גאטנו פשה (יח"צ)

המעצב האיטלקי פורץ הדרך Gaetano Pesce הלך לעולמו בגיל 84

הוא נחשב לאייקון עוד בחייו, לחדשני שבחדשנים ולכזה שעיני כל עולם העיצוב מביט אליו בהערצה, תמיהה וסקרנות. סופו של עידן

לפני סוף השבוע הלך לעולמו המעצב האיטלקי גאטנו פשה והוא בן 84. את פשה הזכרנו ממש לאחרונה בהקשר של השתתפותו בשבוע העיצוב במילנו ברובע 5VIE. מי שמקפיד לנסוע לשבועו העיצוב במילנו בוודאי זוכר את הכסא הענק שהציב פשה בכיכר הדומו בשבוע העיצוב של שנת 2019.

פשה היה אדריכל ומעצב חלוצי, מהבולטים במאה ה 20. במהלך הקריירה המפוארת שלו הוא פעל כאדריכל, מתכנן ערים ומעצב תעשייתי. העבודה שלו התאפיינה בשימוש מופלא בחומר ובצבע ובניסיונות לגשר ולחבר בין האיננדווידואל לחברה ולסביבה.  

משנות ה 60 חקר פשה את הצרה ותפקוד של חפצים כולל פריטי ריהוט, פריט אופנה ותכשיטים. הוא ידוע בעיקר בשל החדשנות המודרנית והסגנון הייחודי שלו וכמי שתמיד איתגר סטנדרטים מקובלים ולא נכנע לקונבנציות ולחוקים. עיצוב עבורו שילב תמיד היסטוריה, הומור וצורך בתקשורת. 

רבים מכירים את יצירתו של פשה בזכות עבודתו עם תבניות שרף וטכניקות יציקה בהן השתמש ליצירת חפצים שונים שלמרות שרבים מהם מיוצרם בכמויות גדולות, לכל פריט יש איכות כאילו היה יחיד במינו.

לאורך השנים עבד פשה עם מותגים בולטים כמו B&B, Vitra, Cassina ורבים אחרים.

פשה זכה בפרסים רבים ויצירותיו הוצגו בגלריות ומוזיאונים רבים בכל העולם.

ותזכורת לתצוגה של פשה בשבוע העיצוב השנה:

פרויקט Nice to See You של המאסטרו Gaetano Pesce הוא למעשה תערוכה שבה יציג האדריכל, המעצב והאמן הידוע כשלושים פריטי ריהוט, ברובם כאלה שטרם נראו. הפריטים נבחרו לא רק בגלל שהם פונקציונאליים אלא גם כנושאי מסרים שמעודדים מחשבה. פרויקט נוסף של פשה, בשיתוף עיריית מילנו, הוא המיצב המונומנטלי – L'Uomo Stanco שעוסק בעייפות שחווה לאחרונה, לפי דעת פשה, "המין החזק" כתוצאה מהתמודדות עם סוגיות מורכבות בכל תחומי החיים: פוליטיקה, הנדסה, מדע, אמנות וכדומה.

כתובת: Veneranda Biblioteca, Sala delle Academie, Piazza Pio XI, 2

כסא דלילה, גאטנו פשה (צילום: יח"צ)
סיפרייה, גאטנו פשה (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...