פישרמנס בנד, תמונה: https://djpr.vic.gov.au/

מבט עולמי על ההתחדשות העירונית

חשבתם שהתחדשות עירונית הוא קונספט ישראלי? קבלו הצצה לפרויקטים מעניינים בתחום מרחבי העולם

החיים שלנו משתנים ללא הרף וחשוב לדאוג שהסביבה העירונית תעמוד בקצב שהחיים המודרניים מכתיבים. התחדשות עירונית היא התשובה לכך, תחום שדוגל בשיפור ושדרוג השטחים העירוניים סביבנו, במטרה להפכם למעודכנים מבחינה תרבותית, כלכלית ופיזית. תהליך דרכו ניתן לחזק את התשתיות העירוניות, למגן, לשדרג שטחים ציבוריים, להרחיב את היצע יחידות הדיור למגורים, לחזק את הכלכלה האזורית וכמובן את ערך המקום.

 

תחום ההתחדשות העירונית לא התחיל בין גבולות הארץ כמובן וניתן לראות פרויקטים גדולים בתחום בכל העולם. באירופה, כשלושים דקות מחוץ לפריז, באזור חקלאי שבין עיר האורות לשדה התעופה שארל דה גול, מתוכנן פרויקט 'EuropaCity'. פרויקט בניצחונו של משרד האדריכלים הדני BIG, שמטרתו, לשלב את יעילות העיור עם הקיימות של החיים הכפריים וחיבור פריז לאזור. מדובר בפרויקט תרבותי עצום שמשתרע על שטח של שמונים דונם ובהשקעה של יותר משלושה מיליארד אירו.

מחברים את מרכז העיר לאזור המפרץ, תמונה: https://djpr.vic.gov.au/

הפרויקט מתוכנן כגג מכוסה נוף ירוק ושופע, מתחתיו יסתתרו כיכרות, מפעלי מסחר ואזורי הבילוי. שילוב דינאמי של דרכי תחבורה, שטחים ירוקים נרחבים, מתחם קניות מקורה ואפילו מגרש גולף, מתנקזים יחד לכדי אזור שמשרה רוגע והתרגשות בו זמנית וממחיש את האינטימיות שברחובות הקטנים של פריז.

 

פרויקט עכשווי נוסף, מתהווה בימים אלו במרכז מלבורן שבאוסטרליה. פרויקט 'פישרמנס בנד' תוכנן במטרה לחבר את מרכז העיר לאזור המפרץ, שממוקם כשבעה קילומטרים ממנו. הפרויקט, מכסה 480 דונם של שטחי תעשייה לשעבר וצפוי להביא לאזור שמונים אלף מקומות עבודה חדשים עד לשנת 2050. בנוסף, עתידים להיבנות באזור בתי ספר, שימשכו משפחות צעירות לאכלס את האזור. הפרויקט שם דגש על נושא הקיימות, עם 121 דונם שיועדו לשטח הפתוח, לצד תוכניות לטביעת רגל אפסית ומיחזור כשבעים אחוזים מכלל הפסולת הביתית של משקי הבית.

הפרויקט העכשווי במלבורן, תמונה: https://djpr.vic.gov.au/

בארץ זה נראה קצת אחרת

בימים אלו, מתרחשים פרויקטים רבים בארץ בתחום ההתחדשות העירונית, אחד מהם הוא 'רובע איילון' בבת ים. מדובר בפרויקט ברחוב יוספטל במרכז העיר, אותו מקדמים חברת מצלאוי ונצבא ומשרד עורכי הדין רז-כהן, פרשקר ושות', שמתמחה בתחום ומלווה את התהליך. במסגרתו, ייצאו להריסה חמישה בניינים ותיקים בעלי ארבעה קומות. במקומם, ייבנו שישה מגדלי מגורים בני כארבעים קומות עם יותר מאלף דירות חדשות וכל זה, לצד שטחי מסחר, תעסוקה ומרחבים פתוחים להנאת הציבור הרחב.

הדמיית פרויקט רובע איילון של מצלאוי ונצבא ברחוב יוספטל בת ים, הדמייה: וויופוינט

גם בלב שכונת בבלי בתל אביב עובדים על מהפך עירוני גדול, עם 300 דירות שעתידות להיבנות בתשעה בניינים חדשים, אחדים בעלי חזיתות מסחריות. זהו פרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, שבמהלכו ייהרסו 120 דירות ישנות בשישה בנייני רכבת בשכונה. מדובר בפרויקט גדול בשיתוף קבוצת ב.ס.ר, חברת ישראל קנדה, אורבן נדל"ן והכשרת היישוב וגם הוא בייצוג משרד עורכי הדין רז-כהן, פרשקר ושות'.

אאורה רמת השרון, הדמייה: וויופוינט
אאורה רמת השרון שלב ב', הדמייה: וויופוינט

כל הדרך

"המשרד שלנו הביא מעל ל-30 פרויקטים לכדי סיום, וכיום מעל 650 דיירים קיבלו לידיהם דירות חדשות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית אותם ליווה המשרד בכל התהליך." מסביר עורך הדין משה רז כהן, משותפי המשרד "אנחנו מלווים את הפרויקטים השונים משלב התכנון, ההתארגנות, בחירת היזם, כריתת ההסכם והוצאתו לפועל. בנוסף, מייצגים בהסכם הליווי מול הבנק המלווה, מטפלים במיסוי של העסקה ובהכרזה על 'מתחם' כמתחם לפינוי בינוי מול הרשויות, לוקחים חלק בהסדרת השעבודים לבנק המלווה וכל הבטוחות והערבויות לדיירים. אנחנו דואגים לייצוג הדיירים בכל היבטיה של העסקה ומלווים אותם בכל התהליך מרגע ההתקשרות בהסכם עם היזם ועד למסירת הדירות החדשות ורישומן על שמם בלשכת רישום המקרקעין." הוא מפרט.

פרויקטים מסוג זה מלווים לרוב בהליכים בירוקרטיים והחלטות רבות ומהותיות שצריכות להתקבל במהלך הדרך. ככל שהתושבים יהיו מאוחדים, מאורגנים ויהיה בידיהם כל המידע הנדרש, סיכויי ההצלחה של התוכניות הללו גבוהים יותר והן יתקדמו בצורה מהירה וטובה יותר. אם זאת, התחדשות עירונית מהווה הזדמנות לתושבים להרחיב ולשפר את נכסם ולהבטיח לעצמם שיפור באיכות החיים. להחיות את הרקמה העירונית הוותיקה ולחולל צמיחה והתפתחות בתחומי המגורים, התעסוקה והמסחר באזור.

 

הכתבה בשיתוף משרד עורכי הדין רז-כהן, פרשקר ושות'.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...