מגדל AT&T
מגדל AT&T (צילום יחצ)

בניין AT&T במנהטן הוכרז כנקודת ציון ומבנה מוגן בעיר

"הצורניות האיקונית של המבנה, החל בקשתות שבבסיסו ועד לכותרת הייחודית שלו, הופכת אותו לתכשיט בנוף העירוני שראוי לו שישומר" אמרה גייל בריואר, נשיאת רובע מנהטן

לפני מספר ימים הכריזה הוועידה לשימור אתרים של העיר ניו יורק על בניין המטה של AT&T כעל נקודת ציון ייחודית ומבנה מוגן בעיר. ההחלטה התקבלה לאחר שבדצמבר בשנה שעברה החליטה אותה וועדה להקפיא תכניות לשיפוץ קומת הכניסה של הבניין לטובת דיון פתוח שיתקיים עם הציבור לגבי דינו של המבנה והאם להשאיר אותו כפי שהוא או לאשר את השיפוץ.

המבנה, ממוקם בין הרחובות 55 ו-56 בשדרות מדיסון ובעל שלושים ושבע קומות. בסביבתו שבמרכז העיר, הוא בהחלט בולט על פני המבנים השכנים. בעת הקמתו, בין השנים 1978-1984, וגם לאחר מכן, הוא ללא ספק ציין נקודת מפנה בהיסטוריה של אדריכלות המאה העשרים. זאת מכיוון שאדריכלים פיליפ ג'ונסון וג'ון בורגי, האמונים על תכנונו, יצרו אותו כמבנה הצהרתי בעל צורניות חזקה ודרמטית הנשענת על רפרנטים קלאסיים. ככזה, הוא היה למגדל הראשון המזוהה עם סגנון הפוסטמודרניזם ואף כזה שהוביל אותו.

בולט במרכז העיר
בולט במרכז העיר (צילום יחצ)

הגמלון המפוצל והכובד שלו במפלס הרחוב, מהסממנים הבולטים של המבנה, זכו לביקורות של הציבור ושל המדיה ונחשבו שנויים במחלוקת בעיקר בשל היותם נציגים בולטים של זרם שלא נתפס כאהוד על ידי הציבור למרות שאדריכלים מסוימים בהחלט חיבבו אותו. ג'ונסון הגדיל לעשות ואף ציפה את המבנה בגרניט כתומה ורודה בולטת לעין ובראשו הציב את הגמלון בסגנון ריהוט הצ'יפנדייל המצועצע. הפרובוקציה נוצרה בעיקר בשל העובדה שהיה זה המבנה הראשון ששבר את קו הגגות השטוחים של גורדי השחקים המודרניסטים בעיר.

אין ספק, שמבנים מהסוג הזה, נתפסו לפתע משונים מדי, מקושטים מדי, צבעוניים מדי וכבדים מדי. בשם ערכי הפוסט מודרניזם הם מדגישים אסתטיקה (שנויה במחלוקת), נשענים על ערכי התרבות המערבית, מבטלים לעיתים את הצורניות הטהורה, דוגלים באמרה "פחות הוא משעמם", מערבים סגנונות, צורות וחומרים, מתבלטים ומשעשעים כביכול. רק בדיעבד, החל להיחשב המבנה כאחד החשובים שנבנו בניו יורק בשנות השמונים של המאה העשרים מכיוון שהיה לסנונית הראשונה לפריצת הסגנון הפוסט מודרניסטי.

פחות הוא משעמם
פחות הוא משעמם (צילום יחצ)

"הצורניות האיקונית של המבנה, החל בקשתות שבבסיסו ועד לכותרת הייחודית שלו, הופכת אותו לתכשיט בנוף העירוני שראוי לו שישומר" אמרה גייל בריואר, נשיאת רובע מנהטן "אני מודה לוועדה על יעוד נקודת המופת הפוסטמודרניסטית הזו עבור הדורות הבאים של העיר ניו יורק".

תכשיט בנוף העירוני
תכשיט בנוף העירוני (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...