נשבים בקסמיה, תמונה: Unsplash

תתכוננו להתאהב מחדש: מדור המלצות עיצוב שלנו נוחת בעיר האורות

לא משנה כמה פעמים תבקרו בה, תמיד יהיה משהו חדש לראות ומקומות אהובים לשוב ולפקוד. קבלו את רשימת המומלצים שלנו, שישבו גם אתכם בקסמה של פריז

מה לא נכתב על עיר האורות, אחת הערים היפות בעולם, שחוגגת את ההנאות הקטנות של החיים עם קולינריה משובחת ותרבות עשירה. כל התענוג הזה נמצא במרחק כארבע שעות טיסה בלבד מאיתנו, מה שהופך אותה ליעד אהוד ופופולרי לחופשה.

 

פריז היא אחת הערים המרכזיות למסחר, אופנה, גסטרונומיה ואמנות. לעיר עשרים רובעים, שמסודרים בצורת שבלול מבפנים החוצה ומתפרשים על 105 קילומטרים רבועים. משוטטים בעיר ורוצים לדעת באיזה רובע אתם נמצאים? פשוט חפשו את שלטי האימייל הטיפוסיים שלה שמוצבים בכל פינת רחוב.

בניין הבורסה, פריז
המבנה הפריזאי, צילום: Vladimir Partalo

איפה לשוטט?

בשביל לטייל בעיר ולהנות מקסמיה מספיק ללכת לאיבוד בין סמטאותיה, לראות את המקומיים יושבים על כיסאות הראטן האייקונים, לוגמים כוס יין, מעשנים ומתבוננים על הרחוב. ובכל זאת, למי שמחפש יעד מקורי, ברובע ה-12 לא רחוק משוק אליגרה, מסתתר לו Rue Crémieux, רחוב מקסים וסגור לכלי רכב. שורה של בתים צבועים בגווני פסטל מעטרים והופכים אותו לספוט מושלם לתמונה חדשה לפיד.

מכל המונומנטים בעיר, אל תוותרו על אזור Montmartre ובזיליקת הלב הקדוש. יש לא מעט מדרגות אליה, אבל הבזיליקה הלבנה יפהפייה וגם תרוויחו נוף מדהים על העיר כולה. 

 

מלבד גני הטולרי או גני לוקסמבורג המהממים, בעיר מספר פארקים, שטחים ירוקים נפלאים באמצע העיר הסואנת. בימי הקיץ הפארקים מתמלאים באנשים וכרי הדשא נעטפים בשמיכות פיקניק מלאות בכל טוב. אחד הפארקים האהובים עליינו נמצא ברובע ה-19, פארק דה בוט שומון, המוקף מים עם מסלול הליכה שיוביל אתכם אל גזיבו קטן על הצוק.

שטחים ירוקים באמצע העיר, תמונה: קרלה רטאוס

את העיר חוצה נהר הסיין המפורסם, שמפריד ומחלק אותה לגדה הימינית והשמאלית. אנחנו ממליצים בחום ללכת על גדותיו ואם אתם מחפשים חוויה יותר מקומית, לכו על קאנל סאן מרטן, תעלת מים באורך 4.5 קילומטרים שזורמת ונשפכת לנהר. בשעות הצהריים, האזור מתמלא מקומיים שמטיילים ויושבים על גדותיה להפסקת צהריים מהעבודה. בהמשך, התעלה הולכת ומתרחבת לאזור אגן לה וילט. אם אתם מתכננים להגיע לפריז בעונת הקיץ, העירייה מפעילה שם אזור סופר מושקע עם קטע מים תחום כמו בריכה, סירות פדלים, אומגה ופעילויות לילדים.

בריכה בימי הקיץ באגן לה וילט, תמונה: קרלה רטאוס

מרי כריסמס

לעומת זאת, אם במקרה אתם נוחתים כבר בחודש הקרוב, תרוויחו את אווירת הכריסמס במיטבה. פריז אמנם לא נמצאת בראש רשימת הערים המושקעות באירופה בכל הנוגע לקישוטי החג, אבל תוכלו להנות מהחלקה על הקרח, ערמונים קלויים וכוס יין חם ומהביל בשווקי הכריסמס שלה. המרכזי שבהם ממוקם בגני טולרי, שגם הם בהחלט שווים ביקור לפני שהשלכת הקסומה נכנעת לחורף הקר. ממליצים לכם לקפוץ גם לכלבו האופנתי גלרי לפייט שבמרכזו מוצב עץ האשוח המסורתי המתנשא לגובה ובגג שלו תצפית מדהימה על העיר. עד סוף החודש תוכלו להתרשם גם מחלונות הראווה המהפנטים והמושקעים שלו ושל כלבו Printemps הצמוד אליו.

מרי כריסמס בגלרי לפייט, תמונה: קרלה רטאוס

מוזיאונים, אלה שאולי עוד לא הכרתם

לשוחרי התרבות והאמנות, פריז מרושתת מוזיאונים וגלריות עם כ-130 מוזיאונים שונים, ביניהם מפורסמים כמו מוזיאון ד'אורסיי, מרכז פומפידו לאמנות מודרנית, הלובר הקלאסי ועוד טובים אחרים, שוודאי כבר שמעתם או ביקרתם בהם. למנוסים מבינכם, שכבר פקדו על כל ה'מאסט', הנה עוד כמה הצעות לביקור הבא. זכרו, אם במקרה אתם מגיעים לעיר בתחילת החודש, חלק מן המוזאונים הם חינמיים ביום ראשון הראשון לחודש (ולפעמים בשבת).

 

Bourse de Commerce בניין הבורסה, שעבר שיפוץ ונפתח השנה מחדש לציבור הרחב. מבנה מיוחד עם כיפת זכוכית יפיפייה, שחודש על ידי האדריכל היפני טדאו אנדו, המוכר בעבודות הבטון החשוף ושימוש נפלא באור טבעי כחומר גלם. פנים המוזיאון עוצב על ידי האחים הצרפתים בורולק ופריטי הריהוט בעיצובם מעטרים את החלל. הוא מציג אוסף קבוע של עבודות אמנות מודרנית, ומלבד זאת בחלל המרכזי שבנוי כמו כיכר, מוצגת תערוכה מתחלפת. כעת אפשר לראות את עבודות השעווה של Urs Fischer, פסלים בוערים שלאט לאט נמסים, משתנים ומתכלים לנגד עיניכם.

במבנה דה-קונסטרוקטיבי, שעוצב על ידי האדריכל המוערך פרנק גארי, שוכן Foundation Louis Vuitton. זהו מרכז לאמנות מודרנית עכשווית מבית קבוצת האופנה LVMH, הממוקם ברובע ה-16 בסמוך ליער Bois de Boulogne ו- Jardin d'Acclimatation. עוד מרכז לאמנות מודרנית מומלץ הוא Fondation Cartier. בניין זכוכית, שתוכנן על ידי אדריכל זוכה פרס פריצקר, ז'אן נובל ומוקף בגן חורש מודרני מקסים.

 

Carnavalet, מוזיאון המוקדש להיסטוריה של העיר, נפתח השנה למבקרים לאחר שיפוץ של כחמש שנים. מלבד ציורי הנוף שמתארים את ההיסטוריה של העיר והדמויות הבולטות שלה, החצר החיצונית של המוזיאון המוקפת ירוק עם בית קפה קטן, שווה בעצמו ביקור. מקום מצוין לאתנחתא קצרה ביום שוטטות.

אז מה אוכלים?

כשישבנו לכתוב את הכתבה הסתחרר לנו הראש מבליל האפשרויות, אבל מהר מאוד התאפסנו על עצמנו ובחרנו בכמה מקומות שיתנו לכם טעימה קטנה ממה שיש לעיר להציע. לפני הכל הקדמה קטנה, בצרפת מתקיימת תחרות מסורתית מ-1924 שנערכת כל ארבע שנים והזוכים המאושרים מוכתרים בתואר המפואר MOF. פירוש ראשי התיבות בתרגום לעברית 'מבעלי מלאכת היד הטובים בצרפת', תואר מכובד, שמוענק במעמד נשיא הרפובליקה.

 

קיימים 'מופים' במספר רב של מלאכות יד, ביניהם השוקולטייר פאטריק רוג'ר. מעבר לפרלינים הטעימים והיפיפיים שמעטרים את החנויות שלו, תוכלו למצוא פסלי שוקולד גדולים ומרשימים. רוג'ר נוטה לעצב ולייצר פסלים ייחודיים משוקולד וכדי לשמר אותם, הוא משתמש בהם כגולם לתבנית סיליקון, שלאחר מכן יוצק עליהן מתכת.

בשוטטות בעיר ודאי תתקלו בריחות העזים מחנויות הגבינה הפזורות בה. אחת מהן היאFromagerie Laurent Dubois, שגם הוא MOF גבן. כמו עבודת אוצרות, הוא בוחר בקפידה ומחזיק בחנויותיו גבינות נהדרות, חמאות, קרם פרש עשיר, מומלץ ללכת ולהצטייד לדרך.

 

בתחום הפטיסרי והמאפים, אנחנו נדלג על השמות המפורסמים של גדולי הקונדיטורים, אותם ודאי יהיה לכם קל למצוא ונכיר לכם את Dunes Blanches, מאותם המקומות שמתמחים בדבר אחד בלבד והוא עשוי ללא רבב. שוקטים, פחזניות קטנות ומתוקות משובצות גבישי סוכר, שהועילו למלא אותם בקצפת, שכמובן מוזלפת במקום בעת ההזמנה כדי שתקבלו את הביס המושלם. נסו גם את קינוחי המרנג בשילוב קרם או הבריושים הגדולים ב-Aux Merveilleux de Fred.

 

בפריז יש תרבות עשירה של 'סלון דה תה', אחד האהובים עלינו הוא Bon temps. בוטיק עם פטיסרי שמאחוריו חצר קטנה ובית קפה מושלם להפסקת תה ועוגה בכלי החרסינה יפיפיים ומוקפדים. אפשרות נוספת היא  le loir dans la théière, הממוקם בקצה רחוב Rosiers המוכר ומציע אווירה שונה ורגועה.

כדי להנות מהמטבח הצרפתי במיטבו, אנחנו אוהבים לפקוד את Bistrot Paul bert ואת Chez Janou עם אוסף הפסטיס שלו. ב- la cuisine de philippe, מקום קטן ליד גני לוקסמבורג, תוכלו לטעום סופלה אמיתי מתוק וגם את הגרסה המלוחה שלו.  

 

Bouillon chartier או Chez Julien  הן מסעדות פועלים עממיות מסורתיות. בדרך כלל מוגשות בהן מנות צרפתיות קלאסיות כמו ביף בורגיניון או ברווז קונפי, מנות פשוטות במחירים נוחים. לרובם עיצוב פנים ייחודי, שמשמר את רוח התקופה, במבנים היסטוריים מעוטרים בסגנון הארט נובו.

כמו כל עיר גדולה, תמצאו בפריז מאכלים מרחבי העולם. אם תרצו לטעום ממטעמיה של השכנה האיטלקית, כבר כמה זמן שרשת המסעדות Big Mama השתלטה על העיר. לקבוצה סניפים רבים, כשכל אחד מעט שונה ותופס נישה אחרת. באחד הסניפים מסתתר בר 'ספיק איזי', שכדי להיכנס אליו עוברים דרך מקרר הבשרים של המסעדה. סניף אחר בשם La Felicita, אמנם צריך להתרחק מעט בשבילו, אבל שווה את המאמץ. מדובר למעשה במתחם אוכל ענק עם דוכני מזון שונים. שטיחים פרסים פרושים על הרצפה, פודטראקס באמצע החלל, שלטי ניאון מגניבים, המקום מעוצב עד הפרט האחרון, אפילו השירותים פוטוגניים. בצד האסייתי, תכירו את Kodawai Ramen. זה אולי לא הראמן הכי אותנטי שתמצאו בעיר, אבל העיצוב שלו יטיס אתכם ישר אל שוק הדגים בטוקיו והוא גם מנחם וגם טעים.

 

נתקלתם פעם בספינת פיראטים בתוך בר? ב- Le Comptoir General תמצאו אחת. בר מגניב ומרווח היושב על קאנל סאן מרטן עם מספר חללים, כל אחד בעיצוב ואווירה מעט שונה.

חנויות עיצוב

Merci חנות עיצוב, שהיא כבר מוסד בעיר. אוצרות נהדרת של פריטים מעוצבים, החל מבגדים ועד לכלי אוכל. עם הפיאט האדומה האייקונית שמחנה בחוץ ובצמוד לה בית קפה לכל הממתינים לאחר זמן קניות. עם מורשת של כמעט חמישים שנה, The Conran shop היא חנות עיצוב פנים שמשלבת פריטי עיצוב קלאסיים לצד מוצרים מודרניים

 

Fleux היא חנות קונספט ענקית, מדובר למעשה בשש חנויות, צמודות אחת לשנייה ומציעות הכל מעולם הלייף סטייל והעיצוב; פריטי אופנה, רהיטים, תאורה, כלי אוכל, הדפסים, אזור המוקדש לצמחים הביתיים ואחד לילדים. בחנות המקומית המקסימה לדברי נייר Papier Tigre, תמצאו מחברות צבעוניות, כלי כתיבה ומוצרים אחרים שירעננו לכם את המשרד. Sergeant Paper, חנות שדוגלת בהנגשת אמנות לציבור הרחב ומציעה הדפסים נפלאים. הם מארחים אמנים מתחלפים כך שכל פעם תחשפו ליוצרים חדשים

ספרים רבותיי ספרים, אם אתם מחפשים חנויות ספרי עיצוב ואמנות Artazart הוא המקום בשבילכם. חנות הממוקמת על גדות הקאנל ומציעה מגוון ספרים ומגזינים בתחום. Librarie Gourmand היא חנות קטנה עם ערמות ספרי קולינריה, גן עדן לבשלנים. ואיך אפשר לדבר על חנויות ספרים מבלי להזכיר את Shakespeare and Company. חנות ברובע הלטיני עם ספרים בשפה האנגלית. עם מעברים צרים, מדרגות עץ חורקות ומדפים עמוסים, החנות, הקיימת משנת 1951, טומנת בחובה היסטוריה מרתקת.

 

טיפ של אלופים

היופי של פריז מסתתר בכל פינה, פרטי האדריכלות, הגנים המוקפדים, הרחובות משובצי האבנים משתלבות או השווקים הצבעוניים. רק צריך לזכור להרים את הראש, להתפעל ממנה ותראו שגם את תישבו בקסמה.

אולי יעניין אותך גם...