צילום: שוקה כהן

המעצבת של Flying Tiger Copenhagen בראיון לכבוד השקת החנות בארץ

לובו, המעצבת הראשית של הרשת הסטייליסטית לכלי בית ומשרד מספרת לנו על קיימות, השראה ואיך מחדשים מוצרים פעמיים בחודש

מחנות משפחתית בקופנהגן למותג עם חנויות כמעט בכל יבשת, Flying Tiger Copenhagen מוצא בית גם במדינה הקטנה שלנו ומשיק חנות דגל בעזריאלי בתל אביב וזו הזדמנות מצוינת עבורנו להיפגש לראיון וירטואלי עם המעצבת הראשית מזה 9 שנים והאחראית בין היתר לקפיצה הענקית שעשתה החברה.

חדש ומרגש. צילום ג'ורדן חליבה

Lovorika Banovic או לובו כמו שהיא מעדיפה שיכנו אותה, משמשת כראש מחלקת העיצוב בחברה כבר כמעט עשור אך ידועה כמעצבת עטורת פרסים והישגים עוד הרבה לפני. היא סיימה את לימודיה בבית הספר לעיצוב באקדמיה הדנית המלכותית ב-1996 ומאז חברה באיגוד העיצוב הדני, הציגה את יצירותיה במוזיאונים ופסטיבלים ברחבי העולם, זכתה בפרסי עיצוב ביניהם  LICC, Good Design Award, Red Dot ועבדה עם מותגים בין-לאומיים כמו DePadova, Menu  ועוד.

לובו. באדיבות flying tiger copenhagen

היא עולה בזום למפגש עיתונאים ממשרדי החברה בדנמרק ומספרת לנו בהתרגשות כמה היא מצפה להגיע ללמוד את הקהל הישראלי, לראות את החנות ואת התגובה של הקונים. צוות העיצוב, שבראשו עומדת לובו, כולל כ-20 מעצבים ממחלקות שונות, בין היתר תקשורת חזותית, עיצוב מוצר ואריזות. צוות שמשלב בין יצירתיות לפונקציונליות ועובד בקצב מסחרר כדי להוציא 12 קטגוריות מסחריות מדי שנה ולחדש את קו המוצרים פעמיים בחודש. בחנות תמצאו קולקציה בסיסית עם מוצרים קבועים לצד מוצרים זמניים ועונתיים בהם מוצרי ספורט או מוצרים לחוף הים למשל או תקופתיים כמו מוצרים ל"ולנטיין".

 

איך נראה יום במחלקת העיצוב?

"אין כזה דבר יום שגרתי אצלנו. כל יום הוא פאזל שמשלב תכנון, פרקטיקה ומחקר. העבודה שלנו מורכבת ולא פשוטה. “MAKING PEOPLE SMILE IS A SERIOUS BUSINESS"

מעלה חיוך. צילום ג'ורדן חליבה

הגישה של המותג היא לעצב כלים יפים במחיר נוח ונגיש, שלא מתפשרת על איכות. לכן כשתגיעו לקופה המחירים ינועו בין 5 שקלים ל150 שקלים בלבד. בין ערכי החברה, נוסף בשנים האחרונות דגש על קיימות, מוצרים ידידותיים לסביבה ומיעוט השימוש בפלסטיק לא רק ברמת המוצר עצמו, אלא בהסתכלות על כל מסעו, מלוח הסקיצות, דרך כל שרשרת הייצור ואפילו עד להובלה.

 

איפה נכנסת ההשראה לתמונה?

"אני מקבלת את ההשראה שלי מאנשים. אני אוהבת לראות אנשים אוכלים, אורזים או משחקים, להתבונן בפרחים יפים או פלטת צבעים טרנדית, לפעמים זה ביקור במוזיאון, לצפות בצייר או שף, כל דבר שסובב אותנו יכול להפוך להשראה למוצרים חדשים ומשמחים. הלוואי שיכולתי לנסוע למקומות וללמוד תרבויות חדשות ברחבי העולם, אבל בשלוש שנים האחרונות זה לא התאפשר, כולנו יודעים מאיזו סיבה".

אחד המוצרים של המותג שזכה לפרסים והוקרה הגיע דווקא מצפייה בבנה שתוך כדי משחק העמיד את הסכין עם ממרח שוקולד בצורה כזו שהוא עומד ולא מלכלך את הסביבה. את הרעיון, היא מספרת, השאילה באישורו ליצירת כלי אוכל עם מגש הגשה לפרוסת לחם וסכין אישית לכל אורח, במראה עץ בהיר בסגנון סקנדינבי. מוצר נוסף שהיא מאוד מתגאה בו הוא מגש משחק עשוי סיליקון שמיועד לילדים בו הם יכולים לשחק ולסדר את חלקי המשחק שלהם. הוא מעוצב בצורה חכמה שהחורים והגומחות מוטמעים בחומר שמתקפל לצרכי אחסון ומתנקה בקלות.

השראה. צילום ג'ורדן חליבה
בין 5 ל150 ש"ח. צילום ג'ורדן חליבה

בתשע שנים האחרונות לובו עזרה לחברה להפוך מחברה קטנה ומשפחתית למותג חוצה יבשות. בתחילת הדרך המותג נקרא TIGER אך היו מספר חברות אחרות, בעיקר בשוק האסייתי שכללו את אותה המילה ולכן מאוחר יותר עשו מהפך לאיחוד המותג ושינו את השם ל- FLYING TIGER. היא אומרת שהקפיצה הגדולה הייתה הכניסה לשוק באסיה, בעיקר בקוריאה ויפן בהן הם נחלו הצלחה גדולה.

 

מה ההבדל בין החנויות ממדינה למדינה?

"יש תמיד את הקונספט הבסיסי ואנחנו עושים את ההתאמות ממקום למקום. בסין למשל מאוד אוהבים את הולנטיין- יום האהבה. אבל הם אוהבים את הנושא הזה לאורך כל השנה ולא רק בתקופה הסובבת את התאריך אז אנחנו יודעים לעשות את ההתאמות".

יום האהבה. צילום ג'ורדן חליבה

כשהיא שומעת את השאלה : "מה קורה כשאין יותר רעיונות?" היא צוחקת

"זה קצת כמו בישול" היא אומרת. "כמו טבחים מנוסים שכבר עובדים עם הידיים, ללא מתכון". היום-יום כולל עבודה על מיקס של פרויקטים שונים, כל אחד בשלב שונה בתהליך. לפעמים מדובר בעבודה על מחקר, בחיפוש אחר פתרונות טכניים, פגישות עם צוותי השיווק והניהול איתם עובדים בצמוד. את מחשבותיה על מוצר חדש היא מעבירה לסקיצה, זה יכול להיות פרט מסוים, קולקציה חדשה, או קו כללי. "אני שואלת את עצמי המון שאלות בתהליך". היא מדגישה, "האם זה יהיה בסגנון סקנדינבי או במראה יותר הומוריסטי, תלוי לאיזו קהל אני פונה ומה השימוש". משם הם עוברים לעבודה מול מחשב וקבלת החלטות עיצוביות, עושים ניסיונות בהדפסה תלת ממדית כדי לבחון את הרעיונות השונים.

 

ובמבט על העתיד?

"בתרבות הדנית יש מסורת בערב השנה החדשה- בספירה לאחור כולם נעמדים על הכיסאות ובדיוק כשהשנה מתחלפת צריך לקפוץ מהכיסא אל עבר השנה החדשה ולבקש משאלה. בשנת 2019 ביקשתי עוד זמן עם המשפחה וקפצתי מהכיסא. אז אם מישהו תוהה מאיפה הגיעה המגפה, זו אני". היא צוחקת.

"אבל ברצינות השנה זה בדיוק הפוך, אני רוצה לנבור בתהליכים יותר עמוקים, להגביר את האיכות של המוצר וכמובן לשמור על קיימות. אני אשמח לחזור לטייל בעולם ולחוות תרבויות, אוכל וארכיטקטורה- דבר שהיינו עושים לא מעט עד לפני שלוש שנים ונעצר בגלל המגיפה. אני כמובן אשמח לחזור ולבקר בחנויות, ללמוד ולקבל פידבק ומי יודע, אולי בקרוב נתראה בתל אביב".

מוצר נגיש בסטייל. צילום ג'ורדן חליבה
מתוך ההשקה. צילום ג'ורדן חליבה

אולי יעניין אותך גם...