חוסן עירוני (צילום: יעל שמידט)

הכי אקטואלי: מתרגלים חוסן עירוני בבית ליבלינג

"האוכלוסיות בארץ, הן כאלה שחוו תקופות מאתגרות רבות וזעזועים קיצוניים ובאופן מצער הן למודות ניסיון ובעלות יכולת להתאושש יחסית מהר ואף ליצור יוזמות תומכות מעצמן"

בימים שלישי-ששי, 9-12.4, יתקיים בבית ליבלינג הכנס 'מתרגלים חוסן עירוני' שבו יתקימו דיונים שיתמקדו באיכות וברווחת החיים של האינדיבידואל בהקשר של השיח התכנוני בערים. מטרת הכנס היא לדון בפוטנציאל של העיר כבית גידול ליצירת מבנים שמקדמים חוסן ומקדמים רווחת חיים קהילתחת תוך התמקדות בשיטות וכלים שמחזקים את חוסנה של העיר ואת הסתגלותה למשברים בעתיד. 

הכנס, שכל הדיונים בו ישודרו בזום ויהיו אינטראקטיביים, מתקיים במסגרת פסטיבל הבאוהאוס האירופי החדש The New European Bauhaus Satellite Event ויענה על שאלות חשובות הקשורות באיכות וברווחת החיים של האינדיבידואל בהקשר של השיח התכנוני ומרחב האורבני בו אנו חיים.

דיונים היברידיים (צילום: יעל שמידט)

כשאני שואלת את אדר' שרון גולן, מנהלת מעבדת המחקר בבית ליבלינג, מה הופך עיר לעמידה ואיתנה היא אומרת שבאופן מדעי יש לשאלה הזאת שני מרכיבים שצריכים להתקיים בשביל שעיר תחשב כזו: אדפטיביות, וחדשנות. "בפועל העיר צריכה להציע בעיקר מרחבי מפגש ציבוריים שידעו לתת מענה למנעד הרחב של המשתמשים בה. במרחבים האלה, תתאפשר הדדיות ויכולות לחוות האחד את השני, או כמו שהדוברת הפותחת של הכנס הד"ר אירינה נאליס מווינה מתארת "Walk a while in My shoes" – מרחב לביטוי ומפגש לסוגי אוכלוסייה שונים ומגוונים שרואים את העולם זה מעיניו של האחר".

כמה מהר העיר יכולה להתאושש ממשבר כמו זה שחווינו לאחרונה ולחזור לקיים חיים נורמליים של שגרה ואיזון?

"חווית ההתמודדות עם משבר היא בדרך כלל סובייקטיבית ואינדיבידואלית, אבל ישנם הרבה מקרים שבהן אוכלוסיות שחוו מצבי משבר גדולים לומדות להתאושש מהר מהמצב. האוכלוסיות בארץ למשל, הן כאלה שחוו תקופות מאתגרות רבות וזעזועים קיצוניים ובאופן מצער הן למודות ניסיון ובעלות יכולת להתאושש יחסית מהר ואף ליצור יוזמות תומכות מעצמן". 

בית ליבלנג (צילום: יח"צ)

אילו כלים העיר יכולה להציע לטובת התחדשות?

"יש מצבים שיש צורך בשינוי קיצוני ופעמים רבות תקופות משבר מייצרות הזדמנות לשינוי. למשל בתל אביב, בימים הראשונים לאחר האסון של ה 7.10, אזרחים רבים התאספו בכיכרות וניסו לתרום בדרכים מגוונת למצב. עיר טובה יודעת ליצור מרחבים שמאפשרים ליוזמות ספונטניות כאלה להתרחש".

אילו מבנים חברתיים מאפשרים תחושת קהילתיות ושייכות?

"בכנס ידברו אסף זמיר ונטע אחיטוב על משמעות השלטון המקומי דווקא בעיתות כגון אלה. אבל בעיקרון מדובר במבנים שמאפשרים תחושה של אינקלוסיביות שאינה תלויה במצב הסוציו אקונומי האישי. מבנים חברתיים המעודדים תחושה של השתייכות לקהילה תוך גמישות מקסימלית המאפשרת את החופש לשמור על אינדיבידואליות לצד מרחבים שיודעים ליצור חוויות משותפות של למידה הדדית ויצירה".

הריסת בניין הדואר הישן (צילום: מיקי סימון)

אילו מרכיבים עירוניים נחוצים כדי לייצר ולשמר תחושת ביטחון במרחב?

"חשוב לתת חשיבות עליונה למרחבים הציבוריים בעיר כבר בשלב ניהול העיר והקצות המשאבים. המרחבים הללו צריכים להיות נגישים וכאלה שמזמינים לשהייה ועשייה שאינה צרכנית. המרחבים צריכים להיות גם מזמינים בצורה האסתטית שלהם על מנת למשוך קהל שיירצה לשהות בהם".

מה זאת עיר איתנה ואזרחים איתנים בעתות משבר ואיך אפשר לתרגל חוסן עירוני?

"המשבר הנוכחי הוא אחד מיני משברים שתקפו את ערי העולם לאחרונה ויש להתכונן לכך שמשברים בעתיד ימשיכו להגיע אפילו בתדירות גבוהה יותר. מרבית מאוכלוסיית העולם מתגוררת בערים, תופעה שרק תלך ותגדל. עיר איתנה חייבת להתייחס למשאבים המוגבלים שלה ולפסולת שהיא מייצרת.וליצור מנגנונים של כלכלה מעגלית והוליסטית".

בית ליבלינג (צילום: יעל שמידט)

כנס מתרגלים חוסן עירוני יציע מגוון רחב של דיונים היברידיים ושיחות אינטראקטיביות, כמו גם חוויות אימרסיביות וסדנאות.

כל הפרטים כאן.

אולי יעניין אותך גם...