הפנתרה (צילום: Danese Milano)

תערוכת יחיד ראשונה למעצב Enzo Mari במוזיאון העיצוב בלונדון

300 הפריטים בתערוכה יכסו את תחומי העיסוק של מרי: אמנות, עיצוב, גרפיקה, עיצוב מוצר ומיצבים קונספטואליים. רובם טרם נראו בבריטניה

לראשונה בבריטניה תוצג, החל ממחר, יום ששי, 29.2, תערוכה שמוקדשת לאחד המעצבים הבולטים והידועים של המאה העשרים – Enzo Mari. התערוכה, שמסכמת 60 שנות קריירה מפוארת, תוצג במוזיאון העיצוב בלונדון ותשפוך אור על כל מנעד היצירה הפורה של מרי מעבודתו כמעצב, אבל גם כאמן, מורה, מבקר ותיאורטיקן. בסך הכל יוצגו בה למעלה מ 300 פריטים שרובם לא נראו בעבר בבריטניה.   

התערוכה תגיע לבריטניה לאחר שהושקה במוזיאון הטריאנלה במילנו בשנת 2020 ונפתחה ממש לפני מותו של מרי בגיל 88. אנזו מרי ידוע כ"ענק" של עיצוב איטלקי ודמות שחייה ויצירתה היוו מקור להשראה עבור דורות של מעצבים ויוצרים ברחבי העולם.

אנזו מרי (צילום: Ramak Fazel)
גן החיות של אנזו מאי בטריאנלה של מילנו (צילום: Gianluca Di Ioia)

מגוון העבודות שתכלול התערוכה משתרע על תחומי האמנות, העיצוב והעיצוב הגרפי ובהן רהיטים, מיצבים קונספטואליים, עיצוב מוצר וגרפיקה. בנוסף, יוצגו גם ספרי ילדים ומשחקים בעיצובו שהוו חלק חשוב מעשייתו שכן מרי ראה את הצרכים של ילדים כלא פחות חשובים מאלו של המבוגרים. חומר ארכיוני יאיר את תהליכי המחקר של מרי ואת העקרונות המרכזים שאיחדו את כל יצירותיו.

רבים מהעיצובים שהנצחיים של מרי מילאו וממשיכים למלא בתים ברחבי העולם והם כוללים, בין היתר, את הדפסי 'סדרת הטבע' שלו של תפוחים ואגסים, לוחות שנה נצחיים עשויים פלסטיק בהזרקה, רהיטים וכלי מטבח.

מתוך סדרת הטבע (צילום: Danese Milano)
מתוך סדרת הטבע (צילום: Danese Milano)

מרי היה מחויב ליצור עיצובים שיהיו גם ברי קיימא מבחינת החומר והאסתטיקה שלהם וגם שיהיו נגישים לכולם. ביסוד חלק גדול מעבודותיו הייתה האמונה שמשחק הוא "הפעילות הדרושה לגילוי הפוטנציאל של האדם וללימוד על העולם".

לאחר שראה את ילדיו משחקים, החליט לעצב עבורם משחקים וצעצועים. '16 חיות', שיצר בשנת 1957, הוא פאזל עץ שמורכב מצורותיהן של 16 חיות שהפך לפופולארי כל כך עד ש 16 שנים אחרי שהושק עיצב מרי גרסה נוספת של '16 דגים'. מטרת שני הפאזלים לעודד ילדים לגלות דברים באמצעות משחק.

משחק החיות (צילום: Federico Villa)
לימוד ראש של בררווז (יח"צ)

מרי, הידוע באופיו הבלתי מתפשר ובדעותיו החתרניות, תואר לא פעם כ"מצפונו של העיצוב". הוא היה אקטיביסט שקרא לאחריות חברתית גדולה יותר בעיצוב ולגישה לידע. הפריטים העמידים, הזולים והרב תכליתיים שלו מבטאים את האמונות האלה.

הפריטים המוצגים בתערוכה נחשבים לאלו המייצגים את מרי מבין כ 2,000 פריטים שיצר במהלך הקריירה שלו. הם מוצגים בסדר כרונולוגי, ללא מיון לדיסציפלינות, סוגי המדיה או המחקר. בנוסף, ייצפו המבקרם בקטעי וידאו שבהם ראיונות עם מרי. מחוץ לתערוכה תוצג גם Grazie Enzo: Contemporary Responses to Enzo Mari – תערוכה בהשתתפותם של 13 מעצבים לונדוניים שיציגו עבודות שמייצגות את השפעתו של מרי על יצירתם.

אוצרים: Hans Ulrich Obrist / Francesca Giacomelli.

שעון שעוצב ל Established and Sons (צילום: Peter Guenzel)
כסא בהשראת מרי (צילום: Miro Zagnoli)

אולי יעניין אותך גם...