חלל, אסטרונאוט, ירח, נאס

עד הירח ובחזרה: SpaceX של אילון מאסק תעצב את חללית העתיד

אחרי ארבעים ושמונה שנים בנאס"א מתכננים לשוב ולצעוד על הירח בקרוב. חברת החלל של טייקון הטכנולוגיה איילון מאסק היא זו שנבחרה למשימה, מופתעים?

עשרים וארבעה בני אדם בלבד נחתו עד היום על הירח, כשהנחיתה האחרונה התרחשה ב-1972 עם תכנית אפולו. היום נמצאת נאס"א במרוץ לקראת הנחיתה המאוישת הבאה, העתידה לקרות בשנת 2024. מערכת הנחיתה האנושית HLS)) Starship , שתוכננה על ידי SpaceX, היא זו שזכתה במכרז להוביל את המשימה. על המכרז התחרו חברות שונות, ביניהן Blue Origin של ג'ף בזוס, מייסד אמזון. למקרה שתהיתם, שווי החוזה הינו 2.89 מיליארד דולר.

על פי תכנית ארטמיס, האסטרונאוטים צפויים לצאת למסע במערכת שיגור לחלל של נאס"א, על חללית האוריון. אחת מהם, לראשונה בהיסטוריה, תהיה אישה הצפויה לבקר במכתשי הלבנה. משם, שני אנשי צוות יועברו לחללית, אשר תסייע להם לנחות ממסלול סביב הירח בבטחה אל פני השטח.

המירוץ לחלל

המערכת מורכבת משני חלקים, חללית הסטארשיפ ורקטת ההאצה סופר האבי Super heavy, שתשגר ותנחית אותה חזרה. החללית תוביל אנשי צוות, ציוד ואספקה לחקירת שטח נרחבת. היא נשענת על מערכותיה הקודמות של החברה עם אלקטרוניקה אווירית מוכחת, מערכות הדרכה וניווט, יכולות עגינה ונחיתה מדויקות, הגנה תרמית, תא מרווח ושני מנעלי אוויר, התקן המאפשר מעבר מפנים החללית אל החלל החיצון, אשר ישמשו להליכות בין מכתשי הירח.

SpaceX נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים עם שש טיסות מבחן שהושלמו. נבנו כבר עשרה אבטיפוס מתחילת שנה שעברה, אך מספר פיצוצים אירעו במהלך הבדיקות. בעזרת מנועיה החדשים, היא מתוכננת להיות רכב השיגור הגדול והחזק ביותר בעולם והראשון שיתאים לשימוש חוזר ובעתיד גם לטיסה האנושית המסחרית הראשונה לירח. מערכת הנחיתה תהיה מיועדת לנחיתות נוספות על הירח ובהמשך גם במאדים.

אולי יעניין אותך גם...