רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ
רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)

אמרנו לכם! | טור אישי: רוני בריק

נשיא התאחדות בוני הארץ קורא למקבלי ההחלטות בשוק הדיור לחשב מסלול מחדש

לאורך שלוש השנים האחרונות תקפו קבלנים ויזמים, ואותנו, ראשי התאחדות בוני הארץ בטענה שהתנגדנו לתוכנית מחיר למשתכן, כי היא תמנע המשך זינוק של מחירי הדיור. אז אני רוצה לפתוח ולחזור על תפיסת העולם שלי ושל התאחדות בוני הארץ כולה שלפיה, הרעיון שהוביל את שר האוצר והממשלה לייצר את תוכנית מחיר למשתכן הוא רעיון טוב ותמכנו בו מהיום הראשון. התוכנית עשתה שינוי מבורך, היא עצרה את רכבת ההרים של מחירי הדיור. יציבות במחירי הדיור היא דרישת בסיס של התאחדות בוני הארץ מממשלות ישראל כבר יותר מעשור. את דהירת המחירים הובילו הממשלות לאורך השנים כאשר ספסרו בקרקעות המדינה ודרשו מחירי עתק עבורן.

המציאות היא כי תנודות קיצוניות במחירי הדיור בישראל יצרו שוק מסוכן מאוד עבורינו, היזמים והקבלנים. זה השוק שגרר גם את מחירי הקרקע הפרטית לרמות לא סבירות, ונוצרה פה תחרות שמסכנת את העסקים שלנו. הזינוקים התכופים במחירי הדיור הפכו למעמסה שכן שוק הרוכשים הלך והצטמצם. לאורך שנים אנו סופגים זינוק בהוצאות השיווק, בשל התחרות על קהל שהולך וקטן. זינוק בהוצאות שלא פעם "בלע" את המרווחים שיצרו זינוקי המחירים.

מזמן, למעשה כבר בעת כתיבתה, כששר האוצר בא אלינו, אנשי התאחדות בוני הארץ, כדי שנחווה דעה לגביה, הזהרנו שתוכנית מחיר למשתכן טובה ונכונה אך לא מספיקה. בשנתיים האחרונות נוכחנו לדעת שצדקנו ולאחרונה גם הציבור כולו מבין את מה שהזהרנו מפניו כבר לפני שלוש שנים. הטיפול במחוסרי הדיור שבו תמכנו לא יכול לבוא יחד עם הקפאת פעילות של חלקים גדולים בשוק הדיור, לאור הבטחות לצניחת מחירים שגרמו למשפרי הדיור להמתין.

שנת 2018 היתה "שנת הצטברות".
הצטברו פה המון זוכים בהגרלות שכל מה שיש להם זה פתק.
הצטברו פה המון זוכים שכבר התייאשו וביטלו את הזכייה.
הצטברו פה המון קבלנים בהמתנה מחשש לעסקים שלהם.
הצטברו פה המון משפחות שמחכות ומחכות כבר כמעט
3 שנים לנס, שיאפשר להם לשדרג את הדירה.

בכנס שנערך בחודש שעבר באילת, ישבתי ליד הבמה ושמעתי כיצד שר האוצר מסביר שאין שום ירידת ביקוש במחיר למשתכן. הוא צודק. המדינה רשמה מעל 135 אלף איש בהגרלות שההשתתפות בהם עלתה 240 שקל. פחות מארוחת ערב ליחיד במסעדה. זה מאפשר כרגע להציג זרם קבוע של זכאים שימשיכו לחכות לדירה, בזמן שזכאים רבים כבר וויתרו על זכאותם.במקביל, לא עלתה בשיחה ההיא על הבמה עם השר כל שאלה לגבי הסיכון במשך הישיבה על הגדר של עשרות אלפי משפחות ויחידים. כאלה שאינם זכאים בכלל להיכלל בתוכנית.

בואו נדבר במספרים. נתחיל מנתון הבסיס:
135 אלף זכאים הם חסרי דיור לפי הממשלה.
אני רוצה להזכיר בעניין זה, שהתאחדות בוני הארץ העריכה שזהו מספר הדירות החסרות במשק בשנה שעברה ופרסמנו בשנים הקודמות מספרים דומים. אציין גם שהתגובה לפרסומים של לא מעט פרשנים, פולטיקאים, ומומחים מטעם עצמם, היתה – שאנחנו מגזימים. אז מסתבר שאנחנו יודעים היטב על מה אנחנו מדברים.

נמשיך במספר הבא: יש כ-57 אלף זוכים בהגרלות.
ונגיע שוב לעוד שורה תחתונה – יש 14 אלף רוכשים בלבד שחתמו עסקה עם קבלן.
עכשיו בואו נדבר רק על ה-57 אלף שזכו. צריך לשאול סוף סוף את השאלות הקשות:

  • לכמה מהם יש בכלל הון עצמי מספיק כדי לקבל משכנתא?
  • לכמה מהם תהיה בסוף הצעה לדירה שהם באמת ירצו?
  • כמה מהם באמת יכולים לחכות שש שנים לדירה?

הרי אלה זוגות צעירים ברובם. אלה אנשים שצריכים לבנות את החיים שלהם עכשיו.
ואני מגיע לשאלת השאלות: האם הערכה זהירה שלפיה, רק חצי מהזוכים עומדים באמת לבצע עסקה בשנים הקרובות בדירות מחיר למשתכן – היא הערכה מופרכת? אני חושב שלא.
אתם יודעים מה יקרה עם רק חצי מהם – 28 אלף דורשי דירה, יוותרו על הזכייה בדירות שהגרילו במהלך שנת 2019 ויחזרו לשוק? במקרה כזה התמונה במשק הדיור שלנו תהיה עגומה מאוד.
ברגע שהם יחזרו לחפש דירה, יש סיכוי סביר שיבואו איתם גם רוב משפרי הדיור. אנחנו מדברים פה על משהו כמו 60 אלף דירות שאנשים יתחילו לחפש בו זמנית. מתגבש כאן תסריט לא טוב.
התחזית של התאחדות בוני הארץ היא שאחרי שנת 2018 – שנת ההצטברות, עומדת שנת 2019 להיות שנת ההתפכחות.

לסיום אני מפנה אתכם לפרסום של "כלכליסט" מהחודש שעבר. נכתב שם בכותרת: 'במטה הדיור ממליצים לדחות את ההגרלה הבאה של מחיר למשתכן' (פורסמה ב- 11.12.18). אני מאוד מעודד מהכותרת הזו. היא מצביעה על כך שבאוצר מתחילים להבין שצריך להחזיר את האיזון לשוק הדיור. איזון שהופר השנה לחלוטין. אני מאוד מקווה שכל מקבלי ההחלטות בשוק הדיור עוברים ממש עכשיו למצב של חישוב מסלול מחדש.

רוני בריק
נשיא התאחדות בוני הארץ

אולי יעניין אותך גם...