תערוכת Interlace, הלה יונגריוס (צילום Roel van Tour)

נול אריגה בן ארבע קומות עומד במרכז תערוכה של הלה יונגריוס

גלריה בפריז הפכה למשך הקיץ לסטודיו לטקסטיל הפותח את שעריו לקהל הרחב במטרה להעלות את מודעותו לנושא ולהזמין אותו להיחשף אל תהליכי היצירה והייצור שמאחורי הקלעים

בימים אלו בגלריה Lafayette Anticipations הממוקמת ברובע המארה, מתארחת הלה יונגריוס – המעצבת ההולנדית הידועה בעיצוב הטקסטיל שלה. 

יונגריוס בפעולה (צילום Roel van Tour)
סידורים אחרונים (צילום Roel van Tour)

מאחורי הקלעים

בתערוכה, העוסקת כולה בטקסטיל ואריגה, מכניסה יונגריוס את המבקרים אל נבכי עולם הטקסטיל בפרויקטים החוגגים את ערכי תהליכי היצירה והמחקר של החומר. בעולם המשתנה במהירות שבו האופנה מתחלפת כהרף עין, הטקסטיל הפך לכמעט חד-פעמי. רובנו, לא מודעים כלל לאפן שבו הטקסטיל שלנו מיוצר. לאט לאט, מלאכת היד המסורתית הולכת ונעלמת מהעולם ולעומת זה, הגלובליזציה והתיעוש תופסים מקום נכבד בחיינו ומרחיקים אותנו, המשתמשים, מתהליכי הייצור.

נבכי הטקסטיל (צילום Roel van Tour)
וערכי היצירה (צילום Roel van Tour)

התערוכה, הנושאת את השם Interlace, בוחנת את מקומו של הטקסטיל בחיינו ואת ההשפעות הכלכליות, החברתיות והתרבותיות של ייצורו והשימוש בו. יוונגריוס, חושפת אותנו לתהליך הייצור בכדי להעלות מודעות לנושא ולגרום לנו להעריך מחדש את החומר היומיומי הזה. למעשה, היא נותנת לנו הצצה אל אחורי הקלעים, וכך גם למחקר, לכלים ולחומרים היוצרים את הטקסטיל. 

המחקר שמאחורי (צילום Roel van Tour)
ומה שיוצר את החומר (צילום Roel van Tour)

לצלילי המכונות

בכניסה לתערוכה, ניתן מיד להבחין במיצב המרהיב של המעצבת, העושה שימוש נהדר במבנה הגלריה ומדמה את החלל הפנימי לנול אריגה ענקי. לצלילי המכונות, עובדים המוצבים במקום, אורגים בשכבות מרובות של חוטים באורך מרשים של כ 10 מטרים.

אט אט החוטים יוצרים כדורים, צורות ונפחים תלת ממדיים ארוגים, המתגבשים לידי יצירה אחת המשתרעת לגובה ארבעת קומות הגלריה. היצירה נשפכת מטה מתקרת המבנה לבסיסו. בכל קומה וקומה, ניתן להשתהות ולהעריך כל פרט בעבודה, שבחלקים ממנה עושה המעצבת מניפולציה עם קרביי החוט החשופים המרמזים אודות מקורותיו.

לכל גובה הגלריה (צילום Roel van Tour)
עד למטה (צילום Roel van Tour)

לבנים רכות

באופן מסורתי, נול אריגה מייצר בד דו ממדי אותו יש לחתוך ולתפור בכדי ליצור צורה תלת ממדית על גבי אוביקט. הפרויקט Seamless Loom חוקר כיצד ניתן ליישם טכניקות אריגה תלת ממדית ליצירת אוביקטים המעניקים איכויות מישוש ורכות לסביבה שלנו. כאן, הנול מייצר לבנים תלת ממדיות מבד הבונות יחד קיר לבנים שלם ורך.

נול אריגה (צילום Roel van Tour)
בפעולה (צילום Roel van Tour)
ליצירת אוביקטים בתלת ממד (צילום Roel van Tour)

אורגים עתיד

הפרויקט Digital Jacquard, המוצב בקומה השנייה של הגלריה, עושה שימוש בנול ז'אקארד דיגיטלי, המשלב נול אריגה תעשייתי עם החופש של אריגה ידנית. בעזרת תוכנות מסחריות זמינות כמו פוטושופ, ניתן ליצור דפוסים איתם אפשר לעבוד ישירות על הנול, לשנות חוטים לפי הצורך ולהתאים את העיצוב בזמן האריגה. קבוצה נבחרת של מעצבים הוזמנה להשתמש בנול זה עבור פרויקטים אישיים, כחלק מהיוזמה המתמשכת של יוונגריוסלאב לעודד פיתוח ידיעת אריגה בקרב מעצבים.

אריגה דיגיטלית (צילום Roel van Tour)

יונגריוס עובדת מהסטודיו שלה יונגריוסלאב (Jongeriuslab) שבברלין, בו היא מבצעת מחקרים תיאורטיים וניסיוניים בנושאים רבים שלרב נוגעים בחשיבות הצבע והחומר. עוד, ידועה יונגריוס בכישרונה למזג תעשייה ואומנות, כמו גם טכנולוגיות מודרניות לצד מסורתיות.

החלל בו מוצגת התערוכה הוא מרכז תרבות, מקבוצת גלרי לאפייט, המתחבא בלב המארה, שמוצגות בו תערוכות מתחלפות ומתקיימים בו אירועים וסדנאות בנושאי אמנות ועיצוב. התערוכות הן לרוב חינמיות ופתוחות לקהל הרחב. המתחם, הממוקם במבנה תעשייתי ישן ומשופץ, מקסים ומואר ויש בו חצר פנימית הכוללת בית קפה וחנות קטנה.  

/// עד 8/9 אך תשאר פתוחה לקהל גם במהלך שבוע העיצוב (יש לבדוק מראש). 9, rue du Plâtre.

מרשים ביותר (צילום Roel van Tour)

אולי יעניין אותך גם...