ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני
ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני (מערכת LEGIT)

"גבעת שמואל בתנופת בנייה חזקה": ראיון אישי עם ראש העיר

יוסי ברודני רוצה להפוך את העיר לקיימבריג' של המזה"ת • מדבר על בנייה של 3,000 יחידות דיור חדשות • ועדיין מתאושש מרימון ההלם שנזרק על ביתו ע"י עבריינים

ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני רוצה להפוך את העיר לקיימבריג' של המזרח התיכון, הוא עמל בימים אלה לספח את אוניברסיטת בר אילן לעיר ולשלבה במרקם העירוני; ברקע בנייה חדשה של אלפי יחידות דיור בעיר, ברודני פועל כדי לעצור את בריחת החילונים מהעיר וחותר לשמור על גבעת שמואל מעורבת; הוא די בטוח שהוא יקבל עוד קדנציה בראשות העיר, ועדיין מתאושש מרימון הלם שנזרק על ביתו ע"י עבריינים לפני כשנה.

בראיון שקיימנו עם ברודני הוא מצטייר כראש עיר נגיש, משתף, ומוכן לשמוע ולהקשיב לתושבים שלו. אלה שרואים אותו בסופרמרקט העירוני מעידים שהוא כאחד העם, נקי מגינונים גבוהים ומהתנשאות. הוא מספר לנו על חזון הבנייה שלו בעיר, חושף מה הוא חושב על מדיניות הממשלה בתחום הדיור, וגם מציע דרכים שיסייעו להקל על הזוגות הצעירים לרכוש דירה. ולא תאמינו מה הוא אוכל לארוחת הצהריים.

– ראש העיר ברודני, אפשר למצוא בעיר שלך דירה במחיר שפוי?

"גבעת שמואל נמצאת כיום בתנופת בנייה מאוד חזקה כי העיר מאוד מבוקשת למגורים. יש לנו תוכניות מאושרות לבנייה של כ-3,000 יחידות דיור בשלבים שונים, בעיקר דרומית לשכונת רמת הדר בתוכנית 3154, שם יש אישור לבניית כ-2,000 יחידות דיור, ובחלק הצפוני של העיר בהמשך שכונת רמת הדקלים, ששם יש תוכנית לכ-1,500 יחידות דיור. במקביל אנחנו עדיין שומרים על הריאות הירוקות – בדמות פארק גדול של 30 דונם.

"מבחינת התחדשות עירונית, באופן כללי אני בעד להחליף ישן בחדש, אבל לא בכל מחיר. בניגוד לתב"ע חדשה שבה מתוכננות גם תשתיות חדשות בשכונות חדשות, בהתחדשות עירונית מחזקים בניין קיים או הורסים ובונים בניין אחר באותו מקום, אבל באותה סביבה כבר גרים תושבים שהתרגלו לדברים מסוימים ולכן צריך להתחשב בהם. אנחנו בוחנים בקשות להתחדשות בעיניים חיוביות אבל במגבלות מסוימות. אני משתדל לא להגיד מיד 'לא', וגם אם לא אומרים 'כן' בפה מלא, אני אגיד 'כן, אבל…'.

"בכל מקרה, גם אם אני מאוד רוצה התחדשות עירונית בעיר, אין לנו יותר מ-200 דירות בפוטנציה. גבעת שמואל לא משופעת בקרקעות מדינה, יש לנו רק שני מגרשים עם 100-200 יחידות דיור שמשותפות לנו ולמנהל, ואותן אנחנו שוקלים לייעד אולי לשכירות לטווח ארוך דרך החברה הממשלתית דירה להשכיר, או אפילו למחיר למשתכן. בכל מקרה מדובר בכמות מוגבלת מאוד של דירות ולא משהו שיציף את העיר", לדבריו.

שני המגרשים שברודני מדבר אליהם מצטרפים לתוכנית פינוי-בינוי גדולה שמתוכננת בשכונת גיורא הוותיקה בעיר להריסת כ-500 יחידות דיור ישנות ובנייה של כ-1,500 דירות חדשות במקומן.

לדברי ברודני, "גבעת שמואל נמצאת במהלך גיבוש תוכנית מתאר, ולא הסכמנו למדיניות המדינה לצופף כמו ברמת גן למשל, כי רצינו לשמור על איכות החיים של התושבים, לשמור על שטחים ירוקים ולבנות כך שנוכל לתת שירותים ברמה מספקת לתושבים. אבל כחלק מהמאמץ הלאומי אנחנו כן מאפשרים התחדשות עירונית בעיר".

ברודני מתפאר ואומר כי גבעת שמואל כמעט וחימשה את עצמה מבחינת מספר תושבים ב-20 השנה האחרונות מ-7,000 בשנת 1993 עד לכ-30 אלף תושבים כיום. לדבריו, "בגלל שאנחנו רוצים להיות עיר אוניברסיטאית, אנחנו מתעסקים הרבה בחינוך ובבניית מוסדות חינוך, ולכן אנחנו גם חושבים שבר אילן צריכה להשתלב בעיר ולא להיות תחומה ע"י גדרות.

בתוכנית המתאר שלנו תיכננו הרבה יחידות דיור קטנות שיתאימו לסטודנטים – 3 חדרים ודירות סטודיו; אנחנו מציעים אירועי תרבות שמעניינים צעירים, אנחנו יוצרים ציר מרכזי מקצה העיר ועד האוניברסיטה, הכל כדי שצעירים וסטודנטים יהיו חלק בלתי נפרד מהעיר".

– אתה מדבר על לשלב צעירים בעיר, בזמן שדירות 3 חדרים עולות 1.9 מיליון שקל ו-4 חדרים עולות 2.4 מיליון שקל. הצעירים לא יכולים להרשות לעצמם לגור בגבעת שמואל

ברודני: "לגבעת שמואל אין כמעט קרקעות מדינה וכל הקרקעות כאן הן פרטיות ובשיווק של יזמים, ולכן המחיר נקבע על-ידם. אם יש כוח קנייה שקונה במחירים האלה, אז לצערי הרב אין בעצם מה שיעצור את המחירים".

– בשנים האחרונות התושבים החילונים בעיר עוזבים, ובמקומם נכנסים תושבים דתיים. אתה בעד המגמה הזו? אתם נוקטים בפעולות כדי לעצור את הבריחה?

"לי באופן אישי חשוב שגבעת שמואל תהיה מעורבת – דתיים וחילונים ביחד, אבל אני לא מכוון לאוכלוסיה כזו או אחרת. אני צריך לדאוג לשירותים לכלל התושבים – גני ילדים, בתי ספר וכדומה, ולעירייה אין באמת יכולת השפעה או רצון להשפיע מי יהיו התושבים שלה. אני אשמח אם יהיו יותר חילונים כי זה לא יעשה טוב אם העיר תהפוך דתית לגמרי.

"אני יכול להגיד שאנחנו כן עושים מאמצים לשמור על הציבור החילוני הקיים שלנו ולהביא גם חילונים חדשים לעיר, שיצטרפו אל התושבים הדתיים שבאים לכאן בכמויות גדולות יותר. למשל יזמנו שבתות תרבות בגבעת שמואל, הקאנטרי שיש כאן פתוח בשבת, בנינו כאן תיכון ממלכתי שבו יוכלו ללמוד ילדי החילונים, אנחנו משקיעים הרבה כספים במועדוני נוער שפתוחים בשבת, יש לנו תיאטרון עירוני שיארח הצגות בשבת ושם אנחנו רוצים לפתוח קפיטריה ולא תהיה לנו בעיה שהיא תהיה פתוחה בשבת רק לצורך זה; בפארק שנבנה ברמת הדר יש מתקני כושר, מתקני משחק וספורט, שבילי הליכה ואופניים, מגרשי כדורגל והחלקה, ועוד", הוא אומר.

ברודני מדגיש עם זאת, כי "מסחר בשבת לא יהיה בעיר שלי – לא בתי קפה, לא מסעדות, לא סופרמרקטים – קודם כל בגלל החוק שיש במדינה, ושנית בגלל שיש כאן 60% תושבים דתיים שצריך לכבד את רצונם. אנחנו לא מקפחים אף זרם מהאוכלוסיה שיש בגבעת שמואל".

– מי קונה עכשיו את הדירות החדשות שנבנות, דתיים או חילונים?

"בבנייה החדשה שנבנית בשכונת רמת הדר יש הרבה משפרי דיור מבני המקום שהגיעו לעיר כזוגות צעירים לדירות קטנות, ורוצים לשדרג את הדירה שלהם. יש גם רוכשים שמגיעים מערים אחרות, ועוד. אני מעודכן מהיזמים שבונים כאן שכ-40% מהדירות שנרכשו נקנו ע"י חילונים, אבל אין לי באמת איך לאמת את זה".

"מחירי הדירות לא יירדו באופן דרסטי"

– מה דעתך על מדיניות הממשלה בתחום הדיור?

"אני אולי פחות בקיא בעניין ביחס לראשי עיר שעברו כבר פרויקטים של מחיר למשתכן, אבל לדעתי בסך-הכל הכיוון הוא נכון, רואים שיש התקדמות ובטוח שיש רצון מצד הממשלה. במרכז הארץ זה אולי קצת קשה יותר להכניס מחיר למשתכן כי יש הרבה קרקעות פרטיות ואנשים מוכנים לשלם מחירים משוגעים בתל אביב ודומותיה, אבל אני כן שומע שבמעגלים השניים והשלישיים ובפריפריה מחיר למשתכן כן עובדת, והנה מחירי הדיור טיפה ירדו".

ראש העיר סבור כי בתחום הדיור לממשלה אין יותר מדי מקום להשפיע וכי עליה להתרכז בתחומים אחרים שבהם היא כן יכולה לתת את כובד משקלה. "לעניות דעתי, המדינה צריכה לפעול במקומות שבהם היא יכולה לנצח, לאו דווקא בדיור. אם הממשלה תוריד את יוקר המחיה אז לזוגות הצעירים יישאר יותר כסף בכיס כדי להוציא על דירה. אני חייב להגיד גם שלהוריד את מחירי הדירות זה מורכב כי יש הרבה גורמים בעלי אינטרסים. לבעלי הדירות עצמם יש אינטרס שהמחירים לא יירדו, לבנקים גם, וליזמי הנדל"ן באופן טבעי, ולכן זה תחום שמאוד קשה למדינה להילחם בו ולהשפיע. בכל מקרה אני מעריך שמחירי הדירות לא יירדו באופן דרסטי. עד 10% – אולי".

הוא מוסיף, כי "היום כשאני מגיע לפגישות בת"א אני רואה את בתי הקפה והמסעדות מלאות. אני לא כל כך זקן (47 – י.נ), אבל לא זוכר מתי ישבתי במסעדה ואכלתי ארוחה. יש לי במשרד כאן שתי פרוסות לחם, כמה ירקות, וזה מה שאני אוכל בצהריים. אבל אני לא נגד, אני מבין שלשבת בבתי קפה זו התרבות היום, אבל כל זאת עולה כסף, הרבה כסף, וביוקר המחיה למדינה יש יותר יכולת השפעה.

הממשלה צריכה לבחור לעצמה כמה יעדים להוזלה ושם לתת את הדחיפה, באופן שיאפשר לזוגות הצעירים לחסוך כסף ולהשקיע אותו בדירות. לדוגמא לסייע לזוגות הצעירים בתשלום על קייטנות בקיץ, על הגנים וצהרונים בגיל 0-3 – זה אלפי שקלים בחודש שהם יוכלו לשים על דירה", מציע ברודני.

רימון הלם בחצר בית המשפחה

לפני קצת יותר משנה נזרק רימון הלם לביתו של ראש העיר ברודני, ולאחר מכן הוא הסתובב תקופת מה עם אבטחה צמודה. החשדות היו נגד רב מקובל תושב העיר שהיה בסכסוך רב-שנתי עם ראש העיר על מבנים לא חוקיים הקשורים לרב, שראש העיר הורה לפנות.

– ספר על התחושות שהיו, והאם היית חוזר שוב על הפינוי בדיעבד

"ראשית, הייתי חוזר שוב על הכל. אחד הדברים שהביאו את גבעת שמואל לאיפה שהיא היום, זה שאנחנו ברגישות אך בנחישות מטפלים בכל נושא העבריינות. הנכסים של אותו רב לא היו הראשונים שפיניתי, פיניתי גם נכסים אחרים והלכתי עם אבטחה צמודה גם לפני כן, אבל בסופו של דבר הבהרנו שעבריינות לא יכולה לקבל פרס. נקודה.

"מבחינה אישית זה לא היה נעים, לא לי, לא לאשתי ולא לילדיי, ואפילו קצת עצוב שכשומרי חוק אנחנו צריכים ללכת עם אבטחה צמודה. לא הייתי רוצה שוב להיות מאובטח. בשלב מסוים אני שמח שהעניינים נרגעו והאבטחה ירדה. אני מקווה שלא נצטרך, אבל אם כן – נעשה זאת שוב, אני מבין שזה חלק מהעבודה".

– אתה מתכוון לרוץ בבחירות הקרובות לכנסת מטעם הליכוד?

"אני מתמודד לראשות העיר גבעת שמואל ומתמקד אך ורק בזה. יש לי חזון גדול ל-5 השנים הקרובות: לקלוט את אוניברסיטת בר אילן, לשלב אותה בעיר, ועוד. אני מתכוון להיות כאן בשנים הבאות".

– מה אתה עושה כדי לקחת פסק זמן מהעשייה הציבורית? בשביל הנפש

"אני עוסק הרבה בספורט – הליכה וריצה; אני מאוד אוהב כדורסל – לצפות וגם לשחק; אני מאוד אוהב את הים ומשתדל כל יום שישי להיות בים ובכלל מתי שיוצא לי באמצע השבוע. ניסיתי גם לקבוע לי יום באמצע השבוע שבו אני מוציא את הבנות שלי מבית הספר, אבל לא עמדתי בזה לצערי. זה החזיק קצת יותר מחודש. השבתות וסופי השבוע מוקדשים למשפחה, אנחנו שומרים שבת בבית אז הבילוי המשפחתי ביחד מקבל משנה תוקף".

2.675 מיליון שקל ל-5 חדרים

שכונת רמת הדר שבה נבנות כיום כ-2,000 יחידות דיור כפי שאמר ברודני, תכיל מגדלים בגובה 10-21 קומות, שטחים ציבוריים פתוחים וגינות, מבני ציבור, שטחיים מסחריים ומרכז מסחרי, בתי ספר יסודיים וגם תיכון חילוני כאמור.

ממחירון הדירות של לוי יצחק עולה, כי דירת 5 חדרים בשכונה נמכרת היום ב-2.675 מיליון שקל ודירת 4 חדרים עולה 2.14 מיליון שקל. לפי בדיקה, בעשור האחרון מחירי דירות 4 ו-5 חדרים בשכונה זינקו ב-91% וב-122% בהתאמה.

דורית סדן, סנמכ"לית שיווק בשיכון ובינוי נדל"ן, אמרה כי "המתעניינים בדירות ברמת הדר הם בעיקר אקדמאים ובעלי מקצועות חופשיים, חלקם הגדול חובשי כיפה דתיים לאומיים. מדובר באוכלוסיה שהסמיכות לאונ' בר אילן מאוד חשובה לה, והקרבה למוסדות החינוך של גבעת שמואל נמצאת אצלה במעלה ראשונה מבחינת סדרי העדיפויות".

יוסי ברודני
יוסי ברודני (צילום מוקי שוורץ)

אולי יעניין אותך גם...