נירלט 2020, צבע השנה (צילום אורית ארנון)

חמרה עם טוויסט: הגוון של נירלט ל 2020 לא שגרתי בעליל

הגוון שמבחינת נירלט יוביל את פלטת הצבעים של השנה הקרובה יהיה חום ורדרד. לחמרה הצפויה, שנראתה בכל תערוכות העיצוב האחרונות, הם הוסיפו טוויסט ורוד לא בלתי מתוחכם

לפני דקות אחדות, הוכרז גוון השנה של חברת הצבע נירלט לשנת 2020. הגוון הנבחר, עמוק ומעושן, משלב גוונים ורודים רוויים עם נגיעה טבעית של גוני אדמה חומים. לפי נירלט, הגוון משמש סוג של אי מבטחים אישי, חם ומחבק. הוא אמור להטעין אותנו באנרגיות טובות וחיוביות ולאפשר לנו להגשים חלומות ולשגשג במעשינו. הוא יכול לשוות לחלל מראה גברי או נשי ולחבר אותנו לחום אנושי ולאותה ערגה קסומה של עולם ישן וטוב. עוד לפי נירלט, הגוון הנבחר, אמור להוות מעטפת נהדרת לקירות עם זיכרונות ולהעניק תחושה מתוחכמת, בטוחה ויציבה.

ההכרזה על גוון השנה, התקיימה במסגרת אירוע הפתיחה של ועידת האדריכלות והעיצוב הבינלאומית המתקיימת בימים אלה מטעם מרכז הבנייה הישראלי באילת.

קירות עם זכרונות (צילום אורית ארנון)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה הזמן להקליק

משוכלל ומתוחכם

אין ספק, שהגוון שבחרה נירלט היה יחסית צפוי, וזו לא בהכרח ביקורת. למרות שבתערוכות העיצוב הבינלאומיות האחרונות, במילאנו ובפריז למשל, התחושה היתה שהכל הולך, בכל זאת צצו להם כמה גוונים שבלטו מעל כולם. אחד מהם, היה חום חמרה אדמדם, שהשתלב בהרמוניה עם מיני ורודים, אדמדמים וכתומים מצד אחד, ועם מיני ירוקים וכחולים מהצד השני.

בהרצאה על טרנדים וצבעים שהעברתי לא מזמן במסגרת מצומצמת, טענתי שאם אני צריכה לשחק אותה טרנדולוגית לרגע, הרי שבתחום הצבע, ההימור שלי לגוונים הנכונים לשנת 2020 הוא ירוק מנטה וחום אדמדם. שילוב הגוונים הזה, מסמל בעיני את שכלול הגוונים שמלווים אותנו עוד מהשנה שעברה. הטוויסט שהוסיפה נירלט לגוון החום, בדמותו של הורוד, הוא זה שהופך את הגוון שלהם למתוחכם למדיי.

הביתן של ויטרה, maison&objet, ספטמבר 2019, חום חמרה בשילוב עם ירוק (יחצ)
Zollanvari, חום חמרה בשילוב כתומים וכחולים, maison&objet 2019 (צילום AETHION)

השחרור שבהחמצה

רבים מאיתנו חיים בשגרת יומיום לחוצה ומלאת אתגרים. לעולם הטכנולוגי המתקדם יש קצב מטורף שכמעט ואינו בר השגה. אותו מרדף קיומי, בעולם חומרי והישגי, לא פעם מערער את היציבות הפיזית והנפשית שלנו. אז זה בדיוק הרגע שבו נירלט מציעה לעצור, לנשום ולהתנתק. ליהנות מה- Joy of Missing Out, התחושה המשחררת של ההחמצה. במקביל, רבים מאתנו מתרפקים על עולם נוסטלגי, כן ואפילו רומנטי יותר- עולם שמזוהה עם פשטות עיצובית נטולת קישוטים, עולם שבו הצבע והחומר מקבלים ביטוי פסיכולוגי משמעותי ובולט יותר. בעולם כזה, אנחנו מנסים למצוא את נקודת האיזון שבין החיים הסיזיפיים והשוחקים לבין מסגרת החיים הפרטית שלנו. אנחנו מחפשים אי של שקט, מקום שבו נוכל להשתחרר ולנוח. אצל רבים מאיתנו מדובר בבית. האם הגוון הנבחר של נירלט הוא זה ש"יעשה לנו את זה"? רק ימים יגידו.

עם גוני ירוק שונים (צילום אורית ארנון)

הוראות הפעלה

כשחברת צבע, כמו נירלט, חושפת את צבע השנה שלה, היא רואה לנגד עיניה גוון מוביל ומשמעותי, אותו היא מאמינה שנראה בשנה הקרובה בכל זירות העיצוב, החל בעיצוב פנים, דרך טקסטיל, אופנה, קוסמטיקה, ועד רכבים, טכנולוגיה, עיצוב גרפי ומה לא בעצם. על פי נירלט, בעיצוב פנים למשל, מומלץ להשתמש באותו חום ורוד בחדר השינה, בחדר העבודה ואפילו בחדר המגורים המרכזי. הגוון שלה, אמור לעבוד בצורה נהדרת עם גוני ירוק שונים, חמרות וגוני סגול וייראה על פיהם נהדר בשילוב של עץ כהה, פליז, נגיעות מוזהבות ופריטי ריהוט אקלקטיים, שנאספו ממקומות שונים בעולם ומתקופות שמעלות בנו חיוך רחב. 

שבוע העיצוב מילאנו 2019 (צילום אודית לורן בלקין)
שילובים אקלקטיים, ביתילי (יחצ)

חיבור למקום

הגוון החום ורוד של נירלט אמור להשתלב בפלטות שונות וכך להוות בסיס צבעוני לסגנונות עיצוב רבים. כך למשל, ניתן לשלב אותו עם גוני מוקה וגוונים של פסטל וכך לחוות אותו ממלא את החלל ברוך נורדי חמים ומחבק. לקבלת מראה שיקי בוהמייני צבעוני ומלא תעוזה, מציעים בנירלט לשלב אותו עם ירוקי עד כהים מאד ועם זהב שיחד ישרו את המראה הנחשק. לסגנון קצת יותר מודרני, ניתן לשלב אותו בגוני שחור ולבן, עץ ואלמנטים גרפיים חדים.

אם תשאלו אותי, לסגנונות המתוארים כאן, בהם הנורדי והשיקי למשל, אין קשר ממשי לסגנון המקומי ולכן, מראש, בחירת הצבע, יהיה מתוחכם ככל שיהיה, היא מעט בעייתית. במדינה רווית שמש כמו שלנו, הגוון  עשוי אולי להתאים יותר לטקסטיל, אופנה, לבוש וקוסמטיקה ופחות כגוון מרכזי בתחומי עיצוב הבית. שם, לרב הישראלים עדיין קשה לצאת מקונבנציות וזה, למרות שעם השנים הם משתחררים יותר ויותר. 

נירלט 2020 (צילום אורית ארנון)

אולי יעניין אותך גם...