קסם שמדבר על האופנה של המחר (דימוי: Fuorisalone)

כבוד: המעצבים הישראלים שמציגים השנה בשבוע העיצוב במילנו

יש מי שמייחס להשתתפות באירוע העיצוב הגדול בעולם קשר לתקופה הקשה שעוברת עלינו בארץ ויש מי שבוחר לייצג את עצמו ואת האמנות שלו בלבד. לכו לפגוש אותם

האדריכל, המעצב ויזם העיצוב גל גאון מעצב בשנים האחרונות אובייקטים מפוסלים שבהם שולחנות מסוגים שונים, שידות ופסלים – כולם תחת הקונספט של טבע מופשט. העבודות שלו נקיות ומלוטשות ועשויות חומרים טבעיים בהם עץ ואבן. "טבע מופשט הוא חלון שדרכו המבקרים בתערוכת Time Traveler שבגלריה Nilufar יוכלו להציץ אל העולם הפואטי של פריטי הריהוט המינימליסטיים שאציג" אומר גל גאון.

בדומה לכנפי פרפר, מקור ההשראה לעיצוב האורדני של קולקציית השולחנות Cosmic Butterflies שיציג גל בתערוכה הוא בתהליך האבולוציוני של הטבע. לכל רהיט בקולקציה יש גיאומטריה ודוגמה משלו מה שהופך כל אחד מהם למיוחד ויחיד במינו. המשטח העליון של השולחנות עשוי דוגמת חלקי פורניר שהונחו באופן מדויק ליצירת קומפוזיציה ייחודית. 

Cosmic Butterflies (צילום: שי גיל)

כשאני שואלת את גאון איך ההרגשה להציג השנה במילנו, הוא אומר שהשאלה מורכבת מאוד, במיוחד השנה. "העבודות שאני מציג השנה נולדו לפני המשבר הגדול שהארץ שלנו עוברת; ואני מניח שכיוצר שתהליכי העיבוד שלו איטיים; יקח לי זמן להוציא החוצה את מה שאני מרגיש ועובר בתקופה האחרונה. מאחורי ׳איך התחושה להציג במילאנו השנה׳ מסתתר דיון פנימי עמוק שאני מנסה לענות עליו לעצמי בכמה רבדים. שלא כמו בכל שנה, מרגיש לי מוזר להציג פעילות שנעשית סביב גוף עבודה שלא עוסקת בכאב או בשכול. זה מעלה מחשבות פנימיות כמו ׳איך אני מתעסק בזוטות של עיצוב כשמדובר בחיים ובכאב כל כך גדול מסביב? ומנגד, ישנה הידיעה שהמשך החיים הוא בדיוק מהמקומות האלה של התרוממות רוח ויצירה שעוסקת באנרגיה טובה שמביאה איתה מחשבה מנחמת שכנראה יש משהו ברציפות של היצירה שמשקף יציבות, חיבור לעולם ונוכחות".

אז מהי מילנו בשבילך?

"מילנו השנה בשבילי הוא היא כמו הרגע הזה אחרי שריפה גדולה של יער בקיץ, הרגעים הראשונים אחרי שיורד הגשם, שבהם רואים את העלים הרכים הראשונים יוצאים כמו פלא מהגזעים השרופים, הרגע הזה משקף את כוח ורוח החיים שמתגבר לרגעים על עוצמת הכאב".

כתובת: Nilufar Gallery – Via della Spiga 32

מערכת ריהוט של גל גאון (הדמיה: גל גאון)
FABRIC RHYTHM (צילום: רוני כנעני)
פתח לצבעים ותקווה (צילום: דניאל חנוך)

האדריכלית והמעצבת אירנה גולדברג תציג גם היא בגלריית Nilufar את קולקציית Purple Heart – מיזוג הרמוני בין עיצוב תעשייתי ואלמנטים מהטבע. בקולקצייה שלושה שולחנות קפה שבכל אחד מהם גולפו מגרעות בהתאם לאיוריה של גולדברג. השולחנות עשויים מניגוד החומרים שבין עץ ה Purple Heart הטבעי, החזק והסגלגל לבין אלומיניום תעשייתי. התוצאה היא קומפוזיציה ציורית והרמונית שנמצאת בנקודת מפגש שבין עיצוב שימושי ואמנות.

מהי מילנו בשבילך?

"כילידת ונצואלה ודור שני לניצולי שואה, התחושה שיש לי היום כישראלית שיוצאת ומציגה בעולם די מוזרה. אני חיה בישראל ויוצרת פריטים שמגיעים אל חלקים שונים בעולם מישראל. אבל ישראל היא ביתי. וכישראלית, אני שמחה להציג ולהראות את העשייה שלי שיוצאת לאור למרות המצב. אני מציגה השנה עם רגשות מעורבים ובעצם מרגישה דיסוננס חריף בין להיות חלק מהעם שלנו, שאני מרגישה את היופי והעוצמה שלו, לבין המבוכה האישית שיש לי מהממשלה ונציגיה, שלא מייצגים את הערכים שעליהם גדלתי ובהם אני מאמינה".

כתובת: Nilufar Gallery – Via della Spiga 32

איור אקריל של גולדברג (יח"צ)
Purple Heart (צילום: שי גיל)

המטה של המעבדה העירונית D-house שבאזור Navigli פותח את שעריו למבקרים ויציג מיצב שמהותו שילובים בין חומרים, טכנולוגיה וקיימות שעומדים לאפיין את האופנה העתידית. Printed Rituals נוצר בעצם על ידי חברת קורנית הישראלית שעוסקת בפיתוח וייצור מכונות להדפסה דיגיטלית על גבי טקסטיל. הפרויקט, שמדבר על ערך הזמן, כולל פרחים צבעוניים, ענפות מתעופפות, לוויתנים ומיני אלמנטים פנטסטיים. בגדים שיהפכו לפנסים זוהרים יאירו את החללים השונים.

כתובת: Via Lodovico il Moro25

נראה וואו (דימוי: Fuorisalone)
כמה קסם (דימוי: Fuorisalone)

Animism היא תערוכת עיצוב ואומנות עכשוויים שמאורגנת על ידי חברת Adorno (קולקטיב בינלאומי לעיצוב שהוקם בקופנהגן ונחשב כאחת הגלריות המקוונות הראשונות שנותנת במה למעצבים עצמאיים עכשוויים) ותוצג בווילה ההיסטורית Bagatti Valsecchi שב Alcova, מרחק נסיעה של כעשרים דקות ממילנו. התערוכה תחקור את המשמעות העמוקה של חפצים דרך הפריזמה של אנימיזם – מונח שמדבר על מתן נשמה לאלמנטים מהטבע כולל חי, צומח ודומם.

"התערוכה נוצרה בהשראת האמונה העתיקה שלכל אובייקט יש חיים ולכן נבחרו אובייקטים בעלי אופי קריקטוריסטי שניתן לתת לו שם" אומר המעצב אדיר יעקב שיציג בה שני פסלים. "התערוכה מנסה לעודד קיימות דרך מערכת היחסית של האדם עם אובייקט בכך שהיא מטשטשת גבולות בין אובייקט, חי ודומם ומייצרת מערכת יחסים חברית ואפילו כזו שאפשר להתאהב באובייקט כמו שמתאהבים בבני אדם. מערכת יחסים שבא האובייקט הוא כמו חלק מהמשפחה".

מנורת קריאה בהשראת צלילות בסיני (צילום: אדיר יעקב)

יעקב יציג שתי עבודות: מנורת שולחן מסדרת season Clam וקנקן תה מסדרת Crackled. "הסדרה הראשונה נוצרה לאחר נסיעה לסיני שם יצא לי לצלול ולהחשף לשונית האלמוגים. בעת הצלילה ניתן לראות בבירור אזורים בהם השונית נעלמה או כמעט נעלמה בעקבות שינויי האקלים שמתרחשים בעשורים האחרונים. בעקבות הנסיעה, החלטתי ליצור סדרת אובייקטים בהשראת אלמוגים וצדפות כמן ניסיון להשלים את החסר בשונית באופן מלאכותי. הסדרה מכוונת להזכיר על חשיבתה של השונית כחלק מהמערכת האקולוגית. הסדרה השנייה, לעומת זה, נוצרה במקרה תוך כדי התנסות בסוגים שונים של חימר. פיסלתי מספר עבודות ולאחר שהן התייבשו גיליתי שחלק מאילו שבהן השתמשתי בחימר מסויים, נסדקו בכל מקום אפשרי. בתגובה ראשונית מאוד התבאסתי שהעבודות לא שרדו את הייבוש, אבל במבט שני הסדקים נוצרו בצורה כל כך אחידה ומעניינת שהייתי חייב לנצל את ההזדמנות. מילאתי את הסדקים ברובה למרצפות, וכך נוצרה הסדרה".

מהי מילנו בשבילך?

"אני לא מייחס חשיבות רבה לכך שאני ישראלי שמציג במילאנו. אני בהחלט מתכוון לשדר עסקים כרגיל. האמנות שלי צריכה לייצג אותי ולא המקום שממנו אני מגיע".

כתובת: Via Vitorio Emanuele || 48, Varedo

קנקן תה, סדרה שנוצרה במקרה (צילום: אדיר יעקב)
נוי נואלה רבני, בדיוק חזרה עכשיו לארץ אחרי שלוש שנים במילנו. היא למדה תואר ראשון ב בistituto Marangoni ותואר שני באופנה עילית ושמלות כלה בistituto secoli – אוניברסיטה שמתמחה ביסודות העיצוב והתפירה.
"בתזה שהגשתי בסוף מרץ כללה את הקולקציה שלי The Dark Side of the Story חקרתי שאלות פילוסופיות שונות ביניהן הגדרות של יופי ושלמות והקונטרסט בין רע וטוב ובין יופי וכיעו: אומרת רבני. "כחלק מהקולקצייה, פיתחתי את הדגם שנוצר בהשראת עץ הכורוזיה הבקבוקית שמאוד נפוץ בארץ. ביום הטיסה שלי לארץ, פנו אלי מהאוניברסיטה בבקשה להשאיר את הדגם במילאנו לתקופה וממש השבוע יצרו איתי קשר שהדגם נבחר לקחת חלק בחלל התצוגה של חברת התיקים והאקססוריז האקסקלוסבית Tosca Blu שיושבת  בריבוע האופנה המרכזי של העיר. הכל קרה מאוד מאוד מהר וכחלק מההכנות הדגם גם צולם בקמפיין עם התיקים המדוברים".
מהי מילנו בשבילך?
"זה כמובן מאוד מרגש. אני אחת מתוך שלושה ישראלים באוניברסיטה וזו גאווה עצומה, במיוחד בתקופה כזאת. מאוד התרגשתי שבחרו לתת לי במה וזה מאוד לא מובן מאליו כשכל שאר המציגים בתערוכה הם איטלקים".
כתובת: Via Montenapleone 5
נוי נואלה רבני (צילום: יח"צ)

גילי קוצ'יק ורן אמיתי יציגו את כסא הבר Twig שאותו עיצבו עבור חברת MDF. מקור ההשראה לאסתטיקה העיצובית של הכיסא הוא במסגרות האופניים על הצינורות הפשוטים שחתוכים בזווית ומרותכים זה לזה – שיטת הרכבה שאיפשרה לקוצ'יק ואמיתי להתנסות בשיפועי פינות מה שיצר מתח ויזואלי מעניין ועם זה כסא יציב לחלוטין. "הכסא מגיע בשני גבהים אבל דבר נוסף שמעניין בו זה שכשהוא מופיע כקבוצת כסאות נוצר כמו יער שמתעורר לחיים שבו מכל זווית  כיסאות נראים שונה ומעניין" אומרים קוצ'יק ואמיתי.

תצוגה: Salone del Mobile, אולם 22, ביתן G15 H12

סקיצות (איור: גילי קוצ'יק ורן אמיתי)
מעניינים מכל זווית (צילום: Lorenzo Cappellini Baio)

נוקי סיגורה היא אמנית ישראלית שגרה במילנו. בשבוע העיצוב היא תציג בתערוכת פופ-אפ כיפית וצבעונית שתתקיים ב LE SCIURE ON FIRE – חנות יוצאת דופן לשיווק ואספנות של רהיטי וינטג'. "אני עומדת להציג שתי עבודות אומנות שלי שמתעסקות בשימור של הטבע והפיכתו לשולחנות שמורכבים מעלים, פרחים, ענפים, משטח עץ ושכבת אפוקסי. ובנוסף, עוד עבודות שלי יהיו תלויות על הקירות ויהיו זמינות לרכישה".

מהי מילנו בשבילך?

"בשבילי זה הבית שלי כבר הרבה שנים. אני מרגישה בה בטוחה ואהובה כל הזמן. אני מאוד עצובה מכל מה שקורה בישראל וכל יום כל היום עוקבת אחרי המתרחש בה בכל פלטפורמה אפשרית. אני ישראלית ואני גם אזרחית העולם. אומנות ועיצוב הם תוצאות של תרבות אבל קשה לי להגיד שאני מייצגת משהו שקשור לתרבות ישראלית. אני מביאה לידי ביטוי ביצירה שלי את הנושאים בהם אני מתעסקת שנים: שימור של טבע במגוון טכניקות ואמצעי הבעה".

כתובת: Via San Fermo 5

 

שימור של הטבע
במגוון טכניקות

אולי יעניין אותך גם...