבנייה הישראלי. תחום ההתחדשות העירונית הנו האתגר הלאומי המשמעותי ביותר, נוכח הצפי לפיו אוכלוסיית ישראל מכפילה את עצמה בכל שלושים וחמש שנים. האתגר הזה כולל בתוכו מתן פתרונות דיור והגדלת מלאי הדירות, לצד מתן פתרונות בטיחותיים נוכח המצב הביטחוני והצפי לרעידות אדמה באזורינו. אתגרים אלו מחייבים דיאלוג והבנות בין הממשלה, הרשויות המוניציפליות, היזמים, גורמי המימון ובעלי הדירות כמובן. המשוואה המורכבת הזו מזמנת לא מעט קשיים.

איתן צור, מנכ"ל הועידה להתחדשות עירונית, מרכז הבנייה הישראלי, מציג פן נוסף של המהלך: "ההתחדשות העירונית היא כלי מרכזי לחיזוק חברתי. היא מביאה עמה התחדשות קהילתית למרכזי הערים על ידי קליטת אוכלוסיות צעירות לצד הוותיקות ובכך משמרת את המגוון האנושי ומגשרת על פערים שנוצרו במשך השנים".

בעיית הכדאיות הכלכלית של ההתחדשות העירונית בפריפריה היא נושא מרכזי בוועידה. על מנת להוביל מהלך הלכה למעשה, העביר המרכז את הוועידה לגליל.  לדברי ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי: "בחרנו להעביר את הוועידות השנה לגליל על מנת לקחת חלק ולהוביל את השיח והפתרונות של פיתוח בנייה והתיישבות בגליל, אחד היעדים להרחבת ההתיישבות".

צילום: ארן דולב

כל ענף ההתחדשות העירונית תחת קורת גג אחת

מטרת הועידה לייצר שיח משמעותי בין השחקנים המובילים את ההתחדשות העירונית בישראל ולשמש פלטפורמה ליישום אג'נדות, שינחו את ענף הבנייה בשנים הבאות. הועידה תימשך 48 שעות, ובמהלכה יתקיימו דיונים מקצועיים, הרצאות ופאנלים.

בוועידה השנה משתתפים מעל 650 חברי כנסת, בכירים במשרדי הממשלה, ברשויות מוניציפליות ובענף הבנייה והנדל"ן. בין המשתתפים: חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חווה ארליך, מתכננת מחוז מרכז, זאב ביילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי, בני דרייפוס, ממלא מקום מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים, יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים תל אביב בת ים, חיים מסילתי, יו"ר ארגון השמאים, ראול סרוגו, נשיא התחדשות בוני הארץ, חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן, נחשון קויתי, יו"ר בסר, רן קוניק, ראש העיר גבעתיים, כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן וסיון ברקוביץ', בעלים סיון ביצוע.

עיר הנדל"ן - התחדשות עירונית, צילום: ארן דולב

מתח גובר בין הרשויות המקומיות לבין הממשלה

במהלך היום התקיימו מושבים מקצועיים שדנו בין היתר, ביחסי הגומלין שבין התחדשות עירונית למחיר למשתכן ובצורך בהקטנת אי הוודאות שגורם נזקים כבדים ליזמים.

בדיון בנוגע למתח בין גורמי הממשלה לבין הרשויות המקומיות, מתח ראש עיריית גבעתיים – רן קוניק, ביקורת קשה על מדיניות הממשלה: "המדינה לא עושה את עבודתה, הכל אישי, אין להם מושג מינימלי בניהול מקומי, הכל פופוליסטי, וכל מה שמעניין אותם זה הכיסא שלהם. תפקיד הממשלה לחוקק, לתכנן ואז לזוז הצידה ולא להפריע לנו".

אולי יעניין אותך גם...