החיים שלנו צומחים בדרכים אחרות

גוגל מתחילה לגדל צמחים: הפרויקטים הצומחים שאתם חייבים להכיר

אי אפשר שלא לתת ל 2020 קצת קרדיט. בסוף בסוף, היא גרמה לכולנו להתעניין בצמחייה, שקיבלה תפקיד ראשי בחיינו והתמקמה תחת אור הזרקורים

מי מאיתנו לא רכש לעצמו צמח או שניים? הרצון להכניס את הטבע הביתה גרם לנו להחליף את טיולי סוף השבוע בביקורים במשתלה, אפילו הזמנות משלוחי צמחים נהיו דבר שבשגרה, כמו כל דבר שהגיע אלינו עד הבית גם הצמחים מצאו את דרכם לפתח דלתנו – מי היה מאמין שזה יקרה? השיח והעשייה סביב צמחייה, השתנה. היא לא רק נכנסה לביתנו היא פלשה כמעט לכל תחום בחיינו. לקראת השנה החדשה חשבנו שזו הזדמנות נפלאה לספר לכם על הפרויקטים שריגשו אותנו השנה והמעצבים שמאחוריהם.

 

הכירו את פטריק נאדאו, מעצב ואדריכל צרפתי המשלב בעבודותיו עיצוב, בוטניקה ומדעי האדם. הפרויקטים של פטריק לרוב יהיו חיים ונושמים ולעיתים דוממים, אך בכולם הוא שואף ליצירת חיים טובים יותר עבור המשתמשים. הוא מתחיל במחקר על צמחים, מכבד את הטבע ויוצר מופעים מרהיבים שלא ישאירו אתכם אדישים.

 

בעבודתו ״RAINFOREST 4״, מציג פטריק אהילים תלויים המכוסים צמחי אוויר בשם spanish moss, צמחים אלו נפוצים מאוד בדרום ארצות הברית ובמרכז אמריקה, לעיתים קרובות הם נמצאים באזורי אגמים או ביצות, מחוברים לעצים הניזונים מלחות האוויר והאור. במבט אחד בלבד פטריק גורם לצופה להרגיש בתוך יער טרופי, על ידי קולאז של נופים אשר הוא מלקט מיערות הגשם השונים.

הבאים הם כריס ופיי, זוג אדריכלים צעירים מאוסטריה בעלי הסטודיו percht שהוקם ב 2017. כריס ופיי הם זוג גם מחוץ לשעות העבודה ואיתם עובדים מעצבים ממקומות שונים בעולם. בסטודיו שלהם, הגישה היא רב תרבותית והרצון ללמוד ולחקור הם אלו שמניעים את תהליכי העיצוב. 

 

סטודיו percht תכנן את ״park la distance״ כשהקו העיצובי המנחה לפרויקט הזה הוא איך לא, הריחוק החברתי. הפרויקט הוא הצעה לפארק עתידי בוינה. הפארק תוכנן כמבוך, אותו מגדרים שיחי ענק, הנראים כאילו נלקחו מסצנה באליס בארץ הפלאות. המבוך מורכב מאינספור מסלולים כדי שאנשים יוכלו להכנס אליו במקביל ולהישאר מרוחקים. בתחילתו ובסופו של כל מסלול מתוכנן שער עם סימון המראה אם המסלול פנוי או תפוס.

 

כשנתקלנו בפרויקט הוא ישר העלה חיוך על פנינו, מלבד העובדה שהוא רלוונטי מתמיד הוא משתמש בצמחייה בצורה שונה ומזכיר לנו כמה היא משמעותית סביבנו. אל תדאגו הפארק לא נוצר רק כדי להרחיק אותנו אחד מהשניה הוא פה כדי לשמש כמקום מפלט ירוק בתוך המולת העיר.

גוגל דואגת לצמחיה בעולם

פרויקט שלישי ומרגש, בכלל מגיע מעולם הטכנולוגיה. גם בגוגל הבינו שצמחים משפרים את איכות החיים במרחב העירוני, ולכן, החברה השיקה השנה כלי חדש, Tree Canopy Lab, שמטרתו לעזור לערים בעולם להבין באילו אזורים ציבוריים חסרה צמחייה. אין מה לעשות כמו כל דבר אחר בחיים גם הצמחייה לא מחולקת בצורה שווה. הפרויקט הושק כחלק פלטפורמה רחבה שאמורה לעזור לערים להתמודד עם שינויי אקלים וזיהום אוויר.

 

העיר הראשונה שנבחרה לפיילוט היא לוס אנג׳לס, אשר מתכננת להגדיל את כמות הצמחייה במרחב הציבורי ובפרט בשכונות הסובלות מחום קיצוני בעקבות משבר האקלים. אם בעבר, על מנת לתעדף אזורים הזקוקים לצמחייה, נעזרו בטכנולוגיה מורכבת, היום גוגל הפכה את האפשרות קלה וידידותית. הכלי מזהה את המקומות הכי טובים לשתילה ומסמן היכן יש מעט עצים ואיפה הסיכון הגבוה ביותר.

 

הכלי מאפשר הסתכלות רחבה על מצב העיר ואם תרצו הוא גם יורד לפרטים כמו סוג הקרקע, והשימושים בה ואולי אפילו ימליץ על שינויים גדולים יותר באזור מסוים כמו עיצוב מחדש של רחוב. נקווה שהכלי המדהים הזה יגיע בקרוב גם אלינו.

Tree Canopy Lab

מעניין ומסקרן לגלות מה תביא איתה 2021 וכיצד עוד ניתן למתוח את גבולותיה של הצמחייה, אנחנו בטוחות שהיא עוד תפתיע אותנו ומקוות שאתם כבר מבינים שאי אפשר לחיות בלעדיה.

 


הטור נכתב על ידי דורית פרוביזור וחן בוגין, בעלות סטודיו One Two Tree המתמחה בהכנסת צמחייה לחללים אורבניים.

אולי יעניין אותך גם...