"אני מנסה לשמור על המקום שהכי כיף לי בו". באדיבות נירית שנידמן

כוחה של קהילה: החברה שיודעת

סדרת כתבות חדשה בוחנת את תחום הקהילות, משמעותן ועתידן והפעם, נירית שנידמן מייסדת קהילת הלייף סטייל "החברה שיודעת"

מה היא כוחה של קהילה? האם הן יכולות להכתיב מגמות וטרנדים? האם השיח והדיון הדיגיטלי יכול לעבור את גבולות המסך למרחב הפיזי וליצור שינוי אמיתי? ומה עתידן של הקהילות? האם תהיה פלטפורמה שבקרוב תחליף אותן? בסדרת הכתבות שלנו ננסה לענות על כל השאלות יחד עם מנהלי קהילות בולטים בתחומי העיצוב, הקריאטיב והלייף סטייל.

 

קשה למסגר את תחום עיסוקה של נירית שנידמן לכמה מילים. היא התחילה כמעצבת אופנה והיום מתעסקת גם בעיצוב פנים, יוצרת תוכן ויועצת לעסקים בתחומי הקריאטיב והסושיאל מדיה. "כמובן גם מנהלת קהילות", היא נזכרת וצוחקת. "אני לפעמים שוכחת לציין כי זה שם וזה חלק ממני. 4 שנים שזה היום יום שלי ואני לא מכירה משהו אחר".

באדיבות נירית שנידמן

קהילת "החברה שיודעת" צמחה אחרי גלגולים של שנידמן בתור מעצבת אופנה, סטייליסטית ובעלת אתר אופנה. "את חופשת הלידה החלטתי לא להעביר עם לפטופ עלי, במענה ללקוחות והחלטתי לסגור את העסק ולהמשיך לדבר הבא", היא מספרת. "חברה אמרה לי תעשי עסק ממה שאת, ושאלתי את עצמי מה זה, מה שאני?'".

 

ומהי התשובה שהגעת אליה?

"חברות שלי תמיד היו פונות אלי כשהיו צריכות טיפ או המלצה. לכל אחת יש את החברה שיודעת ואני הייתי כזו בשביל חברות שלי. החלטתי לפתוח פיילוט בפייסבוק וקראתי לה 'החברה ההרצליינית שלי'. זו התחילה כקבוצה של 40 נשים בה הייתי שולחת לינקים לכל מיני מוצרים מגניבים שאני קונה, העליתי לשם טיפים והמלצות וזה גדל עד שהפך ל'חברה שיודעת'. בפייסבוק זה התפתח לתתי קהילות והייתה מנהלת קהילה לכל קבוצה. את דף האינסטגרם הקמתי רק כדי שיהיה לי עוד מקום לדווח בו על הפעילויות שמתקיימות בקהילות בפייסבוק, אבל אז האינסטגרם התחזק על חשבון הפייסבוק שהפך למקום של בומרים", היא צוחקת. "בווטסאפ הסיפור התחיל מקבוצה אחת שנקראת 'החברה שיודעת VIP' בה הייתי שולחת עדכונים על כל מה שקורה בכל הפלטפורמות ונוצרו עוד קבוצות לפי ערים ונושאים. המטרה הייתה לתת מענה 360 לחברות הקהילה כי בפייסבוק החלטתי להעלות נושאים שקשורים רק בלייף סטייל ולא אישרתי פוסטים של דברים יותר יום-יומיים. היום יש 50 קבוצות ווטסאפ לפי ערים ובנושאים שונים כמו קבוצת נשות עסקים או קבוצה לעיצוב הבית".

 

מהם המאפיינים הבולטים של הקהילה שלך?

"לרוב, מגיעות נשים שמתעניינות בלייף סטייל, עיצוב וחדשנות ונשארות בעקבות הערך מוסף. אני מקבלת הודעות שקבוצת הווטסאפ עזרה לנשים לעבור את שיפוץ הבית, להחליף בעל מקצוע או לעבור את חופשת הלידה בכיף. הקהילתיות נותנת מענה מעבר לתוכן ספציפי".

 

איזה ערך חשוב לך להעביר לחברות הקהילה שלך?

"הערך המרכזי הוא להיות החברה, שתומכת ונותנת מענה בנושאים השונים. יש למשל את הקהילה לנשים עצמאיות שמונה 350 נשים. לפני הקורונה הייתי עורכת מפגשים פעם בחודש כדי לגעת ולטפל בדיוק בנקודות הכואבות של נשים עצמאיות שעובדות הרבה מהבית. לפעמים אין את הכוח להתלבש ולהתארגן, אנחנו נשאבות לעבודות הבית או שאין עם מי להתייעץ. במפגשים הללו הנשים היו יוצרות קשרים, עושות נטווריקינג ושומעות הרצאות רלוונטיות. לי אישית נוצרו משם חברויות מאוד קרובות. עכשיו אני מחזירה את המפגשים האלה בשיתוף פעולה עם Wework שנותנים לנו חלל פעם בחודש".

 

כשזה נוגע לתוכן שאת מפרסמת בקהילה, איפה עובר הקו בין מסחריות לאותנטיות?

"בשנים הראשונות היה לי קשה עם שיתופי פעולה כי באתי מהצד השני, בו היה לי אתר ועבדנו עם משפיעניות שהתחום עוד היה בתחילת הדרך. אז הייתה לי ביקורת על התחום הזה, אני לא אוהבת מכירות ולא מאמינה בלעודד צריכה של מיותרת. כשהתחלתי לצבור קהל באינסטגרם החלטתי שהוא לא יהיה העבודה העיקרית שלי כי לא רציתי להישאב לתוך שיתופי הפעולה הללו. אני מבינה אנשים שזו הפרנסה העיקרית שלהם וצריכים להגיד יותר כן. בסוף אם רוצים ממני יותר תוכן, אז אני לא יכולה להיות רק מעצבת פנים ולעשות דברים מאחורי הקלעים. התוכן הממומן נותן את הקרקע לתוכן האורגני ואנשים לא מבינים את זה ויש להם המון ביקורת כלפי יוצרי תוכן כמו שלי הייתה בהתחלה. היום אני בוררת את שיתופי הפעולה שאני עובדת איתם וחשוב לי לעזור לעסקים קטנים. אין לי בעיה שישלחו לי מוצר ואפרסם אותו כי אני גם זוכרת איפה אני הייתי וכמה קשה בהתחלה להניע את העסק. אם זה מוצר שאני מאמינה בנראות ובאיכות שלו אז אני שמחה לעזור בכיף, במיוחד אם זו מישהי מהקהילה שלי".

"אני עושה הרבה ייעוציים שקשורים לסושיאל, מיתוג עצמי, ניהול זמן, עיצוב פנים, הלבשת הבית, בחירת חומרים וכו'. גם אם פונה אלי חברת קהילה ואומרת שיש לה עסק חדש או מבקשת לשלוח מוצר, אני קודם כל עוברת על האינסטגרם שלה ואם הוא לא מספיק טוב, אני כותבת לה שגם אם אני אעלה מוצר זה לא ייצור את האפקט שהיא רוצה והיא צריכה קודם כל להשקיע בדף שלה באינסטגרם או באתר. אני נותנת לה כלים להתקדם קדימה ולפתח את העסק כדי ששיתופי הפעולה שלה יהיו רלוונטיים".

 

מאיפה מגיעה ההשראה לתכנים?

"אני קוראת הרבה בכל מיני אתרים של אופנה ועיצוב, גוללת הרבה בטיקטוק. זה מנוע החיפוש הכי רלוונטי היום. אני פחות מייצרת שם תוכן, אבל אם לדוגמה אני טסה אז אני אחפש שם המלצות, לא בגוגל. שם נמצא המידע הכי נכון, הכי חדש, הצילום לא מתייפייף ולא מוצא את הזווית הכי טובה וגם זה למקום לאנשים יותר חדשניים ויותר מגניבים שפחות הולכים על בטוח. כמובן שיש פה עבודה של לאלף את האלגוריתם על מנת לקבל את תוכן שאני אוהבת".

 

איך את רואה את הדרך שלך ושל הקהילות בעתיד?

"אני חושבת שזו דווקא לא תהיה הפלטפורמה הבאה אלא תהיה חזרה למרחב הפיזי. יש הרבה עניין סביב המושג פיג'יטל המשלב את הפיזי והדיגיטל יחד וזה משהו שאני שואפת אליו. אם אני מסתכלת על הויזן' בורד שלי, לפני 3 שנים שאפתי שיהיה לי חלל עבודה ויהיה בית לקהילה למפגשים פיזיים. הפיילוט עם Wework יהיה הניסיון לפני שאני לוקחת מקום משלי ומעצבת אותו כמו שאני רוצה. לאנשים כבר קשה מאחורי המסכים וצריך את החיבור הפיזי שיעצים את מה שקורה בדיגיטל. ברגע שהבנות בקהילה נפגשות, את יודעת מי עומדת מאחורי השם בווטסאפ, השיח נהיה הרבה יותר רך, חברי ומכיל".

"תהיה חזרה למרחב הפיזי", באדיבות נירית שנידמן
שנידמן ואפי שוצברג, יוצרי פודקאסט "דיזיין מאפיה". באדיבות נירית שנידמן

ומבחינה אישית, איך את רואה את המשך הדרך שלך?

"אני מנסה לשמור על המקום שהכי כיף לי בו, ברגע שאני מרגישה שמשהו מכביד עלי, אני מורידה רגל מהגז ויש פעמים  כמו התקופה האחרונה, לאור כל מה שקורה במדינה, לא התחשק לי לייצר תוכן. הרגיש לי שזה פחות רלוונטי. הרבה אנשים מעלים תוכן כי צריך, גם אני בתחילת הדרך הייתי בלחץ לייצר תוכן כל יום ופחדתי כשהיה יום ללא סטורי. היום אני מעלה תוכן כשיש לי מה להגיד ולא כי צריך".

אולי יעניין אותך גם...