צמחים נושמים (Michael Walter for unsplash)

קחו אוויר: האם שווה לגדל בבית את היצורים המופלאים האלה?

זו לא אגדה אורבנית, צמחי אוויר קיימים במציאות והם אכן ניזונים מהאוויר, כמעט כמו בני האדם. תוהים אם תוכלו להתמודד איתם בביתכם? הכתבה הזו בשבילכם

הרבה מאיתנו לא יודעים בכלל על קיומם של צמחי האוויר, בעינינו הם פשוט פלאי טבע. כשמם כן הם, חיים מהאוויר ולא מהאדמה, נשמע לכם כמו אגדה? למזלנו, זו האמת לאמיתה. הם מגיעים במגוון צורות, גדלים וגוונים, ולפעמים יראו לכם כמו יצורים משונים מעולמות רחוקים. למי שבעניין, זו הזדמנות מצוינת להכניס ירוק באופן קצת אחר הביתה, הם אינם זקוקים לאדמה ולכן ניתן לשלב אותם בבית בדרכים קצת שונות ממה שאנחנו רגילים לראות.

 

אז קודם כל קצת רקע על צמחי האוויר. מקורם במרכז ודרום אמריקה וישנם יותר מ-500 מיני צמחים במשפחה. צורת החיים הזאת מתקיימת בעיקר ביערות גשם טרופיים, והיא מתאפשרת כאשר צמח גדל על צמח ומשתמש בו כמקום אחיזה בלבד. הסיבה שהם אינם זקוקים לאדמה היא משום שהמים והחומרים המזינים אותם נספגים בעליהם, מכאן שם החיבה – צמחי אוויר ועדיף שתשתמשו בו כי שמם המקצועי לא מתגלגל על הלשון. הם מתפשטים על ידי זרעים או נבטים הנקראים ״גורים״, שם שכבש אותנו מיד.

הם אוהבים גם מים!

איך מטפלים בצמחי האוויר? מלבד נראותם המיוחדת, התחזוקה שלהם או יותר נכון חוסר התחזוקה משחק לטובתם של כל אלו בינינו המתקשים לשמור על שגרת השקיה. לא רק זה, הם גם נותנים לנו רמזים בדרך. צמחי אוויר יגידו לכם אם הם זקוקים למים בתדירות גבוהה יותר או נמוכה יותר, אם הקצוות שלהם חומים ומסולסלים הם צריכים מים ואם העלים שלהם חומים ורכים כנראה שהשקתם אותם יותר מידי. בכל מקרה, היזהרו מעלים שחורים – זה כבר אומר שאין דרך חזרה.

 

בדרך כלל רצוי להשקות אותם פעם בשבוע, אם האוויר בבית שלכם יחסית יבש מומלץ להשקות אותם כל חמישה ימים ואם הם נמצאים בסביבה לחה אפשר להשקות כל עשרה ימים. בדומה לצורתם גם אופן ההשקיה הוא אטרקציה בפני עצמה. הם אוהבים להשתכשך באמבטיה, בכיור או בקערת מים קטנה. כל שעליכם לעשות הוא לתת להם לצוף כעשר דקות במים, לאחר מכן לנוח עד שיתביישו ולבסוף ניתן להחזירם למקומם בבית. בימים שאינכם משקים ניתן לרסס עליהם מעט מים.

אל תשכחו לעשות להם אמבטיה

צמחי אוויר טובים לאקלים הישראלי, הם אוהבים לחות ולכן חודשי הקיץ הם תקופה מצוינת לאמץ הביתה צמח אוויר חדש, אנחנו אומנם סובלים מהלחות אבל הם ייהנו ממנה. לפני שאתם מוצאים להם פינה חמה בבית, חשוב שהיא תהיה מוארת אך ללא שמש ישירה. בגלל שאין להם צורך בכלי עם אדמה אפשר למקם אותם בדרכים יצירתיות בתוך הבית, ישירות על המדף, תלויים מהתקרה, מונחים על מגש או בתוך קערה ואפילו ניתן לתלות אותם כתמונה על הקיר. אך בשונה מתמונה חשוב לזכור שצמחי אוויר הם יצורים חיים ואינם רק אובייקט דקורטיבי, הם חיים משתנים ומרגשים אותנו בכל פעם מחדש.

אם נשווה את צמחי האוויר לצמחי הבית המוכרים לנו, קצב גדילתם איטי ומחירם יחסית גבוה אבל שתי עובדות אלו מתגמדות אל מול היתרונות שבהם – תחזוקה קלה, יופי מרהיב וגיוון מרענן בתוך הבית. חשוב לנו לוודא שהבנתם שאת התזונה שלהם, הם מקבלים רק פעם בשבוע כאשר הם נכנסים לעשות אמבטיה. אין להם אדמה לאכול ממנה אז בבקשה הקפידו לרחוץ אותם, הם לא יסלחו לכם אם תשכחו.

 


הטור נכתב על ידי דורית פרוביזור וחן בוגין, בעלות סטודיו One Two Tree המתמחה בהכנסת צמחייה לחללים אורבניים.

אולי יעניין אותך גם...