לחשוב על המחר

התעשייה סוגרת מעגל לעיצוב עתיד טוב יותר

המהפכה הירוקה ממשיכה להתחזק ומכה גלים מאחורי הקלעים של התעשייה. לנקיטת גישה בצעדים כלל מערכתיים, כי העתיד לגמרי בידיים שלנו

זה כבר כמה שנים שהמגמה הירוקה נמצאת בחיינו. אנחנו יותר מודעים לשינויי האקלים ולנזקים האקולוגיים ולוקחים אחראיות להשלכותיה של תרבות הצריכה שלנו על הטבע והסביבה. עם טכנולוגיות מתקדמות לצידנו שרק הולכות ומשתכללות ומאפשרות שינוים שכאלה, צריך רק להפסיק עם הדחיינות ולהבין שכדי לחיות בעתיד טוב יותר, אנו צריכים לפעול כאן ועכשיו.

 

עיצוב לא מסתכם בצורה או אסתטיקה וגם לא בחוויות משתמש ופונקציה, לעיצוב מוצר ראייה יותר כללית וגדולה. זהו תחום שמסוגל להשפיע על תהליכים ולשנות נורמות ומערכות. מעצבי מוצר עומדים מאחורי תכנון ועיצוב המוצרים שמקיפים אותנו, במובן מסוים הם בונים את העתיד שלנו ולכן, להם גם האחריות לחשוב על השלכתם של התוצרים האלה על חיינו.

 

בהליך ייצור מוצר מתקבלות החלטות רבות, בחירת חומרים וטכנולוגיות ייצור, חשיבה על המשתמשים העתידיים וכיצד הם יחוו ויתפעלו את המוצר, הלוגיסטיקה שמתבטאת בצורות אחסון ושינוע עד שזה מגיע אל הידיים של הלקוח. במיוחד כשמדובר במוצר תעשייתי עם העתקים רבים שמתפזרים ברחבי העולם, יש לתת חשיבות ולשקול כל החלטה בתהליך הייצור שלו. מלבד זאת, מסעו של מוצר לא נגמר בבית הלקוח וצריכה להישאל השאלה מה אורך חיי המדף שלו ומה קורה בסוף חייו?

כלכלה מעגלית

כיום, יותר חברות ומפעלים עוברים ליישום כלכלה מעגלית. זוהי גישה שדוגלת במניעת בזבוז וניצול מרבי של אנרגיה ושל משאבים. אלטרנטיבה ברת קיימא שמתבוננת ומתייחסת לתמונה הגדולה, על כל מחזור חייו של המוצרים ומנסה לשפר ולייעל אותם. הרעיון הוא שכלל החומרים והמשאבים יישארו בתוך המעגל ולא יצאו החוצה ויסיימו את חייהם באשפה. בכלכלה מעגלית אין בזבוז כלל וכל חומר אמור לחזור ולשמש לייצור חדש, ללא ייצור פסולת נוספת. היא שואפת לטפל בבעיות ובאתגרים שלנו בשלב התכנון והעיצוב או במילים אחרות, טיפול מנע ולא רק לפעול כשהסימפטומים מתגלים לעיננו.

 

דוגמא ליישום השיטה ניתן לראות בחברות העוסקות בתחום ופועלות מאחורי הקלעים של התעשייה. אחת החברות הפועלות בארץ היא חברת 'שירותי אקולוגיה'. זוהי חברה שמטפלת בפסולת תעשייתית באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, על מנת להימנע מהטמנת פסולת. כחלק מפעילותה היא עובדת כדי להפחית בייצור פסולת בנפחה ומשקלה, מאפשרת שימוש חוזר באריזות, מעבדת מוצרים לשם מחזור וייצור מחדש ולבסוף מיישמת הליך התמרה להפיכת פסולת חזרה לאנרגיה. לא רק זה, לצד מפעלם הם מחזיקים במרכז מבקרים, שם מפיצים את חזונם להעלאת המודעות בנושא עם פעילויות שונות בתחום המחזור של הפסולת לטובת יצירת מוצרים ופריטי אומנות מוחדשים.

 

כיום לא די בחשיבה על מזעור נזקים, צריך לנקוט בגישה אקטיבית וכלל מערכתית. זוהי הזדמנות, מהבודדות שנשארו לנו, להסתכל על תהליכי העיצוב והייצור באור אחר ולראות בעיצוב מוצרים אמצעי לשיפור חיינו. לתכנן קדימה ולעצב את המוצרים של היום מתוך מחשבה על המחר.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...