Grumpy Bear, 2018, video installation
Grumpy Bear, 2018, video installation (יחצ)

נוכחות חובה: יצירה תחת קוד, הדוב הנרגן והממלכה הקסומה

בצלאל מציגים לא מעט ביקורת, עבודה תחת קוד יוצרת משהו חדש, הדוב הנרגן הוא ילד הפלא של האמנות הצרפתית, בריכה ריקה הופכת ליצירה אורבנית וממלכה לא כל כך קסומה

תערוכה קבוצתית חדשה תיפתח מחר, יום חמישי, 29/11, בגלריה של התוכנית לתואר השני באמנויות, בצלאל. בתערוכה, מקדש מעט, תוצג סדרה של מודלים מעולמות הצילום, הפיסול, הווידאו והסאונד, באמצעותם חושפים היוצרים את השבר שהחל בשנת 2002 עם אינתיפאדת אל-אקצה והמשיך עם מבצעים צבאיים לאורך השנים. התערוכה, היא למעשה תגובה לפרויקט מחקר ביקורתי שהשיק מרכז מינרבה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב בשנת 2015, והיא מתרחקת מעט ממוקד המחקר בשונה מהתגובות שקדמו לה. יש כאן הסתכלות קצת אחרת על הדברים ואנחנו ממליצות ללכת לראות מקרוב.
// אוצרת: אביטל ברק. נעילה: 20/12. סלמה 60, תל אביב.

שבתאי פינצ׳בסקי Handheld Motion צילום מתוך עבודת הוידאו
שבתאי פינצ׳בסקי Handheld Motion צילום מתוך עבודת הוידאו (יחצ)

תערוכה נוספת שתיפתח מחר, 29/11, במוזיאון תל אביב לאמנות בגלריה לרישום והדפס היא קוד נגד קוד. תשעה אמנים יציגו את עבודותיהם תחת מגבלות ואילוצים. לא, הן לא נוצרו בצורה הזו בעקבות חוק הנאמנות בתרבות אלא מבחירה של היוצרים להטיל על עצמם את המגבלות הללו. צורת העבודה הזו מביאה תוצרים ואפשרויות חדשות לטענתם, והיא מתחקה אחר תקדים שכזה, מלפני למעלה מחמישים שנה, של קבוצת סופרים ומתמטיקאים שעמדתם באשר ליתרונות הבחירה בתכתיבים נוקשים וכפיפות לחוקים היתה נחרצת. הדרת הביטוי האישי שלהם וההתרחקות מההבטים הפסיכולוגיים – קידמו לדעתם יצירה רצונית ומשוחררת ממלכודות של קיבעון: "המעט שביכולתנו לעשות הוא לסמן חלקה קטנה בעולם, שבה רק אנחנו מחליטים באיזו דרך נלך". העבודות המוצגות לא נוצרו בקבוצה אבל מצאו את דרכן להופיע יחד, מתוך אופיין ויצירתן מתוך קוד פעולה.
// אוצרת: אירית הדר. נעילה: 31/3. שאול המלך 27, תל אביב.

רונית צתרי, מתוך מקבץ וידאו שמעתי להבות
רונית צתרי, מתוך מקבץ וידאו שמעתי להבות (יחצ)

וזה לא הדבר היחיד שקורה במוזיאון תל אביב לאמנות הסופ"ש. תערוכה נוספת תיפתח ביום חמישי, 29/11, ושמה הדוב הנרגן, תערוכת יחיד ראשונה בארץ של לוריס גראו, מהבולטים באמני הדור הצעיר בצרפת. תערוכה אחת שהציג לפני שמונה שנים סימנה אותו כילד הפלא של האמנות הצרפתית ומאז הוא המשיך לבלוט בתערוכות חשובות. ב-2013 הציג במקביל בחלל הכניסה של מוזיאון הלובר ובחלל הכניסה של מרכז פומפידו בפריז. ב-2015 הציג תערוכה גדולה במוזיאון לאמנות עכשווית בדאלאס. אך זה לא הספיק לו וכנראה שרצה לעשות הדים יותר חזקים. לפני פתיחת התערוכה, הזמין שחקנים ואלה שברו מחצית מהעבודות. ב-2017, הציג במסגרת הביאנלה בוונציה במפעל לניפוח זכוכית במוראנו. גראו תמיד עושה את זה גדול, מורכב ושאפתני עם שילוב של קולנוע, מוזיקה, פרפורמנס, אובייקטים פיסוליים, תאורה וזיקה עמוקה למדע ולטכנולוגיה. התערוכה שתיפתח מחר, נוצרה במיוחד עבור חללי המוזיאון ומורכבת מסרט קצר, פיסול, תאורה, קול ותנועה שפועלים בתיאום ביניהם ויוצרים התרחשות סיפורית מחזורית שגשם ועננים הם המוטיבים המובילים אותה. אם החורף לא מגיע, לפחות נמצא אותו במוזיאון. תערוכה חובה.
// אוצרת: רותי דירקטור. נעילה: 4/5. שאול המלך 27, תל אביב.

מתוך הדוב הנרגן, 2018, מיצב וידיאו
מתוך הדוב הנרגן, 2018, מיצב וידיאו (יחצ)

עוד ביום חמישי, 29/11, הגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה תציג את Empty Pool, תערוכה משותפת של ארבעה אמני גרפיטי. זוהי יריית הפתיחה של עונת התערוכות בגלריה וככזו לא תרצו לפספס אותה. ארבעת אמני הרחוב נפגשים לראשונה ומציגים את ה'ברכה הריקה' המתייחסת למרחבים בהם הם פועלים בדרך כלל, מקומות נטושים שהיו בעברם הומי אדם ושוקקי חיים. ארבעת האמנים: Erezoo, Zivink, Swan, Mashiah הם למעשה מעצבים, אמנים פלסטיים וציירי גרפיטי ומכירים האחד את השני מסצנת הציור האורבני. לאחרונה שמענו הרבה על הסצנה הזו, שכבר הפכה לסוג חדש של אמנות ומושכת אליה לא מעט תשומת לב רעננה.
// אוצרת: ענת גטניו. נעילה: 31/12. הגנים 21 ,המושבה הגרמנית, חיפה.

Empty Pool Invitation
Empty Pool Invitation (יחצ)

ואם חיפשתם מה לעשות בשבת הקרובה, 1.12, אנחנו ממליצות בחום להצפין עד למוזיאון בית אורי ורמי נחושתן בקיבוץ אשדות יעקב שליד הכנרת. במסגרת התערוכה הממלכה הקסומה יתקיים שיח גלריה בהשתתפות אוצר התערוכה, אבי לובין, ושלושה מתוך 13 האמנים המציגים. סרטי דיסני היו לאורך השנים מקור השראה פורה לאמנות וגם לפילוסופיה. התערוכה יוצרת מרחב של ממלכה קסומה שהיא בעצם דווקא מסויטת ומופיעות בה דמויות המזוהות עם אולפני דיסני, אלא שבמקום אשליית הקסם תוכלו לראות בה את המיזוגניה, האלימות, הפורנוגרפיה והגועל. איך הדברים האלו מתחברים? תצטרכו להיות שם כדי לגלות.
// אוצר: אבי לובין. קיבוץ אשדות יעקב.

הממלכה הקסומה
הממלכה הקסומה (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...