איך ואן גוך היה מצייר את חופי תל אביב? (נוצר על ידי חגי צידון בשיתוף Midjourney עבור מערכת לג'יט)

הצדדים הפחות יפים של הבינה המלאכותית

התוכנות שיהפכו כל אחד לאמן והשאלות המוסריות שהן מעלות

תוכנות לעיבוד תמונה מבוססות בינה מלאכותית כבשו אותנו ואת הרשת, דרך תקשורת חדשה עם מחשב אותו ניתן ללמד ולאמן על ידי הזנת תמונות שונות ולראות את התגובות והתוצרים שמתקבלים מהמהלך. הטכנולוגיה המתקדמת פתחה צוהר לאמנות חדשה ומנגישה את האמנות לקהל הרחב, מביאה אל הציבור כלים פשוטים ומהירים עם כוח להפוך כל אחד ליוצר. יחד עם האפשרויות הבלתי נגמרות שהטכנולוגיה הזו מעניקה לנו, בידיים הלא נכונות, היא עלולה גם להזיק ולהעלות סוגיות אתיות רבות. הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק, עם זאת, האכיפה והמערכת החוקית לגביה נותרה כמה צעדים מאחור. אחת הבעיות הגדולות שמביאה עימה הבינה המלאכותית בשדה האמנות והעיצוב הן השאלות המוסריות והמשפטיות בכל הנוגע לזכויות יוצרים. זהו תחום חדש ולא מוסדר ועל כן, אנחנו נתקלים בהרבה שאלות לא פתורות בנושא. אריאל ורבר, מעצב חוויות משתמש, יזם עצמאי ומנהל קהילת דאלי 2 בפייסבוק, מסביר לנו על הסכנות והחזונות של הבינה המלאכותית.

 

"בגלל שתוכנות כמו Stable Diffusion כבר קיימות כ- Open Source זה בעצם מאפשר לכל אחד עם חיבור לאינטרנט להשתמש בהן ואפילו לאמן אותן בעצמו לכל מטרה. כל העניין של זכויות היוצרים הופך להיות בלתי אפשרי לאכיפה או צנזורה. יש בזה צד אחד טוב – יהיו כאלו שיטענו שטכנולוגיה כל כך מתקדמת לא צריכה להיות בבעלות של חברה אחת מסחרית (למשל OpenAI), אלא של הציבור. מהצד השני, זה קצת סומך על זה שאף אחד בעולם לא יעשה בזה שימוש לרעה. הבעיה שכבר היום רואים הרבה מקרים שדווקא כן עושים שימוש לרעה. דוגמא אחת היא 'גניבת זהויות' – אנשים שמאמנים מודל לפי יצירות של אמן/סטודיו שהם אוהבים, ובעצם משתמשים בתוכנה כדי לייצר עוד אינסוף יצירות בסגנון של אותו אמן, מבלי שאי פעם ביקשו ממנו אישור".

"דוגמא אחרת לשאלה מוסרית זה פורנוגרפיה. התוכנות האלה מאפשרות ייצור של תמונות פרובוקטיביות בשניות, ולא מעט מהמודלים החדשים אומנו במיוחד למטרה הזאת. יש אפילו אתרי פורנו שכל התמונות בהם נוצרו עם AI. הבעיה היא שילוב של יכולות שונות ובעצם ייצור של תמונות מהסוג הזה תוך שימוש אנשים אמיתיים. כבר עכשיו אפשר לראות את זה קורה עם מפורסמים ומפורסמות שתמונות פרובוקטיביות שלהם נוצרות בכל שניה, ואם הייתי צריך לנחש, כנראה שלא רחוק היום שאנשים גם ישתמשו בטכנולוגיה כדי לזייף תמונות של אנשים שהם מכירים בחיים האישיים שלהם. זה פתח לכל כך הרבה שימושים לרעה שאני משתדל אפילו לא לחשוב על זה. גם פה אין עדיין חוקים בנושא, הבעיה שפעם כדי לעשות דבר כזה הייתי צריך יכולות גבוהות על עריכת תמונה או ציור, והיום מדובר בלבחור את המודל הנכון ולכתוב שורת טקסט אחת".

 

כיום תוכנות עיבוד תמונה מבוססות AI מתפתחות בקצב מסחרר ואין שליטה על אילו תמונות המשתמשים יעלו. אחד המקרים שפורסמו לאחרונה והכה גלים ברשת הוא סיפורו של האמן סאם יאנג, שברשתות החבריות, תחת השם Samdoesart, הוא משתף לשני מיליוני עוקביו את עבודותיו והסגנון הייחודי שלו. "בוקר אחד הוא התעורר לגלות שאנשים מייצרים תמונות בסגנון שלו ומשתפים אותו כשלהם בקבוצות השונות", מסביר ורבר. "הוא כמובן לא שמח מזה, והפעיל את כוח הקהילה שלו כדי שהמודל ירד מהרשת וכדי שמי שיצר את המודל ירד למחתרת. הסיפור הזה גרם לרעש בקהילת אנשי ה- AI Art, ובאותו שבוע כבר עלה מודל חדש ומשופר, שעדיין קיים ברשת".

יש דוגמאות נוספות?

"יש כבר הרבה דוגמאות לאמנים ספציפיים כמו SamDoesArt, אבל יש גם מודלים שלמדו איך ליצור תמונות בסגנון סרטי פיקסר, סטודיו ג'יבלי ועוד המון מקרים שככל הנראה מהווים הפרת זכויות יוצרים. החוקים כרגע לא מספיק ספציפיים, ונכתבו לפני שהיכולות האלה הפכו כל כך חזקות. עכשיו כשהתוכנות מותקנות על מחשבים בכל העולם, יהיה אפילו עוד יותר קשה לאכוף את זה".

 

ישנם מודלים רבים אחרים אשר מבוססים על יצירות של אמנים שונים, כמו גם סרטים או יצירות אמנות מוגנות זכויות יוצרים. ורבר חושף אותנו לדוגמה נוספת, הפעם מקומית, של מודלים דומים שהשתמשו ביצירות כדי לאמן את האלגוריתם, ככל הנראה ללא אישור יוצריהם המקוריים. "'ואלס עם באשיר', אני לא בטוח אם הוא נעשה עם קבלת אישור (משער שלא), אבל הוא יודע לייצר פריימים מוצלחים מאוד בסגנון של הסרט. מצד אחד יש בזה פגיעה גדולה ביוצרים של הסרט, ובמיוחד האמנים והאמניות שמאחורי הסגנון הוויזואלי הייחודי ומצד שני, טכנולוגיה כזאת כנראה תאפשר ליצור סרט בסגנון הזה הרבה יותר מהר בעתיד".

 

איך לדעתך ייראה דור האמנים שיוצרים בפלטפורמה הזו? מה יאפיין אותו ואיך הוא יהיה שונה מהדור הקודם אליו?

"המחשבים הגיעו לרמה כזאת שהם לומדים בצורה הרבה יותר יעילה ומהירה מכל בן אדם, מה שהופך את המחשב לכלי יעיל ומהיר שמסוגל ליצור יצירות מופת. אם עד עכשיו לקח לנו שנים של דם, יזע ודמעות כדי להפוך כישרוניים במיוחד בציור בסגנון מסוים, בשביל מחשבים מספיקה שעה של אימון וכמה עשרות תמונות מאותו סגנון. הקצב הפך מלינארי לאקספוננציאלי".

 

אז איך יצירות מופת ואמנים יכולים להגן על היצירות שלהם?

"לצערי, אני חושב שכל התמונות שקשורות לאיור, עיצוב או צילום בדרך להיות אוקיינוס גדוש ביצירות שנוצרו על ידי מחשב ויהיה מאוד קשה ליצור משהו מרשים ויזואלית בעולם שבו אפשר ליצור הכול. בגלל שבני האדם מטבעם מחפשים דברים לתת להם ערך, ההערכה כנראה תלך לדברים שהמחשב לא יכול להעתיק, למשל שיתוף תהליך עבודה מעורר השראה, מיתוג אישי מוצלח, אמירה כלשהי, קהילה נאמנה וכה'".

 

הטכנולוגיה מביאה איתה הזדמנויות רבות, פתח ליצירה חדשה ומסקרנת ולצד זה, אנחנו נתקלים באתגרים וסיטואציות שדורשות התמודדות שחדשה לנו. מה שבטוח שעתיד האמנות בדרך לשינוי והיוצרים הפועלים בו, יצטרכו ללמוד להתבדל ולהתאים עצמם לרוח התקופה.

אולי יעניין אותך גם...