אמנות ברוח המותג, ורסצ'ה (צילום יחצ)

געגועים למילאן: 8 מבתי האופנה שכבשו בענק את שבוע העיצוב במילאנו

בדיוק לפני שנה חזרנו מבושמים משבוע העיצוב במילאנו אחרי שגילינו בפעם המי יודע כמה שכשאופנה ועיצוב מתחברים, זה תמיד נגמר טוב. המיצבים של בתי האופנה גנבו את ההצגה

עשרות בתי האופנה שהציגו ב Milan Design Week לפני שנה כנראה הבינו שמשהו טוב קורה כשמאות אלפי שוחרי עיצוב מתכנסים בעיר אחת במשך שבוע ימים. וכך, העמידו מיצבים מדהימים מותגים כמו טימברלנד שהציבה פסל שדיבר על איכות הסביבה, קוס שחברה לאדריכל הצרפתי מאמו-מאני ומליסה שחברה למעצבים האחים קמפנה.

מליסה והאחים קמפנה

מותגי העל לא נשארו חייבים וכך לואווה (Loewe) הציגה מיצב של סלים במטרה לשמר את אומנות הקליעה ואטרו (Etro) הציגה פריטי ריהוט שדיברו על מיתולוגיה ואקזוטיקה. איסי מיאקה חבר לאדריכל הולנדי ליצירת מיצב שדיבר על טיפות הגשם ואילו בולגרי פתחו תערוכה שדיברה על הדואליות שבין חומר וטכנולוגיה.

ג'יל סנדר הפקידה את ביצוע המיצב (מהבולטים השנה) בידי האמנית לינדה טג שיצרה כמו משתלה של צמחים שהובאו מרחבי העיר. גוצ'י פתחה חנות פופ אפ בדמות דירה מלאה בצבע, דוגמאות והדפסים אופייניים.

לואווה ואטרו – אומנות וריהוט

דולצ'ה וגבאנה חברה למותג סמג עבורו איירה מוצרי חשמל באווירה של אומנות ומסורת. דיור, יחד עם סטודיו דימורה, יצרה סדרה של מוצרי יוקרה עשויה זהב, כסף וברונזה במהדורה מוגבלת. הרמס הציגה פריטים בדגש חומרים על כל צורותיהם וחשפה את הדיאלוג שבין מעצבים ואומנים ובית ואן קליף הציגה את הקולקציה החדשה שלה על רקע מהאגדות שעוצב על ידי סטודנטים מהאקדמיה ליצירה.

ורסצ'ה, שנחשבה לאחת המפתיעות בשבוע העיצוב, גייסה את מעצבת הפנים סשה ביקוף והאמן אנדי דיקסון ליצירת מראות בהשראת הוליווד הישנה בכניסה בהרשמה מראש בלבד. טוד'ס חברה לסטודיו אנדראה קפוטו במיצב שדיבר על השינויים החלים על החברה בת ימינו בדגש על מסורת וטכנולוגיה בעוד שלואי ויטון המשיכה בתצוגה המרהיבה של קולקציית 'חפצים נודדים'. לונגשאמפ חברה לסטודיו ננדו לעיצוב סדרת תיקים, מיו מיו הציגה רהיט ראשון בדמות שולחן עשוי עץ המיועד למשחק ילדים (אבל לא רק) ומיסוני חברה לאמנית אלסנדרה רובדה שסרגה בית צבעוני שלם. מרני חברה לקבוצת אומנים קולומבייניים ליצירת קולקציית 'הליכת ירח', פנדי יצרו בית רומאי קלאסי אותו כינו 'בחזרה הביתה' והיו עוד רבים אחרים.

פנדי בסלון דל מובילה

גילגולה של טיפה

איסי מיאקה חבר לאדריכל והמעצב ההולנדי Jolan van der Wiel שיצר בחנותו את המיצב הקסום Journey of a Raindrop – The Strange attraction of Water. מדובר היה באחד המיצבים הטובים ב Milan Design Week. המיצב הבנוי ממבוך של צינורות שקופים, כלל לא דיבר על מזג האוויר אלא איגד בין מים ועיצוב במטרה לקחת את המבקרים למסע ברכבת הרים של טיפת גשם הנתקלת במיני מכשולים בדרכה אל האדמה.

הטיפה שהתגלגלה (צילום יחצ)

הוליווד הישנה

שלא כמו איסי מיאקה, רב רובם של מותגי האופנה היוקרתיים עשו מאמץ לבלוט וכמה שיותר. אולי יותר מתמיד, הם לא הסתפקו בשבועות האופנה המתקיימים במילאנו באפן קבוע מדי סתיו ואביב ויש מי שאפילו אמרו שהם כמו השתלטו על שבוע העיצוב ואף בלטו בו מאוד. אפשר לומר שכל בית אופנה שמכבד את עצמו דאג "לשים את הרגל בדלת" ולייצר שיתופי פעולה ותצוגות שכמו התחרו זה בזה בגודל, בצבעוניות ובעיקר בנראות הגרנדיוזית. לא מעט בתי אופנה חברו לאדריכלים, מעצבים ואמנים גדולים, ואילו אחרים פשוט השכילו להציג מיני הפתעות ולא מעט רקעים משובחים להעלאת צילומים לאינסטוש.

ורסצ'ה הייתה אחת מאלו שללא ספק יצרה עניין רב. בצמוד לביתה של דונטלה, הם הקימו בארמון ורסצ'ה אולם תצוגה מרהיב שהכניסה אליו התאפשרה רק בהרשמה מראש מה שהגביר עוד יותר את הסקרנות. בפנים, בקומת הקרקע, הוצגו באולם פתוח יצירותיהם של מעצבת הפנים סשה ביקוף, בגוני ניאון ופסטל בסגנון הוליווד הישנה פינת מיאמי של שנות השמונים, והאמן אנדי דיקסון שהציב חולצות ענק צבעוניות בחלל התצוגה ובחלל המדרגות. בקומה העליונה, הוצבה קולקציית הריהוט שעוצבה בסגנון האופייני של צבעוניות עזה, זהבים והרבה בלינג בלינג. 

הוליווד הישנה (צילום יחצ)
ומיאמי של שנות השמונים (צילום יחצ)

הפתעה לטובה

אחת ההפתעות המרגשות של שבוע העיצוב מבחינתי, הייתה זו של המותג מיו מיו. האמת היא, שנחשפתי אליה כמעט במקרה כשהתהלכתי בסמטה כמעט צדדית ועיני צדו בחלון ראווה ערימה של שולחנות עץ מקןשטים פינים צבעוניים. כשנכנסתי לחנות לברר מהר במה מדובר, קלטתי שאני בבוטיק של המותג מיו מיו. כשבררתי מה פשר השולחן הקסום, קבלתי הסבר שמדובר במהדורה מוגבלת, ראשונה מסוגה, הנקראת MIU MIU M/MACHING COLORSTOOL.

השולחן עוצב בהשראת התפאורה לתצוגת האופנה של סתיו חורף 2018 והוא דוחף את הרעיון של הריהוט לסוג של משחק ולכזה שניתן להתאים באפן אישי. השולחן עוצב כקנווס להבעה אישית וככזה הוא הוצג גם בתיאטרון ישן וקטנטן שיועד במקור לילדים ושיועד לתיאטרון הבובות הראשון באירופה. מבחינתי – אחת התצוגות המפתיעות והמרשימות שהייתי בהן. כל שולחן מגיע עם 300 פינים צבעוניים ואם לגלות לכם סוד, יש מי מהצוות שלנו שרכשה לעצמה את הרהיט המושלם הזה.

הפתעה מדהימה (צילום יחצ)
בתיאטרון להצגות ילדים (צילום יחצ)

בין סוריאליסטי לקוביסט

דיור חברה לצמד המעצבים מסטודיו דימורה לטובת עיצובה של קולקציית ארבעה עשר פריטים אקסקלוסיביים עשויים זהב, כסף, ברונזה, פלסטיק אקרילי דמוי זכוכית ורטאן. הפריטים (שבהם אגרטלים, מצית, מאפרה ומתקן למטריות) ייוצרו על פי הזמנה ובמהלך שנה אחת בלבד. חלק מהפריטים עוצבו כהוקרה לרהיטים של דיור שבהם כסא נפוליאון השלישי שדיור היה מציב בתצוגות האופנה שלו. הפריטים הוצבו על רקע שחור שעליו איורים בגיר לבן. הרעיון היה לשלב בין אמת ובדיה ולגרום למבקרים לתהות מה אמיתי ומה דמיוני.

בין אמת ודימיון (צילום Silvia Rivoltella)
אבל יוקרתי ונדיר (צילום Silvia Rivoltella)

אומנותי ומסורתי

הפרויקט המשותף לדולצ'ה וגבאנה וסמג לא סתם נקרא 'אומנותי ומסורתי'. יחד, הציגו שני המותגים זו השנה הרביעית ברציפות את המראה האמיתי של 'עשוי באיטליה' בתצוגה שחקרה את הקשר שבין מלאכת יד וצבעוניות בהשראת המסורת האמנותית הסיציליאנית.

בלי סוף מוטיבים וצבעים (צילום יחצ)

הכי טוב בבית

התצוגה של מיסוני הייתה גם היא צבעונית מאוד אם כי באפן שונה לחלוטין. אחרי מיצב מופשט לחלוטין בשנה שעברה, החליטה מיסוני הפעם לחבור לאמנית אלסנדרה רובדה שיצרה סביבת מגורים סרוגה, החל במעטפת הבית, דרך הריהוט ועד המזון שהוגש על השולחן. האמנית, הידועה בדרך שלה לכסות מיני פריטים, יצרה אווירת קסם פנטסטית וייחודית מהאגדות שעוררה לא מעט התפעלות בקרב המבקרים. גם כאן בלט מאוד הקשר שבים אמנות ואומנות תוך תצוגת תכלית של עבודה סיזיפית בהיקף עצום ומרשים ביותר.

הכל סרוג (צילום Christan Michele)
ללא יוצא מהכלל (צילום Christan Michele)

פני החברה לאן

המותג טוד'ס, בתערוכה No Code, בחן את השינויים המתחוללים בחברה המודרנית כתוצאה מההתקדמות המתמדת בקודים הקשורים באפן העבודה שלנו, בקשרים הבינאישיים ובצרכים הקשורים בסגנון ובביגוד שלנו המשתנים ללא הרף. במיצב, שתוכנן על ידי סטודיו אנדראה קפוטו, הוצג מחקר אודות החיים בני זמננו בדגש על הסינרגיה שבין טכנולוגיה ואומנות. נושא המחסה סימל את הקשר שבין שני העולמות הללו.

החיים בימינו (צילום יחצ)
בדגש על אומנות וטכנולוגיה (צילום יחצ)

הליכת ירח

מרני החליטה לקחת אותנו כל הדרך אל הירח במטרה לגלות עולמות אינסופיים. במיצב Moon Walk שילב המותג בין מהות פרימיטיבית לבין מה שניתן לדמיין לגבי העתיד. החלל הפך לטיול חושי שבמסלולו נטעו מיני רהיטים, חלקם מודרניים וחלקם אותנטיים, כמו גם פריטי נוי עוצבו בפרויקט משותף עם קהילת אומנים קולומביאניים שעובדים עם המותג מזה שנים.

מודרני ומסורתי (צילום יחצ)
בשיתוף אומנים קולומבייניים (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...