החייאת המרחב הציבורי (צילום אמיר אלון)

אפרופו בחירות: בנייה ירוקה והחיים עצמם טור אישי – הילה ביניש

הקדנציה של הממשלה הנוכחית, שהתאפיינה בלא מעט סערות ציבוריות וחקיקה שנויה מחלוקת, תסתיים, ככל הנראה, היום. אולם, האם ניתן לקבוע בוודאות שהמדיניות של הממשלה שינתה משמעותית את אופי ואיכות החיים של תושבי ישראל? זו שאלה שקשה לענות עליה משום שהיא מיד מביאה לשאלה הנוספת – מהם אופי ואיכות החיים? עבור רבים מאתנו, אלו קשורים בחיי היום יום ובשאלות כגון – האם התעסוקה שלי מספקת לעמוד ביוקר המחיה? האם החינוך לילדים ראוי? או האם שירותי הבריאות מניחים את הדעת?

הכותבת: הילה ביניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה (צילום עדי כהן)

סקר עדכני שערכו ארגוני הסביבה בישראל מאפשר לנו הצצה לטרדות היום יום של הישראלים, וממנו עולה שכ־86% מהציבור הישראלי מעידים כי נושא איכות הסביבה חשוב להם.  87.1% מודעים לכך שבעיות סביבתיות פוגעות בהם, בבריאותם ובאיכות חייהם באופן אישי, ואף ציינו שבעיות סביבתיות־חברתיות כגון תחבורה ציבורית לא יעילה, פקקי תנועה וזיהום אויר פוגעות בהם. לבסוף, 72% לא מרוצים מהצבת נושאים אלה בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה היוצאת. רבות מהבעיות הסביבתיות המוכרות לנו, נובעות מתכנון לקוי של המרחב ואופי הבנייה, המגבילים את הנגישות של האזרחים למוקדי תעסוקה, בילויים ומתן שירותים. ערי ושכונות הפרברים החדשות מקשות על יצירת תחבורה ציבורית יעילה, מעצימות את התלות ברכב הפרטי ומובילות לזיהום אוויר, לבזבוז זמן יקר בעמידה בפקקים ולפגיעה ברקמה החברתית והמשפחתית של האזרחים בישראל.

המדיניות המוצהרת של ממשלות ישראל בשנים האחרונות, היא שעל מצוקת הדיור צריך לענות בכמות ולא באיכות – ביחידות דיור ופחות באיכות התכנון או הבנייה – "החיים עצמם" זקוקים להרבה דירות והממשלה מחוייבת לתת על כך מענה. עד היום, חקוקה בזכרון של רבים האמירה השנויה במחלוקת של ראש מטה הדיור דאז אביגדור יצחקי שהגיב לביקורת על איכות התכנון וחוסר ההתאמה בין מצב התשתיות לבנייה "שייקחו שק שינה ויישנו על הרצפה. לא מעניין אותי, לא אחכה לכבישים בשביל לבנות דירות".

בפועל, מחירי הדיור לא ממש ירדו וגם אם יירדו לבסוף, ההוצאות על משקי הבית והמשק הישראלי בכללותו רק עלו – בעוד פקקים, עוד עוגמת נפש ועוד העמקת הפגיעה באיכות החיים. הבעיה מחמירה שבעתיים בהבנה כי המציאות אותה אנחנו בונים היום תשפיע על אופיה של המדינה לעוד עשורים קדימה – הבניין או הכביש שנסלל ישרת או יזיק גם לדורות הבאים.

על אוזלת ידה של הממשלה בהתמודדות מול אתגרי התכנון והבנייה תעיד חלוקת התקציב לשנת 2019. המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבינוי והשיכון שאמונים לוודא כי חשיבה תכנונית הוליסטית ואיכותית מקודמת בישראל, מקבלים ביחד 6 מיליארד ש"ח, שהם כאחוז אחד בלבד מהתקציב הכולל. גם אם נוסיף את תקציב משרד התחבורה,  עדיין נמצא שהחלק היחסי של המשרדים הרלוונטיים ליצירת איכות חיים, נמוך משמעותי ממדינות המערב. 

החייאת המרחב הציבורי (צילום שי אללוף)

אנו נמצאים בנקודת זמן חשובה, בה הגיע הזמן שממשלות ישראל ישנו סדרי עדיפויות וייתנו דגש רחב יותר על "החיים עצמם" כפי שאזרחי ישראל תופסים אותם. על ממשלת ישראל הבאה מוטלת האחריות לשים את הדאגה לאיכות החיים ולסביבה בה אנו חיים לפני הכמות ולשאוף להקים סביבות חיים צפופות, בעלות עניין וייחודיות שבהן התעסוקה קרובה ונגישה, חיי הקהילה והתרבות מפותחים, התחבורה הציבורית יעילה והמרחבים הציבוריים שוקקים וכמובן שנשאר מקוםגם לטבע. המודעות הגדלה בקרב אנשי מקצוע ומקבלי החלטות בנוגע לחשיבות שבהעדפת האיכות על פני הכמות, צריכה לקבל ביטוי הלכה למעשה בצעדי מדיניות – כאלה שיסתכלו בפריזמה רחבה יותר מהיקף יחידות דיור ויתמודדו עם האתגר של איזה סביבת מגורים אנחנו משאירים פה לדורות הבאים.

דגש על המרחב הציבורי (דנה גזי)

אולי יעניין אותך גם...