דוגמנית העל נעמי קמפבל במסיבת העיתונאים לקראת פתיחת תערוכה בכיכובה (צילום: Dave Benett)

שירי תהילה: נעמי קמבפל בשיתוף פעולה עם מוזיאון V&A

דוגמנית העל ואייקון האופנה מסכמת בתערוכה לכבודה 40 שנות תהילה וקריירה מטאורית שהפכה אותה לאחת הנשים השחורות המוכרות בעולם

ארבעה עשורים אחרי שהקריירה המקצועית המדהימה של דוגמנית העל השחורה נעמי קמפבל התחילה, היא שוב עושה היסטוריה. מוזיאון 'ויקטוריה ואלברט' הבריטי הודיע לפני ימים ספורים שבחודש יוני הקרוב תפתח תערוכה אודותיה. בהחלט כבוד גדול מכיוון שמדובר בפעם הראשונה שדוגמנית זוכה לעמוד במרכזה של תערוכה במוזיאון. 'נעמי', השם שנבחר לתערוכה, אינו סתמי אלא מעיד על רום מעמדה של קמפבל בתחום האופנה. כשאומרים "נעמי" הכוונה לנעמי קמפבל.

התערוכה, שנאצרה בשיתופה המלא של קמפבל, היא הראשונה לחגוג את תרומתה של דוגמנית יחידה לתעשיית האופנה. וכך, התערוכה בוחנת את המעבר המעניין והמסקרן שעשתה קמפבל ממסלולי ובתי האופנה להיותה אייקון תרבותי. בתערוכה יוצגו פריטי אופנת עילית ומוכן ללבישה שנבחרו מהאוסף הפרטי העצום של קמפבל שמעידים על רגעי מפתח בקריירה שלה, ולצידם, לא מעט פריטים שהושאלו מארכיונים של מעצבים, מבתי אופנה גדולים ומאוסף המוזיאון. 

נעמי קמפבל בילדותה (צילום: יח"צ)

קמפבל נחשבת לאחת הדוגמניות הבינלאומיות המצליחות והידועות של שנות ה 90 והיא ממשיכה, גם אחרי שחצתה את גיל 50, לעסוק באופנה גם היום. היא נולדה בלונדון והחלה את קריירת הדוגמנות שלה בגיל 15 כשציידת דוגמניות גילתה אותה מסתובבת עם חברותיה בקובנט גרדן. מהר מאוד היא נחשבה למטאור בתעשייה ותוך שנה אחת כבר הופיעה על שער המגזין Elle. כעבור שנתיים נוספות, כשהיא בת 18 בלבד, היא כיכבה על שער המגזין Vogue Paris וציינה נקודה היסטורית בעולם האופנה כשהייתה לדוגמנית השחורה הראשונה שזכתה לכבוד. זה היה באוגוסט 1988 ומאז הכל היסטוריה, היסטריה ומאות שערים נוספים.

עם השנים, ולאור שיתופי הפעולה עם הזמרים מדונה וג'ורג' מייקל, היא פיתחה תדמית של דוגמנית סקסית במיוחד וכיכבה במגזינים רבים, על מסלולי תצוגות האופנה, בקליפים ובטלוויזיה. בשיא הצלחתה היא הייתה חברה בקבוצת "שש הגדולות" כאחת מדוגמניות העל המובילות בעולם לצד קלאודיה שיפר, סינדי קרופורד, לינדה אוונג'ליסטה, קייט מוס וכריסטי טרלינגטון. יש שאומרים שהיא נחשבת לדוגמנית השחורה המצליחה בהיסטוריה.

למרות ולצד ההצלחה של קמפבל, ולצד מעשי הצדקה שהיא מקפידה ליזום ולהוביל לאורך השנים, בעיקר עבור ילדי אפריקה ואוכלוסיות מוחלשות שנפגען מפגעי מזג אוויר אבל גם עבור שוויון זכויות בתחום האופנה, שמה נקשר בלא מעט שערוריות. לאורך השנים, האופי הבעייתי שלה גרם לה להתנקל לאנשים סביבה ולהסתבך בשערוריות שונות, בהן אלימות. בשנת 2015 היא הורשעה בבית משפט באיטליה בתקיפת צלם פפרצי ונידונה לחצי שנת מאסר. בשנה שעברה התוודתה גם שהייתה מכורה לסמים ולאלכוהול שכמעט גבו את חייה.

פריט לבוש מארכיון טיירי מוגלר (צילום: יח"צ)

התערוכה בלונדון תפתח עם קטעי וידאו של קמפבל ממסלולי התצוגה, שמציגים את ההליכה האגדית שלה. בחלק הזה, המבקרים גם יכירו את נעמי כילדה שנולדה ב 1970 בדרום לונדון וקיוותה לקריירה בימתית. בשנות ה 80 היא אפילו השתתפה בקליפים של בוב מרלי ולהקת 'מועדון תרבות'.

קמפבל נכנסה לעולם הדוגמנות בדיוק בתקופה שבה הוא שינה כיוון. בתחילת שנות ה 90 דוגמנית על נחשבה לסלבריטאית בינלאומית. אופנה הפכה מצד אחד לקליקה יוקרתית ומאידך לבידור להמונים וקמפבל, שידעה לדלג בין השניים בווירטואוזיות, זכתה ליהנות מקשרים עם מעצבים מובילים כמו ג'ון גליאנו, ג'יאני ורסצ'ה, קרל לגרפלד, ויויאן ווסטווד ואיב סאן לורן. היא הופיעה באינספור תצוגות בהן בלטה במיוחד ועבודתה עם הצלמים הגדולים של התקופה הניבה כמה מהצילומים הזכורים בתחום.

פריט לבוש של Off-White (צילום:יח"צ)

בגיל 17 עברה קמפבל לניו יורק שם חלקה דירה עם קריסטי טרלינגטון עד שעברה לדירה משלה. קמפבל פשוט זרקה את עצמה אל תוך סצנת האופנה הרוחשת בעיר ויצרה רשת של קשרים עם מעצבי אופנה וידוענים בהם מרק ג'ייקוב ואנה סואי.

מתחילת שנות ה 90, נחשבה קמפבל לאחר מדוגמניות הצמרת הידועות וגם המסוקרות ביותר ואחת הנשים השחורות המוכרות בעולם. היא הייתה והופיעה בכל מקום. בחלק הזה של התערוכה יוצגו רגעים ביוגרפיים חשובים בחייה של קמפבל בהם תקופה בה ביצעה עבודות שירות למען הקהילה בהוראת בית משפט. בתערוכה תוצג השמלה של דולצ'ה וגבנה שקמפבל לבשה ביומה האחרון בשירות כתגובה לצלמי הפפרצי שתיעדו אותה מדי יום מגיעה ועוזבת את המקום בבגדים פשוטים לכאורה. 

פריט לבוש של ורסצ'ה (צילום: יח"צ)

החלק שינעל את התערוכה יתבונן על קמפבל כעל מותג ייחודי בתחום האופנה וידגיש את שיתופי הפעולה המוקדמים שלה עם בתי אופנה כמו דולצ'ה וגבנה, ויויאן וסטווד וז'אן פול גוטייה. הקשרים האלה הפכו לקשרים שנמשכו עשרות שנים וכללו חברויות עם מעצבים שהעריכו את היכולת של קמפבל להפוך כל מה שלבשה ליצירת אמנות זוהרת וקסומה אותה דגמנה בטבעיות וללא כל מאמץ.

נעליים של ויויאן וסטווד (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...