לעיצוב בר קיימא פנים רבות, צילום יחצ

עיצוב בר קיימא – האם זה בר ביצוע?

הטרנד הירוק הוא כבר מזמן לא טרנד אלא נושא מרכזי שנמצא תמיד על סדר היום, כשיחד איתו צובר תאוצה זרם של עיצוב בר קיימא, שהפך לפופולארי בהרבה ממה שנוטים לחשוב

למרות שכולם כבר מדברים על עיצוב בר קיימא, רבים לא מבינים את הקונספט, ובודדים אף חוששים שייאלצו לוותר על סגנון החיים הקיים ולעבור לבתי בוץ בטבע בעטיו; כמובן שמדובר בטעות שנובעת מחוסר הבנה של הגישה שהופכת את העיצוב והבנייה לברי קיימא.

עיצוב בר קיימא חוסך באנרגיה

התייעלות אנרגטית מהווה את אחד מעקרונות המפתח עליו נשען עיצוב בר קיימא, כשזו מושגת באמצעות בחירה בחומרי בניה ירוקים, והודות לתכנון אדריכלי המאפשר ניצול חכם וחסכוני של משאבי האנרגיה על ידי הדיירים. מבנים המתוכננים באופן חסכוני מבחינת צריכת האנרגיה, מתאפיינים באדריכלות המנצלת את המשאבים הטבעיים הזמינים, כדוגמת אור השמש, על מנת לחסוך בצריכת החשמל ומאפשרת לדיירים להשתמש במקורות אנרגיה מתחדשים.

 

על מנת להשיג מטרות אלו, יש להתחשב במיקומו של אתר הבניה, בטופוגרפיה שלו, נתוני המיקרו והמקרו אקלים באזור ואלמנטים טבעיים הזמינים במקום, לנתח את הגורמים הללו ולקחת אותם בחשבון בתכנון ההנדסי. בין היתר, ניתן להתייחס לכיוון הבניין, צורתו, גודלם של הפתחים ובכיוון אליו פונה כל מפתח, על מנת לתכנן בניין שממקסם את אור השמש לטובת התאורה הטבעית.

 

עוד מקובל לעשות שימוש חכם בבידוד על מנת למנוע התחממות יתר בכיוונים מהם מגיעה כמות הקרינה המרבית, כמו הקיר הדרומי. ישנם אף בתים שדייריהם מעוניינים בהתקנת פאנלים סולאריים לייצור חשמל עצמאי באופן שחוסך לדיירי הבניין בעלויות החשמל, לצד דרכים מידיות ופשוטות יותר להשגת התייעלות אנרגטית.

מסתבר שזה לא כזה מורכב (יחצ)

חיסכון באנרגיה באמצעות יישומי 'בית חכם'

ניתן להגיע להתייעלות אנרגטית בדרכים שונות כשאחת מהן היא מתקני 'בית חכם'. "באמצעות מערכות הבית החכם ניתן לחסוך עד 30% מהוצאות החשמל השוטפות על ידי שליטה מרחוק ויצירת תרחישים מתוכנתים לכיבוי אורות, מזגנים ומכשירים חשמליים נוספים באופן מתוזמן." אומרת ליאור גוב, סמנכל"ית פיתוח עסקי של חברת סמיקום, המשווקת הרשמית של BSwitch בית חכם. "כל זה נעשה בשליטה מרחוק דרך אפליקציה מאוד פשוטה לשימוש."

 

גוב ממשיכה "מערכות בית חכם לא מיועדות רק לבתים בבנייה חדשה, וניתן בקלות להפוך כל בית ודירה קיימים לחכמים תוך שעות ספורות וללא שינוי תשתיות קיימות. באופן זה קל להשיג חיסכון אנרגטי, היות ובזכות התרחישים המתוזמנים מראש נמנע בזבוז אנרגיה שנגרם תכופות בגלל אורות שנשכחו דלוקים, דוד חשמלי הפועל ללא צורך, וניתן להפעיל גם את המזגנים וכל יתר מכשירי החשמל באופן אוטומטי אך ורק בזמנים הנחוצים."

 

נוסף על החיסכון האנרגטי, מערכות הבית החכם משדרגות את נוחות החיים היומיומית בזכות השליטה וההפעלה מרחוק, לצד זה שהן מוסיפות לממד העיצובי עם מתגים בעיצוב מודרני.

עיצוב עם טביעת רגל אקולוגית מינימלית

אלמנט נוסף ומרכזי בעיצוב אדריכלי בר קיימא נוגע לשימוש בחומרי בנייה טבעיים, שאינם מזהמים וניתנים למיחזור באופן שאינו פוגע בסביבה. חומרי בנייה אלו מתייחדים גם בכך שייצורם כמעט ואינו מצריך השקעת אנרגיה, ורבים מהם זמינים בסביבת המבנה ולכן מייתרים את הצורך בשינוע. חשוב להיות מודעים לכך שחומרי בנייה קונבנציונאליים כמו לבנים, בטון, מלט ופלדה, כרוכים בשימוש נרחב במשאבים טבעיים מתכלים ובתהליכי ייצור ושינוע הפולטים כמות גדולה של פחמן דו חמצני לאטמוספירה.

 

לעומת זאת, חומרי בנייה ירוקים כמו מלט סיגים, לבני בוץ, לבנים על בסיס המפ, צבעים על בסיס סיד בור טבעי מיושן וטייחים מינרלים – מיוצרים מחומרי גלם טבעיים ואינם פולטים רעלים לסביבה. ישנם ספקים שונים שמציעים שלל חומרי בניין טבעיים המיועדים לבנייה החל משלב השלד ועד לשלבי הגמר, חלקן חברות ייעודיות לתחום, כדוגמת חברת "ארכו ליים", ואחרות וותיקות בתחום הבנייה המפתחות גם את נושא הבניה הירוקה, כמו חברת נשר. 

גם הבית שלכם יכול להיות בית חכם (יחצ)

נוסף על חומרי הבניין, גם בידוד תרמי מיטבי יכול למזער משמעותית את צריכת האנרגיה המושקעת בהסקה בחורף ובמיזוג בימות הקיץ, כשבידוד רציף ללא גשרי קור תרמיים עשוי להפחית בכ-50% את הוצאות החשמל על חימום וקירור המבנה. גם צריכת המים משפיעה משמעותית על טביעת הרגל הפחמנית של מבנה, כאשר מוצרים לחיסכון במים, כמו חסכמים לברז של חברת Grohe, מיכל הדחה דו כמותי לאסלה מבית פלסאון ומערכות לטיהור מים אפורים מתוצרת פלסגן – יכולים לצמצם בכ-50% את בזבוז משאבי המים ולמזער את טביעת הרגל האקולוגית של המבנה.

עיצוב לצמצום פסולת

אחת המגמות היצירתיות והמסקרנות ביותר בתחום העיצוב עושה שימוש בחומרי פסולת ממוחזרים על מנת ליצור מהם פריטי ריהוט המשתלבים בחלל הבית באופן אסתטי ומקורי. בכל הנוגע לשימוש בחומרי פסולת ליצירת פריטי עיצוב, השמיים הם הגבול, כשניתן לחלק תחום זה לטכניקה הקרויה upcycling, או בעברית 'מיחדוש', שעושה שימוש בחומרי פסולת יוקרתיים, וליצירה בחומרים ממוחזרים פשוטים וזולים יותר.

 

בתחום ה- upcycling, ניתן ליהנות ולשבץ בחלל הבית פריטים יוצאי דופן ומרתקים כמו שולחנות סלוניים בעלי בסיס שנלקח מחומרי חילוף של מטוסים ישנים, שרפרפים וכיסאות המרופדים בשיירי עורות ישנים שנתפרו יחדיו בשקדנות. לצד פריטים 'ממוחדשים' שניתן למצוא אצל אמנים המתמחים בתחום כמו בסטודיו של דניאל וקרן סינגר, קיים שימוש רווח ברעיון העיצוב לצמצום פסולת, שמתגלם בשימוש מחדש ברהיטים ישנים שעברו מתיחת פנים כמו אלו המוצעים בסטודיו 'מון שרי'.

 

עוד קיימת מגמה רחבה של אלמנטים אדריכליים המורכבים מפחיות ובקבוקים ממוחזרים, במרחב החיצוני לבית, או הרכבה של פריטי ריהוט לחללי הבית הפנימיים מקרטונים ממחוזרים, אותם ניתן למצוא לדוגמא אצל המעצבת אנג'לה בן אליעזר המתמחה בתחום. אחד היתרונות של יצירה בחומרים ממוחזרים טמון בכך שמעבר להיותם של חומרי הגלם הללו זמינים וחסרי עלות, רבים מהם גם נוחים מאוד לעיצוב, ויכולים להתגבש בכל צורה, צבע וסגנון רצויים.

אמנות שימושית, יחצ

עיצוב לאורך חיים וגמישות

עיצוב לאורך חיים נועד למנוע מאתנו להשליך מוצרים לעתים קרובות מידיי, על ידי יצירת חללים עמידים ששואפים לנצחיות, ומסייעים לנו לדכא את הדחף הצרכני שהתרבות הקפיטליסטית שוקדת להטמיע בכולנו.

בשונה מפריטי עיצוב טרנדיים, שעתידים באופן די וודאי לאבד מקסמם לאחר שיצאו מהאופנה, עיצוב בר קיימא דוגל באיכות על-זמנית, בקלאסיקה על פני טרנד ובפונקציונאליות פשוטה ומדויקת על פני סגנון דקורטיבי יתר על המידה.

 

יחד עם זאת, מובן שאנשים מתפתחים ומשתנים עם השנים, ומצפים ממרחבי המחייה שסביבם לגדול יחד עימם ולשקף את תהליכי השינוי שהם עוברים. מכאן מודגשת חשיבותו של אלמנט הגמישות בעיצוב, שמאפשר להחליף אלמנטים אדריכליים בחלל ללא צורך בהריסה או שיפוץ כולל במבנה. דוגמא רווחת לריהוט מודולארי היא שולחן האוכל נפתח, שמאפשר להתאים את רוחבו לארוחה משפחתית יומיומית או לסעודה רבת משתתפים לפי הצורך, כשבנוסף לכך ניתן כיום גם להשיג שולחנות בעלי גובה מתכוונן, שניתן לנייד ולהתאים בקלות לסלון, לפינת האוכל ולחללים נוספים בבית. 

 

ניתן גם להשתמש במערכות ישיבה מודולאריות, שמאפשרות לסדר מחדש את הסלון בכל פעם באופן שונה, ואף לכוונן את עומק הספה לפי הצרכים המשתנים עם השנים. דוגמא נוספת לעיצוב גמיש שפורצת בתקופה אחרונה את דרכה מתחום המבנים המשרדיים לעיצוב הפנים בבתי מגורים היא קירות מודולאריים, אותם ניתן להשיג בחברת ECOSPACE.

Vase plant decoration with empty room
עיצוב בר קיימא יכול להיות גם בשבילכם. (צילום יחצ)

עיצוב ירוק התומך בבריאות

פן נוסף של עיצוב בר קיימא מתייחס להיבט הבריאותי, תוך הקפדה על הימנעות משימוש בחומרים הפולטים גזים רעילים או קרינה מסוכנת, והעדפת צבעים וחומרי גימור אורגאניים וטבעיים על פני חומרים סינטטיים ומזהמים. חומרי גלם טבעיים כמו רהיטי עץ מלא ובמבוק, ריצוף וחיפוי אבן טבעית וטקסטיל לבית מבדים בעלי סיבים ידידותיים לסביבה, הם גם בריאים יותר וגם משרים אווירה נינוחה, חמימה ומזמינה, שמנעימה את חוויית המגורים.

 

עוד מומלץ להקפיד על ניצול מרבי של אור השמש, שמיטיב עם האיזון ההורמונאלי המשפיע על מחזורי הערות והשינה, להעדיף תאורה המבוססת על אור צהוב ולהימנע משימוש בסוגי תאורה שפולטים קרינה כחולה, כמו נורות פלורסנט שעלולות להזיק לבריאות העיניים.

 

פן נוסף של עיצוב התומך בבריאות, מעודד הימנעות מצבירת חפצים מיותרים ושימוש במרחבי אחסון מגוונים המותאמים לצרכי הדיירים, על מנת ליצור מצב בו אנו משתחררים מעומס מיותר לטובת חלל פתוח ומואר, שמיטיב עם איזון הגוף והנפש. עוד היבט ראוי לציון המתייחס לפן הבריאותי, מתייחס לשימוש בפריטי ריהוט ארגונומיים בדגש על כיסאות ארגונומיים ומערכות ישיבה אורתופדיות המעניקים תמיכה מלאה לגב.

 

לסיכום, בניגוד למה שנהוג לחשוב, עיצוב בר קיימא הוא לא בהכרח יקר יותר, ובניה ירוקה לא אורכת זמן רב יותר מאשר הקמת מבנה קונבנציונאלי. עיצוב בר קיימא אינו עוסק רק בהגנה על הסביבה והמערכת האקולוגית; הוא יכול לחסוך לכם משמעותית בהוצאות החשמל, להיות מאוד אסתטי, בריא ונוח, אינו מוגבל לאדריכלות קונסטרוקטיבית וניתן בהחלט ליישום גם כשמדובר במבנה קיים. במילים אחרות, עיצוב בר קיימא אינו כזה מפחיד, רחוק או קשה להשגה – מדובר באפשרות נגישה למדיי, נוחה ומשתלמת, שמעניקה תמורה מלאה והולמת להשקעה.

אולי יעניין אותך גם...