נועה רביב, אורי שרייבר, שנקר
מימין הפרויקט של נועה רביב, משמאל העבודה של אורי שרייבר (צילום עידו לביא)

אופנה פוגשת טכנולוגיה: האירוע הלוהט של השנה

מוזיאון ארץ ישראל פותח את שעריו לאירוע ראשון אחרי הסגירה הארוכה של עולם התרבות בשם טק-קוטור וזו הולכת להיות חגיגה של אופנה וטכנולוגיה

עולם התרבות מתחיל להיפתח ויחד איתו אירועים שאסור לפספס. מחר, יום חמישי 4.3.21 יתקיים במוזיאון ארץ ישראל אירוע ראשון בשם 'טק-קוטור' על אופנה וטכנולוגיה, האירוע בהנחיית יערה קידר ויוקרן בשידור חי בערוצי הדיגיטל של עיריית תל אביב, של מוזיאון א״י ושל שנקר.

 

זהו אירוע של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר שנערך במסגרת אירועי 'לילות מודה' בביאנלה לאומנויות ולעיצוב במוז״א ומתכתב עם התערוכה 'קצוות פרומים' של סירטקס שנקר – המרכז לחקר הטקסטיל בישראל, המוצגת בחממת הביאנלה.

נועה ברוך, מעיל משבצות, איש עם חליפת משבצות
העבודה של נועה ברוך, צילום דניאל ג׳קונט

"אנו חיים בתקופה חדשה ומלהיבה שבה עלינו לחשוב, לאפס וללמוד מחדש. על מנת למצוא דרכים חדשות לעצב אופנה, יש לשבור את הכללים, לקבוע חדשים, להבין את עידן הייצור החדש ולעדכן את המערכות המיושנות." אומר אילן בז'ה, ראש המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר.  

 

"ביחס לתחומי עיצוב אחרים, מעצבי אופנה יותר חשדנים לגבי כלים דיגיטליים וטכנולוגים חדשים. יש שיאמרו שמעצבי אופנה הם מעט טכנופובים, אחרים יטענו שמעצבי אופנה פשוט מגנים בקנאות על מסורות עתיקות יומין. כך או כך בשנים האחרונות יש שינוי ברור במגמה. תהליך הדיגיטציה של תעשיית האופנה הוא יותר מביצוע תצוגות וירטואליות או השקעה בפלטפורמות מסחר אלקטרוני. למעשה, הטכנולוגיה מאפשרת פונקציה, חשיבה מחודשת ומטרה חדשה לתעשיית האופנה, חיים חדשים" אומרת עידית ברק, אוצרת המיצג ומרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה.

נועה שרביט, מעיל אור, שנקר, עיצוב טקסטיל
בגדים מוארים של נועה שרביט, צילום גיא נחום

האירוע יתמקד בארבעה מוקדים:

בגדים ריאקטיבים//אינטראקטיבים – בגדים אלו מנגנים לנו מוסיקה, זוכרים את המראות שראינו, מאירים לנו את הדרך ושומרים נתונים עלינו ועל העולם סביבנו.

 

טכנולוגיה מקיימת – תעשיית האופנה נמצאת בחיפוש מתמיד אחר פתרונות מקיימים יותר. היוצרים שעבודותיהם מוצגות במוקד תוכן זה מקדמים ניצול של תהליכים טכנולוגיים שבמקרים רבים פותחו למטרות אחרות כדי למזער את הנזק הסביבתי שתעשיית האופנה מייצרת. חוטים וצבענים חדשניים, צריבות לייזר לתעשיית הדנים, עיצוב באפס פחת וחומרים ממוחזרים.

 

קראפטולוגיה והחומרים החדשים – מוקד התוכן הזה מתכתב עם תכני התערוכה ויבדוק איך חומריות חדשה פותחת למעצבי אופנה אופקים חדשים. בנוסף תיבחן מערכת היחסים בין מסורות קראפט וקידמה טכנולוגית.

 

כלי העיצוב החדשים – תוכנות חדשות מאפשרות לראות וליצור בגד בתלת ממד ומשנות את הדרך שבה מעצבי אופנה יוצרים. כמו שתוכנות CAD שינו את עולם הארכיטקטורה, תוכנות כמו CLO, Rhino, Browzwear, Unity ואחרות מאפשרות למעצבים חופש אינסופי לחקור מבנה סביב גוף כמו שמעולם לא יכלו, כמו גם פותחות דיון מרתק סביב תפקידה ומקומה של אופנה בעולם שבו חיים במרחבים וירטואליים.

רועי דרהי, חליפה ירוקה
עבודתו של רועי דרהי, צילום יחצ

את האירוע ילווה פאנל בו ישתתפו: אילן בז׳ה, איילת כרמון, מאיה ארזי, אורי שרייבר, גילי בהט, עידית ברק.

אולי יעניין אותך גם...