סולומון סוזה (יחצ)

על גרפיטי חרדי שמעתם? סיפורם של אמני 'גרפידוס' במופע חדש

מה משותף לאמן שהתגלגל מרחובות פריז לגרפיטי ולחזרה בתשובה, לאמן שהיה חלק מהבוהמה של לונדון ולבנו של האדמור מניקולסבורג? לא. לא מדובר בהתחלה של בדיחה. אלא באמנות חרדית חיה, בועטת ובעיקר מאוד מסקרנת

מופע ייחודי בשם 'ספרייבק', יתקיים הערב, יום ראשון, 22/9, בירושלים. המופע, משלב בין גרפיטי וציור לבין אנסמבל 'אור חוזר' ותאטרון פלייבק ומציג את סיפורם המיוחד של אמני 'גרפידוס' מבית גלריית המקלט. המופע, מספר את סיפורי המסע של אמני הגרפיטי החרדים בערב של התבוננות פנימה באווירת חודש אלול הססגוני.

גרפיטי ואורתודוקס

ההצגה, היא תולדה של רעיון חדשני אותו יזמו גלריית המקלט ושכונת מקור ברוך הסמוכה למחנה יהודה בירושלים. יחד, הם החליטו לשתף את הציבור בחוויה חגיגית חדשה ומרגשת והזמינו שבעה אמני גרפיטי חרדים לייצר ולהציג את אמנותם. ליוזמה הם קראו 'גרפידוס' שהיא שילוב בין המילים ג'רפיטי' ו'אורתודוקס'.

אמנים בפעולה (צילו יחצ)
(צילום יחצ)

למעשה, ככה לפחות לפי המארגנים, מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו של גלריה ראשונה בשכונה חרדית יחד עם גרפיטי חרדי ראשון. ההצגה שתוצג הערב, חושפת את מה שמסתתר מאחורי הקלעים של אמני הגרפיטי 'גרפידוס' ואת סיפורי המסע המרתקים שלהם. כך למשל יוצגו סיפוריהם של האמן דן גרובר, התגלגל ברחובות פריז כנער והפך לצייר גרפיטי ומשם במסע חזרה בתשובה. האמן אלף, אמן היה חבר בסצינה הבוהמיינית של לונדון וחבר בקבוצת יודאס – האנרכיסטים היהודים. והאמן יידי לייבוביץ, בנו של האדמור מניקולסבורג, האוחז גם הוא במכחול.

בסוף ההצגה, מובטח קינוח בהפתעה בדמות גרפיטי לייב של Dan Groover Arts בשילוב מופע ברייקדנס ברחבת זראר בכר.

 

 

ברחוב החרדי (יחצ)
(צילום יחצ)

סוכנת תרבות

כל היופי המעניין הזה, מתאפשר הודות לעמותת 'תואר' הקיימת למעלה מחמש עשרה שנה ומפעילה את גלריית המקלט – גלריה חברתית לאמנות יהודית עכשווית. הגלריה, שהוקמה ב 2003, על ידי קהילה של חוזרים בתשובה בראשות איקא ישראלי, מרדכי ארנון (פופיק) והרב אורי זוהר, נחשבת מרתקת וייחודית. זאת בשל מיקומה האסטרטגי בשכונה חרדית אוטנטית ופעילותה בשיתוף עם הקהילה המקומית והחרדית בכלל. אנשי הגלריה משתמשים בלא מעט הומור עצמי וכך, בין היתר, הוצגו בה התערוכות 'הומור שחור', 'חרדי מייד' וכדומה.

ביקור בתערוכה (צילום יחצ)
יידי לייבוביץ', מהתערוכה 'הומור שחור' (יחצ)
דוד כהן, מהתערוכה 'חרדי מייד' (צילום יחצ)

הגלריה הוקמה במפורש, במטרה ליצור הלימה בין אורחות החיים הדתיים והתפיסה התרבותית הייחודית של המגזר המקומי ולאפשר זיקה לתרבות ולאמנות בחברה שלא הכילה מקומות כאלו עד כה. הגלריה, רואה את עצמה כמי שמהווה גשר וסוכן תרבות לקהלים הטרוגניים מהחברה הישראלית כמו גם בתוך האורתודוקסיה (חוזרים בתשובה, חרדים מודרנים, ליטאים חסידים, עולים חדשים ואנגלוסכסים ועוד) המרגישים שייכות אליה מתוך התייחסות עניינית לאמנות ולתרבות בגישה יהודית.

עציון מזרחי, מהתערוכה 'הומור שחור' (צילום יחצ)
מרסל תהילה, מהתערוכה 'חרדי מייד' (צילום יחצ)
אנשי כגן, מהתערוכה 'הומור שחור' (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...