יוניקורן ישראלי (באדיבות לייטריקס)

הייטקס: האנשים מאחורי האפליקציות שכולנו מכירים

ראשת צוות עיצוב מוצר בחברת לייטריקס המצליחה נותנת לנו הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם האפליקציות

השם לייטריקס אולי זר לחלקכם, אבל על המוצרים של החברה הירושלמית המצליחה אתם בטוח שמעתם. לייטריקס היא החברה המובילה בתחום כלכלת היוצרים ופיתחה לא פחות מאחת עשר אפליקציות שמטרתן להנגיש אפשרויות עריכה מתקדמת לתמונות וקבצי וידאו לכל. לייטריקס פונה לקהל רחב מחובבים ועד מקצוענים, ויש למוצרים שלה כשלושים מיליון משתמשים פעילים מדי חודש ויותר מחצי מיליארד הורדות. לאחרונה אף השיקה שיתוף פעולה ענקי עם משפחת דמיליו ובראשם צ'ארלי דמילו, הטיקטוקרית המפורסמת שהילדים שלכם בטוח מכירים. בין האפליקציות הבולטות של החברה; Facetune2 ,Videoleap , Motionleap, שלהרבה מכם ודאי מותקנות ברגע זה על הסמארטפון.

 

 

לייטריקס הוקמה בשנת 2013 על ידי ד״ר זאב פרבמן, עמית גולדשטיין, ירון אינגר, ניר פוצ'טר ואיתי צידון. כיום החברה מונה מעל 500 עובדים הפרושים בין ירושלים, לונדון ולאחרונה גם במרכז פיתוח חדש בחיפה. ישבנו עם לור סממה, מנהלת צוות עיצוב מוצר בחברה לשיחה מרתקת על תהליכי העבודה מאחורי המוצרים שלהם. איך הופכים פעולות מסובכות לפשוטות ונגישות, מה עומד מאחורי סוד ההצלחה של האפליקציות המטורפות שלהם ועל הדרך היא גם עושה לנו סדר בים המושגים של עולם ההייטק הנחשק.

מייסדי לייטריקס (צילום: ריקי רחמן)

את השכלתה רכשה לור בתוכנית משולבת למדעי המחשב באוניברסיטה העברית ולימודי תקשורת חזותית בבצלאל. "כשלמדתי מדעי המחשב נמשכתי לאזורים הפרונטליים של מדעי המחשב כמו פיתוח אתרים או אפליקציות. לאחר מכן בלימודי עיצוב, התחברתי לצד הסיסטמתי, שבעזרת מערכת טובה והיגיון אינטואיטיבי אפשר ליצור עיצוב שעובד גם ברמה התקשורתית וגם ברמה הוויזואלית" היא מספרת "כשבודקים את החיתוך בין העולמות האלה, עיצוב מוצר הוא נוכח שם באמצע".

לור סממה, מנהלת צוות עיצוב מוצר (צילום ריקי רחמן)
לטובת העובדים בלו-טק, מה הגדרת התפקיד של מעצב מוצר?
"מעצב מוצר אחראי על הפן העיצובי והחוויתי של המוצר, הן על חוויות המשתמש שלו והן על ממשק המשתמש. בנוסף לאלה, ישנה התייחסות מתמדת למוצר עצמו וכאשר באים לפתור בעיה או לפתח משהו חדש עושים זאת בראי התמונה הגדולה. מעצב המוצר יעבוד לרוב לצד מנהל המוצר ומפתחי המוצר. הפרויקטים שלנו נעים מלהוסיף או לשפר פיצ׳רים למוצר קיים ועד לכדי עיצוב מוצר חדש מאפס".
 
 
"זה תפקיד שהגדרתו הוא פתרון בעיות והוא מצריך הסתכלות על התמונה הגדולה וגם את היכולת לרדת לפרטים וכל זאת, ממקום מאוד אנושי של אמפתיה כלפי המשתמש וניסיון מתמיד לשפר לו את החוויה".
 
 
איך נראה תהליך העבודה על מוצר?
"יש שאלה אחת שאיתה כדאי לפתוח והיא: מה המטרה או מה הבעיה שאנו מנסים לפתור? במוצר חדש תהיה שאיפה גדולה יותר מאשר בפיצ׳ר (Feature) חדש שנכנס למוצר, אבל לשניהם יש מטרה או סט מטרות. ואז בעזרת מתודולוגיות דיזיין ת׳ינקינג, נכנסים למסלול של מחקר, רעיונאות (Ideation), פידבק, שיפורים וכו׳".
"כשמסתכלים על מוצר חדש בוחנים מה הערך שהוא נותן לשוק העורכים הגרפיים, על איזה צורך זה עונה. מה רמת הנגישות שאנחנו רוצים לאפשר, האם זה מוצר ליוזרים מתקדמים יותר או דווקא לכאלה שבקושי יודעים לשלוח גיף בוואטסאפ. כמובן בתהליך הזה משולב הרבה מאוד מחקר של כל מיני גורמים ביניהם מעצבת המוצר, מנהלת המוצר וצוות חוקרות ה-UX שלנו".
אינטואיטיבי ופשוט (באדיבות לייטריקס)
תארי לנו יום עבודה שגרתי
"העבודה היומיומית של מעצבת מוצר בלייטריקס היא מגוונת, היא מכילה את המובנים מאליהם במקצוע; מחקר משתמשים, 'פיצוח' החוויה בליווי מנהל המוצר, עיצוב מסכים ופלואו, ליווי מתכנתים במימוש העיצוב ובקרת איכות על המימוש. קבלת ונתינת פידבק היא חלק חשוב מתהליך העיצוב ואנחנו מאוד מעודדים אותה בעזרת פידבק מהמנהל, מהצוות ואף מכל הגילדה. בנוסף לכך, גם הדאטא (המחקר כמותי) והמשתמשים שלנו (מחקר איכותני) עוזרים לנו לבקר את העבודה שלנו ולשאוף להשתפר כל הזמן".
 
 
"הרבה מהמשימות ייכנסו לאפליקציה בצורה של ניסוי ומצופה ממעצב המוצר להיות פרו אקטיבי, לעקוב אחרי תוצאות הניסוי ולהסיק מסקנות. אנחנו גם נעקוב אחרי תגובת המשתמשים בזמן השימוש במוצרים בעזרת יוזר טסטינג.
 
 
"אם כל זה לא היה מספיק, אנחנו גם מאוד מאמינים בהעשרה וגדילה של מעצבים. זה בא לידי ביטוי בתוכנית ה- 10% שמאפשרת להתפתח בתחומים מסוימים ב-10% מזמן העבודה, בכנסים וקורסים וכו׳. פעם בשבוע כל מעצבי החברה (מעל 100 איש, כ-20% מהחברה כולה) נפגשים להרצאה או סדנא של מרצה חיצוני או מומחה מתוך לייטריקס".
 
 
איך מתנהלת העבודה וחלוקת התפקידים בתוך הצוות?
"מעצב מוצר הוא בעצם איזשהו דיג׳יגדל של מעצב UX/UI ויעשה הכל מהכל ועוד קצת. כלומר, במקום לפתור את הבעיה באופן לוקאלי, מעצבי מוצר ישאפו למצוא פתרון שיהיה הרמוני וטבעי בראי המוצר כולו. החוויה והלוגיקה צריכה להתאים למה שיש במוצר ועיצוב הממשק צריך להיות המשכיות של השפה העיצובית. בנוסף על הפתרון לשפר את המוצר ולא לפגוע במדדים מסוימים, גם אם נראה שזה לא אמור להיות קשור. לכל צוות עיצוב מוצר יש כותב UX, שנקרא גם מיקרו-קופי. הם אחראים על כל הטקסטים שנמצאים בתוך המוצרים שלנו, שזה לא מעט; שמות של פיצ׳רים, הסברים לאיך להשתמש, טקסטים מלהיבים, וטמפלייטים, וכל פידבק טקסטואלי שאפשר לחשוב עליו."
 
 
"אנחנו לא מאמינים בחלוקה שהג׳וניורים עושים UI וסניורים עושים UX, אלא נשתדל להביא משימות קטנות או לא דחופות למעצבים צעירים ועם הזמן לתת להם יותר ויותר אחריות".
איפה אתם נמצאים בשרשרת קבלת ההחלטות על המוצר?
"מנהל המוצר יפנה אלינו בתחילת כל משימה ויחד ננסה לפצח אותה מבחינת החוויה. כאשר יש לנו תחושה כללית של הפתרון נערב את הפיתוח כדי לקבל מהם הערכה למידת העבודה מהצד שלהם. בהתאם לצורך, נבדוק אם צריך לשנות את העיצוב ואם כן, איך נוכל למקסם את החוויה ולהנמיך את העלויות. בסופו של דבר, כל הגורמים הנ״ל עובדים למען מטרה משותפת שהיא המוצר לכן חשוב שכולם יהיו מעורבים וישמיעו את דעתם כדי שנוכל להתקדם יחד ומנהל המוצר הוא זה שמנצח על הדרך הזו אל המטרה.
 
 
יש מודלים או חוקים פסיכולוגיים שאת משתמשת בהם כדי ליצור חווית UX חיובית?
"בטח, אנחנו תמיד בשאיפה לחקור ולגלות איזה עוד דברים מעולמות הפסיכולוגיה יכולים לתרום לנו בעבודה היומיומית. אבל אם הייתי צריכה לבחור מודל אחד זה עומס מנטלי, נקרא גם עומס קוגניטיבי. זה תמיד יהיה בתודעה שלנו. אנחנו שואפים לייצר מוצרים שהם קלים לשימוש גם לאלו שבחיים לא ערכו תמונה או וידאו. על מנת לאפשר כאלו מוצרים, הם צריכים להיות אינטואיטיביים ככל שאפשר ולא להעמיס כשלא צריך. קחו לדוגמא את סרגל הכלים של פוטושופ, שימו את סבתא שלכם מולו ותבדקו כמה מהר עולה לה עשן מהאוזניים. היא לא מקצוענית וגם לא שואפת להיות כזו, האם זה אומר שהיא לא יכולה לערוך וידאו או תמונה של הנכדים שלה עם סטיקר? בטח שהיא יכולה- עם האפליקציות של לייטריקס".
 
מקצועי ונגיש (באדיבות לייטריקס)
תני לנו טיפ או טריק קטן איך מושכים לקוח למוצר?
"אין טריקים מהירים, צריך לפתח מוצר שמביא ערך ללקוח וזה יתורגם למעשים מצידו. הדבר הכי קרוב לטיפ זה לעצב לרגשות של הלקוח, מהמיתוג והמרקטינג ועד לחוויית המוצר עצמה. בין אם זה בכתיבת ה-UX, שזה מקום שמאוד מאפשר להכניס אליו אופי ורגש ויש לי בצוות כותבת UX שאשפית בזה. וגם יש לנו בחברה צוות של מעצבי מושן מאוד מוכשרים ובכל הזדמנות שנראית מתאימה אני מעודדת את הצוות שלי לשתף איתם פעולה ולהוסיף אנימציות שידגדגו למשתמשים שלנו בלב".
 
 
על מה לדעתך יותר חשוב לשים דגש- הפן הפסיכולוגי או העיצובי?
"הדגש הוא על העיצוב אבל בגדול הם באים יחד; עיצוב הוא לא רק הפן הוויזואלי של הדברים, אלא גם עיצוב פתרון הבעיה, החוויה, האינטראקציה ועוד. כל אלה מכילים בתוכם התייחסויות פסיכולוגיות. אבל משום שאצלנו אין הפרדה בין UX ל-UI וכולם עושים הכל מהכל, אז חשוב להיות מעצבים שמבינים איך העיצוב שלהם עשוי להשפיע פסיכולוגית".
מה היה הפרויקט שהכי הפתיע אותך בתגובות שהוא קיבל?
"כמעצבי UX אנחנו חיים עם ספק, אין לדעת מה התשובה הנכונה ביותר עד שלא ניסינו על יוזרים ובדקנו. היה לנו פרויקט יחסית לאחרונה, שבא לעודד יוזרים בסשנים הראשונים שלהם לחזור יותר ולהשתמש ביותר פיצ׳רים. אז עשינו שבשבוע הראשון, כל יום משתחרר אפקט אחד בתשלום והופך להיות חינמי ליום אחד. הייתי בטוחה שהיוזרים שלנו יעופו על זה, כי אנחנו בעצם נותנים להם מתנה, אבל התוצאות היו שליליות ולמעשה הניסוי שלנו פגע במדדים. לא הבנתי איך דבר כל כך חיובי ובא לקראת היוזר יכול לתפקד כל כך גרוע".
 
 
החברה לוקחת קהל לא מקצועי ברובו ומנגישה לו את פונקציות עריכת התמונות והוידאו בצורה פשוטה מצד אחד וצריכה לשמור על איכות ורמה גבוהה מצד שני- איך עומדים באתגר הזה?
"בעזרת שאיפה תמידית ליצור מוצר אינטואיטיבי ופשוט. האתגר הוא לקחת טכנולוגיה מתקדמת ומסובכת ולזקק ממנה חוויה שתרגיש טבעית ומובנה מאליה. כדי להגיע למקום הזה דרושה הרבה חשיבה ודיוק, מצד אחד לאפשר למשתמשים חופש פעולה שתהליך היצירה ירגיש ויהיה שלהם מצד שני לא לאפשר יותר מידי כדי שהמשתמשים לא ילכו לאיבוד".
מהו המוצר הכי מצליח שלכם ומה לדעתך מקור ההצלחה שלו?
"שני המוצרים הכי מצליחים שלנו הם פייסטיון ווידאוליפ. פייסטיון היה הראשון בתחומו להיות עורך תמונות סלפי, למעשה עוד לפני שהסלפי נהיה מה שהוא נהיה. וידאוליפ הוא עורך וידאו מאוד מתקדם ועם זאת פשוט שבעצם מהווה מין שילוב בין פרימייר לאפטר אפקטס. שניהם עשו משהו שלא באמת היה לפני, הנגישו טכנולוגיה מתקדמת של עיבוד תמונה על מכשיר הטלפון. לפני כן היו הפוטושופ והאפטר אפקטס שדרשו מחשבים חזקים והכשרה מקצועית כדי להשתמש בהם. בניגוד אליהם, האפליקציות של לייטריקס רצות חלק על פלאפונים ולא צריך שום ידע מקדים להשתמש בהן. הטכנולוגיה אפשרה מובייל, העיצוב הוא זה שאפשר שימוש חובבני לצד מקצועי ללא צורך בהכשרה".
לסיום, אתם חברה גדולה ומשגשגת והרבה היו רוצים להגיע לעבוד אצלכם, מה המסר שלך למגויס הפוטנציאלי?
"תורידו את האפליקציות ותשחקו קצת עם המוצרים שלנו! אנחנו אוהבים אנשים יצירתיים שיש להם פאשן למוצר, תראו לנו שאתם גם כאלה. כמובן, בנוסף לכל הדרישות המקצועיות של התפקיד אותו אתם רוצים".
 
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...