מתוך נפקדת נוכחת, פאטמה שאנן (צילום רן ארדה)

נוכחות חובה: איך אותה שיחה יכולה להתפרש בדרכים שונות?

כדים וקערות שנוצרו מהתאבכות בגלריה פריסקופ, קצרים בתקשורת ומסרים סותרים באלפרד ומקבץ תערוכות זפת חלב בהרמן שטרוק בחיפה

מחר, יום חמישי, 11/7, תיפתח בגלריה פריסקופ התערוכה התאבכות – כדים וקערות של המעצב אריה אופיר בה הוא יציג את יצירותיו העשויות אלומיניום אך למעשה מהוות מחווה לפורצלן סיני. אופיר מייצר דיאלוג בין מעטפת הכד המדמה משהו אחר לבין דמותו בצילומים מנחל צאלים לאחר שיטפון. כשגלים נוצרים כתוצאה מהתפשטות של הפרעה במרחב, נוצרת במפגש שלהם תבנית התאבכות (תופעה המתרחשת במרחב כששני גלים מגיעים ממקורות שונים). שם התערוכה נובע מאותו רגע, שבחייו של אופיר קורה במפגש שלו עם הטבע.

// אוצרת: שרי פארן. נעילה: 10/8. בן יהודה 176, תל אביב.

מתוך התאבכות (צילום יחצ)

מסרים סותרים

בגלריה אלפרד תיפתח גם מחר, יום חמישי, 11/7, התערוכה מסרים סותרים, החמישית במספר שסובבת את התמה השנתית Burn Your Bridges Down. ארבע אומניות עוסקות בחוויה האנושית המתסכלת של הבנה משתנה בין משתתפים בשיחה כלשהי כשישנם שיבושים בתהליכי התקשורת והעברת המסרים. בין צילום, וידאו, פיסול ומיצב, מופיעים אלמנטים זרים שמייצרים הפרעה בקריאת המסרים על ידי שיבוש הדימויים והרצף ה'הגיוני' של הצבתם. לכו לנסות להבין.

// ליווי אוצרותי: מיכל קלינסקי. נעילה: 9/8. סמטת שלוש 5, תל אביב.

מתוך מסרים סותרים, מאיה זהבי (יחצ)

מולדת בעיניים משתנות

מקבץ התערוכות זפת חלב ייפתח גם הוא מחר, יום חמישי, 11/7, במוזיאון הרמן שטרוק ויציג שלוש תערוכות העוסקות בנושא המגדרי הטמון במולדתנו לצד התרכזות במבט הנשי בחברה הפלסטינית והישראלית. התערוכה זיכרונות נבדלים: מתוך הרכישות החדשות של אוסף המוזיאון מתמקדת באמנות צעירה בישראל ושואפת להבחין בין התבוננות גברית לבין התבוננות נשית בנופי 'ארץ הקודש'. התערוכה הרמן שטרוק: מולדת זרה תשקף את תפיסת המולדת של שטרוק עצמו, שנולדה מדימויי הנוף של הלאומיות הרומנטית הגרמנית. התערוכה תבחן את יצירתו דרך המושג 'היימאט' (Heimat – מולדת בגרמנית). התערוכה השלישית והאחרונה היא נפקדת נוכחת של מספר אומניות פלסטיניות שעברו לקדמת הבמה בעשור האחרון ומספרות, מצד אחד, סיפור מסגרת לאומי ומצד שני, את סיפורן הביוגרפי הממקם אותן במערכת רב־תרבותית, שבה כאזרחיות שהן מיעוט במולדתן, כפליטות וכמהגרות, הן קושרות את עצמן למערכת הזהות הפלסטינית.

// אוצרות: סבטלנה ריינגולד ורויטל סילברמן. ארלוזורוב 23, חיפה.

מתוך נפקדת נוכחת, אמירה זיאן (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...