האנרגיה הסולארית מאירה את עולם העיצוב (Pexels)

מגמות השנה: אנרגיית השמש מאירה את עולם העיצוב

מה מצפה לנו בשנה החדשה? סדרת כתבות שסוקרת את המגמות לשנת 2023 בעולם העיצוב והפעם, פאנלים סולאריים

התחממות כדור הארץ נותנת מדי יום את אותותיה, הקיצים מתארכים והמעלות בעולם ממשיכות לעלות. הרבה רואים באנרגיה אחראית ומתחדשת תשובה למאבק בשינוי האקלים וייצור חשמל באמצעות אנרגיית השמש הפך למשאב פופולרי בימינו, עם לוחות סולאריים שרק הולכים ומשתכללים כמו פאנלים גמישים בטקסטיל חכם או מבנים אדריכליים שמשלבים את הלוחות בחזיתם כחלק מעיצובם. אז תשכחו מלוחות גדולים, מסורבלים ושחורים, היום יש היצע רחב של חומרים שמאפשרים לקלוט את אנרגיית השמש ונכנסים אל שדות העיצוב.

 

אחת המעצבות המזוהות בתחום היא מרג'אן ואן אובל (Marjan Van Aubel) ששואפת לעצב לעתיד טוב באמצעות שילוב בתחומי הקיימות, עיצוב וטכנולוגיה וכך, מאיצה את המעבר לאנרגיה הסולארית. היא רואה עצמה כמעצבת סולארית ועובדת על חומרים ליעילות ושילוב אנרגיית השמש. בין העבודות שלה, שיתוף פעולה עם ענקית הקריסטלים סברובסקי, שם השתמשה בהם כדי להטות את קרני השמש. גופי תאורה יפייפיים המונעים על ידי השמש, חלונות ואפילו שולחן לפנים הבית שניתן להטעין על גביו את הטלפונים או חממות שקופות לגידול צמחים שפועלות כתחנות כוח סולארית עצמאית.

לפני מספר חודשים בלבד, התקיימה המהדורה הראשונה של הביאנלה הסולארית ברוטרדם ואינדהובן. אירוע ביוזמתה של ואן אובל יחד עם המעצבת המוערכת פאולין ואן דונגן (Pauline Van Dongen) . הביאנלה החדשנית קמה כחלק מהתנועה הסולארית שמוקדשת לשינוי התפיסה ומציעה נקודת מבט חדשה על האנרגיה הסולארית. ואן דונגן מגיעה מתחום האופנה ומשלבת בעבודותיה ביגוד וטקסטיל חכם בצומת בין טכנולוגיה לאופנה. פרויקטים כמו טקסטיל בשילוב פאנלים סולאריים גמישים בחומר, שמציע דרך חדשה לקלוט את אור החמה, בדרך אינטראקטיבית בין האדם לסביבתו וטמון בהם פוטנציאל גדול יותר להיות חלק ממבנים אדריכליים, אוהלים, ווילונות ועוד.

 

בכוחם של מעצבים לקחת את הטכנולוגיה, גילויים מדעיים אחרונים או פיתוח חומרים חדשים ולהנגיש אותם לכלל בדרך מקורית ואסתטית. בתחום הפאנלים הסולאריים, נראה שזו רק ההתחלה ובעתיד הקרוב, נראה אותם בצורות שונות משתלבים בחיינו, מייעלים אותם ומשפיעים בחיוב על הסביבה.

 

רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...