מתוך הפילטר לBastille (באדיבות ירין לידור)

היוצר הישראלי שמחבר מוזיקה וטכנולוגיה בדרכים שלא חשבתם עליהן

נפגשנו לשיחה מרתקת עם ירין לידור על איך המוזיקה תשתלב בעולם הווירטואלי הקרב ובא

קשה להגדיר בדיוק את ירין לידור. תחת ניסיון של 20 שנה הוא הספיק לייסד ולהיות שותף ב"כולי-עלמא", לתקלט בליינים נחשבים, ובמקביל לייעץ לחברות-ענק כמו 'קשת' בתחומי הסושיאל מדיה כשהתחום עוד היה בתחילתו. אנחנו נפגשנו איתו לשיחה לאחר שבשנה שעברה יצר פילטר מוזיקלי מהפכני שעיצב לאינסטגרם וזכה להיות בעשרת המקומות הראשונים של 'ספארק AR', הסטודיו של מטא ליצירת אפקטים של מציאות רבודה, ואפילו זכינו שיעצב פילטר למגזין שלנו, מוזמנים לשחק איתו.

נסו את הפילטר החדש של לג'יט! (באדיבות ירין לידור)
ירין לידור (קרדיט: תום ניפקר)
מתוך הפילטר לBastille (באדיבות ירין לידור)
איך הגעת לעסוק בתחום?
"התשוקה הכי גדולה שלי היא המוזיקה", מספר לידור. "אני מתקלט מגיל 17 והיו לי כמה אנקדוטות של הצלחה בתחום הזה, אבל במקביל, מאז שאני זוכר את עצמי, אני סוג של חנון מחשבים כי כל ההסתכלות שלי באה ממקום טכנולוגי. אני אוהב לחקור טכנולוגיה והייתי עושה סושיאל מדיה ב-2007 כשאנשים לא הבינו מה זה בכלל. אני פה למצות את הפוטנציאל שלי בתור קריאטור. אם זה במוזיקה, בציורים על קנבס או מציאות רבודה, אחרת אין לי בשביל מה לקום בבוקר. היום רוב העיסוק שלי הוא יצירת אפקטים של מציאות רבודה (AR), בשמם המסחרי הם נקראים פילטרים, אבל אולי כדאי ליישר קו- כבר לא קוראים להם ככה. פעם היה פילטר שמשנה לנו את הפנים אבל האפקטים שיש היום כבר הרבה יותר מורכבים ומזמן לא נקראים פילטרים. איכשהו בארץ זה תפס ונשאר, אבל לצורך הכתבה נמשיך לקרוא להם ככה. יכול להיות שעוד חמש שנים נדבר ותשאלו אותי מה עם זה, ואני אגיד: 'שטויות אני עכשיו בכלל חוקר טכנולוגיות אחרות'".
 
בזכות החיבור בין המחקר הטכנולוגי לאהבה למוזיקה יצר לידור את Music Kit V.3, פילטר המאפשר למשתמשים למקסס ולייצר מוזיקה עם מגוון מתקדם של אפקטים מובנים שנבחר לאחד מעשרת הפילטרים המובילים לשנת 2021 על ידי Spark AR מתוך מאות אלפי פילטרים אחרים שיצאו השנה. "הנישה שלי היא סינקוונסרים מוזיקליים, סיקוונסר הוא אמצעי שקובע את רצף וזמן הנגינה של קטעים ולולאות סאונד. בניתי מעין קופסה עם כפתורים שכל אחד מהם שולט על ערוץ מוזיקלי אחר והמשתמש יכול לשחק איתם וליצור טרק עם סאונדים מובנים בתור הסטורי או הריל". בתחום הזה לידור פרץ לתחום שלא הייתה בו הרבה נגיעה לפני והיה הראשון ליצור סוג כזה של פילטר, בזכותו גם נכנס לקהילה הסודית של מטא, ומפתח פילטרים ללהקות ענק כמו 'בסטיל'.
 
איך נראים הפרויקטים שלך?
"בגדול מותגים פונים אליי בעיקר מתעשיית המוזיקה, לדוגמה מגיע אליי מנהל הדיגיטל של ראפר שעומד לצאת עם שיר חדש בקרוב, הוא מראה לי את המוד בורד של האמן ומבקש לחזור אליו עם רעיונות לפילטר שבאמצעותו האמן יקדם את השיר בסושיאל מדיה שלו. זה החלק הכיפי, לחשוב על רעיון. נגיד שהאמן אוהב נשר, אז למה שלא ניקח נשר ונשים לו על הכתף, או שיעוף לשמיים ושמהזנב שלו ייצא השם של האלבום החדש. יש לקוחות שבאים עם בריף מוכן ויודעים בדיוק מה הם רוצים, במקרים האלה אני יכול גם לפלפל את הרעיון או להביא זווית שלא הכירו לפני כי אני מכיר את כל הפיצ'רים והטכנולוגיות הקיימות שאנשים לא מודעים אליהם. היום אפשר לעשות הרבה יותר מלחשוב במונחים של 'פתח את הפה' או 'לחץ על המסך', יש אפשרות לעקוב אחרי העיניים ולהזיז ידיים ועוד המון דברים שפותחים את הראש".
איך אתה צופה העתיד הקרוב בתחום?
"אם היום יש כל מיני שירי פופ או אתגרים פופולריים באינסטגרם אז אני מאמין שבעתיד זה ישתנה ואנשים ייצרו את הטרקים שלהם. בנוסף יש פה שני סגמנטים עיקריים: מצד אחד, איך אמן מקדם את המוזיקה שלו דרך אפקטים של AR, ומצד שני איך אנשים שהם לא מוזיקאים יוצרים את המוזיקה המקורית שלהם דרך הפלטפורמה. אני מאמין שהטכנולוגיה תאפשר למוזיקאים ליצור מוזיקה יותר בקלות, ייבנו עולמות שלמים בתלת-ממד ומהצד של האמנים זה יהיה קצת כמו ביצה ותרנגולת: מי יהיה האמן הראשון שיוציא שיר במציאות רבודה או ישתמש בה לטובתו ואז כולם יעתיקו אותו. אנחנו עדיין לא שם, מבחינת הפיצוח המרקטיבי של זה. ל-AR יש 400 אחוז יותר אינטראקציה והיא נחקקת בזיכרון של המשתמש יותר מחוויה סטטית, לכן יותר טוב לאמן להוציא את המוזיקה בפלטפורמה כזו. אני מאמין שיתחילו אמנים יותר מבוססים, שיש מאחוריהם לייבלים להשקיע בתחום וייצרו חוויות לקהל שלהם".
למשל?
"לדוגמה בעוד לא הרבה שנים תוכלו להרכיב את משקפי ה-VR שלכם ולהיכנס לעולם המוזיקה של The Weeknd, יהיה שם את האלבום החדש שלו ויחד עם כל הסינגלים שלו אולי הוא יוציא סינגל אחד בגרסת unpacked וייתן למעריצים את האפשרות להרכיב את השיר מחדש, לחשוף אותם לערוצים שהם לא שמעו קודם ולהוסיף להם עוד המון נספחים. במקום לסרוק קוד QR לאתר אינטרנט סטטי שלא מגלה להם שום דבר חדש, בחמש שניות של AR המשתמש יודע בדיוק איזו חוויה מנסים להעביר אותו".
 
ומהי התחזית ארוכת הטווח שלך?
"יש לי כמה תחזיות, הפסימית היא כולנו מפוטרים בגדול, אני צוחק אבל האינטליגנציה המלאכותית הולכת להשתלט על כל תחום שאנחנו מכירים, כל מחוללי הדימויים, ייכנסו גם לתחום המוזיקה והווידאו ולתחומים נוספים. מי שיידע להגיד למכונה בדיוק מה הוא רוצה הוא זה שינצח. האמנים שכולם ידברו עליהם יהיו אלה שיגדירו הכי טוב את המוצר שלהם לפלטפורמות השונות. תחדדו את השפה, את הסמנטיקה, תבינו איך לדבר עם המכונה וזה יבדל אתכם משאר האנשים. זה עתיד שמצד אחד מאוד יפשט לנו את החיים ומצד שני יציג בפנינו דילמות לא פשוטות. אני יכול לתת דוגמה לחברות שאין היום, לדוגמה חברת HR למטאוורס או כל מיני פופ-אפים שהילדים שלנו יעבדו בהם. כמובן, יכול להיות שאני טועה ועוד כמה שנים העולם ילך לכיוון אחר לחלוטין".
"אני הולך ומעמיק בעולמות המוזיקה והמציאות הרבודה ולומד איך אני יכול לשפר את חוויות המשתמשים ולפרוץ את הגבולות של AR. מבחינתי, אני אדע שהצלחתי כשאמצא את הכלים הנכונים שיגרמו לילדים ללמוד איך לעשות מוזיקה או יקצרו את הזמן של מוזיקאים לקבל השראה לשיר שהם עובדים עליו. שציבור רחב של משתמשים ייצרו מוזיקה באמצעות הפילטר שלי במקום לגלול ברשת החברתית ללא תכלית".
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...