נעמי אושן, אומנות ובובות בירושלים (צילום יחצ)

תל אביב, ירושלים, חיפה: תערוכות חובה בשבוע הראשון של ספטמבר

והפעם, אנחנו מדלגים על שבוע נטול פתיחות לטובת שני מדורים העוסקים בפתיחות של השבוע הבא. הנה הראשון

לא מאמין

ביום חמישי, 5/9, תפתח בארטפורט תערוכת היחיד של גבי קריכלי, בוגר תכנית הרזידנסי במקום. לקראת יום הולדתו הארבעים, שב גבי קריכלי לחוויה מעצבת מתחילת שנות העשרים לחייו. הוא חוזר לנסיעה לילית ארוכה בשדה טבק בארצות הברית, רגע אחרי שהשתחרר מהצבא ועזב את לבנון, רגע אחרי אסון התאומים ששילח אותו מניו יורק. בנסיעה הלילית, בשדה שאינו נגמר, הוא מחליט לחזור לישראל ולעסוק באמנות.

במשך שנת השהות שלו ברזידנסי, גידל קריכלי בסטודיו שלו שדה טבק. ההליכים שעבר השדה הם אלה העומדים במרכז התערוכה. שאריותיו של השדה: פרחים ועלים שעברו הליך שימור וצביעה מחדש, חיות וטפילים שהיו בו ועבודת הוידאו המתעדת אותו, מרכיבים את התערוכה המתמודדת עם סוגיות של התבגרות, גבריות, מוות ואמונה.

/// מאוצרת: ורדית גרוס. עד: 2/11. העמל 8, תל אביב.

טבק בסטודיו (צילום יחצ)
מזריעה עד קמילה (צילום יחצ)

השומר

בגלריית המדרשה תפתח תערוכת היחיד 'השומר' של דור זליכה לוי. זליכה מצא צילום ישן בו מופיעים שני גברים אוחזים בכלי נשק, וניצבים לפני חזיתו של בית הכנסת 'מגן אברהם' ברובע אבו ג'מיל במרכז ביירות. הוא חקר את ההיסטוריה של המבנה ומתוך זה יצר מיצב הקרנה רב שכבתי, שמפרק ומרכיב מחדש את החללים של בית הכנסת ברגעים שונים בהיסטוריה של המקום.

תנועת הצופה בחלל, מפעילה וחושפת שכבות שונות של ההקרנה, שבהן מופיעים רגעים שונים בהיסטוריה המורכבת של המקום ושל היחסים בין הקהילה היהודית בביירות, החברה הלבנונית, ישראל ואש"ף. במקביל, מלווה השיטוט בתערוכה בעבודת סאונד המבוססת על ראיון שקיים זליכה לוי עם ישראלי, יליד לבנון. כל ערב, עם רדת החשיכה, יוקרנו על חלונות הזכוכית של הגלריה עבודות נוספות, המיועדות לצפיה ממפלס מהרחוב. גם מיצב ההקרנה שבקומת הכניסה, ישאר דולק לאורך הלילה, ויזמין את העוברים והשבים להתקרב ולהתבונן בו. 

/// אוצר : אבי לובין. עד: 19/10.

הכל התחיל בצילום אחד (יחצ)
סטיילס מתוך הוידאו (צילום דויד חקי)

שתיים באחד

בגלריה בית הגפן בחיפה ייפתחו ביום חמישי, 5/9, שתי תערוכות: תערוכת יחיד ראשונה לנרדין סרוג'י 'הוצא מהקשרו' והתערוכה הקבוצתית Exercise Y2 בעקבות דור ה-Y. בראשונה, יוצג גוף עבודות חדשות שנוצר במיוחד ויתפרש על פני הקומה הראשונה של הגלריה. בעבודות אלה, ממשיכה סרוג'י את עיסוקה בהתערבויות תלויות אתר, דרכן היא בוחנת כיצד תהליכים שונים מקבלים צורה במרחב ובזמן. החיבורים המפתיעים בין חומרים שונים, מובילים להזרה של המוכר ולחלוקה מחדש של רגישויות אסתטיות. התערוכה מעמתת את הצופים עם הבניות של זמן וחלל, מותחת את גבולות החוויה שלהם ומציבה בסימן שאלה את המציאות הנראית. אוצרת: יעל מסר.

בתערוכה השנייה, חמישה אמנים עוסקים בשאלות של שייכות, חיפוש עצמי  וזיכרון קולקטיבי. במרבית העבודות, האמנים יוצאים למסע בעקבות שאלות על הבית המשפחתי הפיזי, המהווה את המצע למסע אחר התשובות. בעבודות אחרות החקירה מתחילה מתוך המרחב הציבורי. האמנים עושים שימושים שונים בדימוי הנע ודרכם הם מעלים הקשרים ורבדים חדשים על התקופה והסביבה המיידית שבתוכה הם פועלים. אוצרת: חנין עאבד.

/// עד: 20/11. רחוב הגפן 2, חיפה.

היבא סלימאן, חג רחוק (צילום יחצ)
יארא מחאג'נה, רצועה ג (צילום יחצ)

אוביקטים ודימויים

תערוכת יחיד חדשה וראשונה בישראל לאמן הבינלאומי אלעד לסרי תפתח ביום חמישי, 5/9, בגלריה זומר. בתערוכה יוצגו חמישה עשר תצלומים, ארבעה פסלים ועבודת וידאו המטשטשים את הגבול שבין דימוי לאוביקט. התערוכה כוללת אוביקטים יחידים מסוגם שנוצרו במקור במדיום הצילומי ומתפקדים כפסלים הנעים על קו התפר שבין דו לתלת ממד.

אלעד לסרי מגדיר את עבודותיו כ״תמונות״ הפועלות במקביל הן כאוביקטים והן כדימויים. אותן ״תמונות״ נוצרות בתצלומי סטודיו, כמו גם על ידי ניכוס תשלילים (נגטיבים) שהאמן מצא ופיתח, דימויים ממגזיני וינטג׳, ארכיוני קולנוע ומדריכי שימוש למוצרים. באמצעות שימוש בשפה של דימויים מסחריים ואימוץ האסתטיקה של מאגרי דימויים פרסומיים, לסרי מנתק את האסטרטגיות החזותיות הללו מהקשרן המקורי.

/// אוצרת: עירית פיין זומר. עד: 19/10. שד' רוטשילד 13, תל אביב.

ללא כותרת (צילום יחצ)
ללא כותרת (צילום יחצ)

חדר החלפה

בגלריה אלפרד תפתח ביום חמישי, 5/9, התערוכה השישית המתייחסות לתמה 'Burn Your Bridges Down'. התערוכה 'חדר החלפה' משותפת לאמניות מאיה ארוך וגל מלניק. התערוכה בנויה כ'סט' המארח, לאורך תקופת הצבתו בחלל הגלריה, אירועים ושיתופי פעולה פרפורמטיביים מתחומים שונים. האירועים מאופיינים ברובד טקסי המקיים דיאלוג חי בין המופיעים, המשתתפים ומרכיבי המיצב.

לאורך חלל הגלריה המרכזי, מוצב אלמנט מבני ארוך ומפותל בצורת נחש, עשוי וילון כחול, המכתיב את מסלול הליכתו של הצופה ומסמן מחדש את גבולותיו וצורתו של החלל. לאורך המסלול, מוצבים אלמנטים פיסוליים, וחורי הצצה בווילון מאפשרים הצצה אל המתרחש במרחב שמחוץ למסלול המפותל. סופו של המסלול מוביל את הצופה אל חדר קטן ונמוך שבמרכזו מוצב הפסל 'הראש הבוכה'.

/// עד: 12/10. סמטת שלוש 5, תל אביב.

ציפור, עבודה דיגיטלית (יחצ)
עין מציצה וכסא (צילום יאנוש צ'ץ)

יפות וקלאסיות

'אמנות ובובות בירושלים' היא תערוכה בינלאומית של בובות אמנותיות וציור שתוצג בחצר סרגיי בירושלים. התערוכה תפתח ביום חמישי, 5/9, ויוצגו בה כמאה ושלושים דגמי בובות של אמנים מובילים בתחום מהארץ והעולם. הבובות בתערוכה מציגות מנעד רחב של כישורים אמנותיים וחזותיים של אמנות הבובות התופסת תאוצה בעולם. כך יוצגו בובות בעלות 'יופי' סובייקטיבי לצד בובות 'קלאסיות', וכאלו המשקפות את אמנות הבובות העכשווית עם קריצה לרעיון פילוסופי או מסר אקטואלי. לצד הבובות האמנותיות אזור מיוחד יוקדש לדובונים ויוצגו כשלושים ציורים של אמנים רוסים וישראלים שיצרו פריטים במיוחד עבור התערוכה.

/// אוצרת: סבטלנה פצ'לינקובה. עד: 15/9. הלני המלכה 13, ירושלים.

אירינה שובינה, רוסיה (צילום יחצ)
הלנה קונין (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...