'גשם חולף', מתוך התערוכה של NENDO בשבוע העיצוב (צילום: Hiroshi Iwasaki)

סטודיו NENDO חוגג 20 שנות השתתפות בשבוע העיצוב

הסטודיו שהתחיל את צעדיו במילנו בתערוכת המעצבים הצעירים הפך במהלך שני העשורים האחרונים לאחד המוכרים בעולם. אל תפספסו

את סטודיו NENDO היפני למדנו להכיר מהפריטים הפשוטים לכאורה ומעוררי ההתפעלות שהוא מעצב מאז הקמתו בשנת 2002. בראש הסטודיו עומד אוקי סאטו, מי שנחשב לאחד המעצבים המשפיעים בעולם, מי שהוכתר לא פעם למעצב השנה ומי שהגיע לארץ לפני כשמונה שנים עם תערוכת רטרוספקטיבה בינלאומית שהושקה במוזיאון העיצוב חולון. סטודיו ננדו מעצב הכל מפריטי לבוש, דרך חפצים שימושיים או דקורטיביים ועד רהיטים, תפאורה לתערוכה ובתי מגורים. כל הפריטים שמשיק הסטודיו בכל קנה מידה ולכל שימוש, הם כביכול פשוטים למראה אבל, בו בזמן, עם קונספט מקורי, חדשני, מסקרן ומרתק ותמיד גם עם נופח של אסתטיקה יפנית שאי אפשר לטעות בה.

אוקי סאטו מדגמן את 'מקבצי עננים' (צילום: Hiroshi Iwasaki)

ננדו חוזר לשבוע העיצוב:
השנה יציין סטודיו NENDO עשרים שנות השתתפות בשבוע העיצוב של מילנו. בשנת 2004 השתתף הסטודיו בפעם הראשונה ב Salone del Mobile בחלק של SaloneSatelite המוקדש למעצבים צעירים אז נחשף אל הסצנה והתגלה על ידי לא מעט חברות אירופאיות שחתמו אתו על שיתופי פעולה. בתצוגה ההיא, הוצגו פריטי רהוט שמקור ההשראה להם היה בתופעות טבע והיא נקראה fur:nature צירוף המילים 'רהיט' ו'טבע'.
השנה, 20 שנה מאוחר יותר, חוזרת התערוכה של NENDO לעסוק בטבע – נושא שנמצא בשורשי העיצוב של הסטודיו, ונושא מרכזי באסתטיקת היופי היפנית. התערוכה whispers of nature תוצג בקומפלקס תעשייתי גדול שהוסב, בעזרת מותג העיצוב Paola Lenti, למבנה אדריכלי ביואקולוגי רב שימושי שסובב סביב חצר מרכזית. התערוכה תוצג במבנה נטוש בתוך הקומפלקס שיהפוך עד שנת 2026 למלון בוטיק.
נראה ששיתוף הפעולה בין NENDO והמותג Paola Lenti אינו מקרי, בדומה לננדו, גם בפאולה לנטי נצמדים לאג'נדה סביבתית, מכבדים ערכי מורשת ומגלמים בפריטי העיצוב אסתטיקה תמציתית ומאוזנת שנרקמת מניגודים משלימים: בין עבר והווה ובין מסורות של קראפט וטכנולוגיה מתקדמת.

בנוסף, ובאותו מקום ישיקו סטודיו ננדו והמותג פאולה לנטי קולקציה משותפת שעיצבו יחד תחת השם hana-arashi

בתערוכה של NENDO יוצגו השנה חמש הקולקציות: מקבצי עננים, עומק האדמה, אור וצל, זרימת הזמן, גשם חולף וטבילה בבריכה.

'לחשי הטבע', האיורים המזוהים כל כך עם הסטודיו (יח"צ)

clustered clouds הן ספריות שקופות שצורתן עננים מעורפלים. כשמביטים על עננים מהאדמה, הם נראים כמו נפחים לבנים. לעומת זה, כשחווים עננים ממטוס או מפסגת הר, הם הופכים לנוף מעורפל ושקוף. העמימות של הענן, איפשהו בין נפח לערפל, התפרשה על ידי הסטודיו כמקבץ של שקיפויות שהוביל לעיצובן של ארבע ספריות.

'מקבצי עננים', סיפור בשכבות (צילום: Hiroshi Iwasaki)
'מקבצי עננים', ספרייה, מבט מלפנים (צילום: Hiroshi Iwasaki)

depth of soil – הם שלושה שולחנות וכיסא שמבטאים את חלוף הזמן באמצעות טרצו עשוי שכבות שמשקף את מעבר הזמן. בדיוק כמו בשכבות האדמה שמתגלות למשל בצוקים על חוף הים או בזמן מציאת מאובנים בעת חפירות באדמה. הרעיון הוא להמחיש התבוננות אל עומק האדמה שפירושה הסתכלות רחוק אל העבר.
light and shade – קולקציה שמציעה התבוננות מחודשת על יציקה ותבנית. לרוב, מה שאנחנו רואים זה רק את התוצר הסופי ולא את התבנית שיצרה אותו. בקולקציה הזו, היחס לחומר, ליציקה ולתבנית שווה. התבנית של כיסא אחד הופכת לכיסא אחר. תבנית נוספת הופכת לבסיס של שולחן ויציקה נוספת היא שרפרף. אותו דבר קורה עם גוף התאורה, המדף והשעון המורכבים משילובים שונים של יציקות ותבניות.
Passing Rain – הוא למעשה כמה טיפות שיורדות והופכות לגשם. רגעי הזמן הקצרצרים האלה באים לידי ביטוי באמצעות סדרה של חמש קערות. "פסי גשם" הם בעצם קווים דקים עשויים מוטות נירוסטה שמתחברים לקערות וכמו מורידים מהן גשם. מבין חמש הקערות, לזו שמבטאת את טיפות הגשם הראשונות יש את המספר הקטן ביותר של מוטות תומכים ולהפך.

'גשם חולף', חמש קערות (צילום: Hiroshi Iwasaki)

Pond Dipping – טקסטיל שנולד מהשיירים של צמחים שנטבלו בבריכות וביצות כשהם ספוגים מים ובוץ. בניגוד לשיטות ייצור מודרניות של טקסטיל בהן חוטים נצבעים ונארגים באופן אחיד, כאן, דפוסי הטקסטיל נוצרים באמצעות פעולה פשוטה של טבילה וניתן להתייחס אליהם כאל דפוסים מהטבע.
כתובת. Via Giovanni Bovio 28.

אולי יעניין אותך גם...