(באדיבות TULU)

הסטארט-אפ שמבקש לעצב מחדש את הדרך בה אנחנו מתנהלים עם חפצי הבית

מהפכה בהרגלי הצריכה: למה לקנות כשאפשר לשכור? ריאיון עם יעל שמר מייסדת TULU

פעם בשנה אנחנו מוציאים מהארון את המברגה המאובקת לתלות דבר מה בדירה, רוכשים כלים ומכשירים שבסוף משמשים אותנו לעיתים רחוקות בלבד ובינתיים יושבים אצלנו ותופסים מקום בבתים שלנו. סטארט-אפ בשם TULU עלה על הצורך הזה בדיוק. החברה נוסדה על ידי שני יזמים ישראלים יעל שמר וישי להבי ומציעה יחידות מודולריות, פלטפורמה פיזית ודיגיטלית המותקנת בבנייני מגורים, מעוני סטודנטים, בתי מלון ומשרדים ומספקת לדיירים גישה לחפצי בית להשכרה לפי שעה.

 

כיום, TULU פועלת בכ-24 ערים ומעניקה את שירותיה לחמישים אלף אנשים ברחבי העולם. בשנים האחרונות החברה התרחבה והיא מספקת מוצרי לייף-סטייל ופריטים שונים לבית, החל ממכשירי ניקוי, אופניים, קטנועים חשמליים, ועד למוצרים טכנולוגים חדשים כמו אוזניות VR. מניו יורק הרחוקה משתפת אותנו שמר ברעיון מאחורי הסטארט-אפ העולה שמבקש להצטרף למגמת הכלכלה המשותפת ולעשות מהפכה בתחום הצריכה.

(באדיבות TULU)

אז מה זה בעצם TULU?

"אני חושבת שהדרך הטובה ביותר לתפוס מה זה TULU, היא שאנחנו חלק מהשינוי הבסיסי ביותר בצריכה שמתרחש סביבנו בימים אלו. המעבר ממשוואה של 'אני רוצה משהו, לכן אני קונה את זה' ל- 'אני צריך משהו ולכן אני משתמש בו'. הפלטפורמה שלנו מאפשרת לאנשים לקבל גישה לכל מה שהם צריכים בחיי היומיום שלהם, הכל בתוך הבניין שלהם".

 

איך נולד המיזם?

"תמיד התעניינתי בייעול המשאבים העירוניים. עסקתי בזה בתואר השני שלי במדעי הסביבה ולאורך כל המסע היזמי שלי. אני דוגלת במינימליזם ונחשפתי ליתרונותיו הרבים בעיקר כשהתחלתי לעבור לערים שונות".

 

שמר המשיכה את דרכה בתוכנית חממה לאורבניזם ועיצוב ב- MIT כחלק מתוכנית OGS, שם פגשה את שותפה לעתיד להבי, אדריכל עם רקע נרחב בטכנולוגיה. יחד, עם גישה אלטרנטיבית לצרכנות ולסביבה הבנויה, גיבשו את הרעיון מאחורי המיזם.

(באדיבות TULU)

ומה החזון העתידי שלכם?

"אנחנו מדמיינים את TULU הופכת לסטנדרט תעשייתי בשוק הנדל"ן. הצמיחה שלנו מונעת על ידי המשתמשים, הדיירים ובעלי הבניינים. המציאות הזו מושכת עוד ועוד יצרנים שמתרגשים מהרובד החדש של התובנה הצרכנית המתבססת על ייצור מוצרים המתאימים לשיתוף. הכלכלה המשותפת רק מתחילה, המציאות של היום בערים הגדולות היא שאנשים שוכרים את בתיהם, מתגוררים בדירות קטנות ומחויבים לאורח חיים דינמי ו-TULU תוכנן בדיוק לכך ומתוך זה. אנחנו מאמינים ביצירת סטנדרט שמעצב פרדיגמת צריכה שונה, כי אנחנו מאמינים שזו הדרך החכמה והטבעית לפעול. אנשים באמת לא צריכים להחזיק בדברים, תחשוב על הפעם האחרונה שרכשת משהו בגלל שפנטזת איך תשתמש בו, הפער הזה הוא מה שיוצר כל כך הרבה מהפסולת שלנו. בכלכלה משותפת אנחנו מבטלים את הפער הזה, מה שאתה צריך, זה מה שאתה משתמש בו".

(באדיבות TULU)

העולם היום מתקדם בקצב מסחרר, עם שפע דברים סביבנו, מוצרים שזמינים לנו בקליק אחד חוצים גבולות ומגיעים עד דלת הבית. במקביל, הרי האשפה סביבנו הולכים ונערמים ואנחנו מתחילים סוף-סוף להבין שיש צורך בשינוי מהותי בהרגלי הצריכה שלנו, להתכוונן לעתיד בר קיימא ולחשוב פעמיים לפני שאנחנו רוכשים דבר מה חדש.

אולי יעניין אותך גם...