רובע הכניסה לעיר מגשר קלטראווה (הדמיה: topotek1)

בצל האירועים: בתים מבפנים ירושלים 2024

"מכיוון שמדובר באירוע שמביא אתו ערכים רבים של שייכות, מעורבות, אהבה למקום שבו אנחנו חיים וחיבור אליו - אני חושבת שזה בדיוק מסוג הדברים שחשוב לקיים עכשיו"

בסוף השבוע הקרוב (4-6.4) ובזה שאחריו (11-13.4) יתקיימו אירועי 'בתים מבפנים ירושלים'. במשך שני סופי שבוע ארוכים ייפתחו בחינם עשרות מבנים לביקור הקהל הרחב וייערכו סיורים ודיונים סביב נושא האדריכלות והעיצוב. הקהל יוזמן להיכנס ולחוות בתים פרטיים ומבני ציבור, מבני ממשל, בתי תפילה, שמורות טבע וגינות. 

מרכז מבקרים עמק הצבאים (צילום: עמית גרון)
מבוע - בית מדרש (צילום: אורית אלפסי)

"בכל אירוע של בתים מבפנים, כ 50 אחוז מהמקומות ושאנחנו תמיד שמחים לשלב שוב בתוכנית. בירושלים זה לדוגמה מכון ון ליר, ספריית שוקן ובית לוי אשכול" אומרת אביבה לוינסון, מנהלת ומייסדת בתים מבפנים עם אדריכל אלון בן נון. "לצד אלה, בכל אירוע כחצי מהתכנית פחות או יותר היא חדשה וכוללת בתים פרטיים שנפתחים לראשונה, מבני ציבור ומבנים אדריכליים מסקרנים וחדשים".

בית לוי אשכול (צילום: אילן נחום)
מלון הנשיא (צילום: דניאל חנוך)

בנוסף לביקורים בכל אותם מקומות מעניינים, יתקיימו השנה בבניין החדש של בצלאל הרצאות אורח של אדריכלים בינלאומיים מובילים כך שמיד אחרי רצף של סיורים בבניין אפשר יהיה להיכנס ולהאזין להרצאה מרתקת ואקטואלית: כך למשל, בסוף השבוע הראשון ירצה אדריכל מיכאל ארד, מי שתכנן את האנדרטה של ה 11/9 בניו יורק, על אדריכלות אחרי טראומה ועל תפקידה של אדריכלות בהנצחה עם כל השאלות הנלוות לכך: איך חוקרים מקום אחרי טראומה, מה בוחרים להנציח ומה למחוק וכן הלאה. בסוף השבוע השני, ירצה אדריכל מרטין ריין קאנו ממשרד TOPOTEK1 שתכנן את הפרויקט העצום של הכניסה לעיר ירושלים ושהבניה שלו נמצאת כרגע בעיצומה.

קמפוס בצלאל החדש (צילום: דניאל חנוך)
רובע הכניסה לעיר (יח"צ)

היו לכם לבטים לגבי קיום האירוע בתקופה כזו?

"בהחלט. זה מאוד מורכב ומייסר אפילו. שאלנו את עצמנו את השאלה הזאת במשך כמה חודשים והתלבטנו מאוד. הדחף האותנטי האישי שלי הוא לעצור הכל, ממש הכל, עד שהחטופים יחזרו. ברמה של לסגור מסעדות ובתי קפה, לסגור תחנות דלק ולסגור בתי ספר. ככה אני מרגישה ברמה האישית. ברמה הלאומית, אני מבינה שחלק מהחוסן והיכולת להתמודד עם דבר כל כך מזעזע שממשיך להתרחש יום יום ושעה שעה הוא תפקוד. זה לא חזרה לשגרה במובן של הכחשה או ניתוק אלא תפקוד שמייצר יכולת התמודדות. כיוון ש'בתים מבפנים' בעיני הוא אירוע שמביא אתו ערכים רבים של שייכות, מעורבות, אהבה למקום שבו אנחנו חיים וחיבור אליו – אני חושבת שזה בדיוק מסוג הדברים שחשוב לקיים עכשיו".

סיור לזכרו של ענר שפירא (יח"צ)
סטודיו משלך, מי כסף ואדמת כוכבים, הסלון בקיבוץ בארי, סופי ברזון מקאי

אם ככה, לתקופה יש הדים בארועים?

"כן, השקענו המון חשיבה על איך לעשות אירוע לא מנותק ויש לזה ביטוי בכל מיני מובנים בשיקולי עריכת התוכן. יש למשל סיורים ותערוכות שמתייחסים לאירועי השבעה באוקטובר ויש גם דברים שביטלנו כי הם לא התאימו לתקופה".

הגן הבוטני בהר הצופים (צילום: גיא יצחקי)
הגינה הקהילתית במוזיאון הטבע (יח"צ)

מה חשוב וכדאי לדעת על אירועי בתים מבפנים ירושלים 2014?

"ראשית, השנה לראשונה האירוע מתקיים במשך שני סופי שבוע רצופים כך שיש הרבה יותר זמן לחוות את הבתים והסיורים ברוגע ומבלי לחשוש לפספס משהו שמאוד רוצים לראות. והדבר השני שחשוב לי לציין הוא שיש בירושלים יותר ויותר בניינים שכדאי להכיר כמו הספרייה הלאומית, מכון ון ליר ובניין בצלאל החדש כך שאני מאוד שמחה ש'בתים מבפנים' מציף את זה לתודעה ומאפשר בכל שנה לציבור מאוד גדול לגלות אותם".

האקדמיה למוזיקה (צילום: דור קדמי)
הספרייה הלאומית (צילום: Laurian Ghinitoiu)
מכון ון ליר (צילום: אביעד בר נס)

אולי יעניין אותך גם...