טלי אלמליח (צילום יובל חי)

מחוץ למסגרת: ברגע אחד הכל יכול להתלקח

מאחורי הצבעים העזים והתמימות לכאורה, מסתתרים מסרים חברתיים וביקורת לא פשוטה. קבלו הצצה אל עבודותיה מלאות הדמיון של טלי אלמליח

טלי אלמליח, TaliO היא אמנית פעילה, שהתמקמה בתוך מתחם 'המקרר' – מתחם חדש לאמנים שנפתח לא מזמן בחלל בית הקירור של השוק הסיטונאי לשעבר בתל-אביב. יש בו 25 סטודיואים של אמנים פעילים, גלריה, בר ואפילו מתקיימים בו אירועי אמנות שונים.

אלמליח עסקה בניהול מכירות, שיווק ופיתוח מוצרים לעולם התעשייה ומעולם לא למדה אמנות, אך הצורך ליצור תמיד בער בה. לפני כשלוש שנים, היתה לה ההזדמנות להתמסר לעולם האמנות, אותה תפסה בשתי ידיה. 

לא פספסה את ההזדמנות (צילום יובל חי)
האם זו אמנות? (צילום יובל חי)

השראות והשפעות

אלמליח שואבת השראה ומושפעת ביצירתה משתי תקופות: הראשונה, היא התרבות של שנות ה-70 ובתוכה הפופ-ארט, מגזיני הכרומו, קולנוע הפנטזיה, הקומיקס, המערבונים וסרטי דיסני. והשנייה, היא אמנות הרחוב העכשווית והעולם התעשייתי האורבני.

החיבור בין שתי תקופות אלה, שפער השנים ביניהן הוא רב, הוא במסר המרדנות, ההתרסה וההליכה נגד הזרם, וגם בשפה האמנותית, הצבעוניות העזה והשימוש בהומור ובטקסט כחלק מהיצירה. כך, יוצרת אלמליח דמויות דינמיות ומשתמשת בשפה גרפית הלקוחה מעולם הקומיקס והפרסום. 

הכל מהכל (צילום יובל חי)

הטקסטים השזורים ביצירתה, מתייחסים לנושאים הבוערים בנפשה כמו השחיתות הפוליטית, הדת, השפעות הטכנולוגיה, יחסי גברים ונשים וחולשות האדם הקטנות. מבטה על העולם ביקורתי ועם זה גם קומי. כך, למעשה, בוחנת אלמליח את האבסורדיות של ההתנהגות הצפויה מראש.

חולשות קטנות, הכמיהה למותגים (צילום יובל חי)

זהירות דליק

עבודותיה של אלמליח מורכבות מעץ ויושבות, בחלקן, על מבנים תלת ממדיים שהיא בונה שבאמצעותם היא יוצרת במה לשחקנים שלה ומעצימה את הדרמה שהדמויות המצוירות מייצרות.

תלת ממד (צילום יובל חי)

בולטת בין עבודותיה סדרת הגפרורים, ביניהן קופסה המוקדשת לקמפיין ME TOO, עבודה שתוצג כחלק מתערוכה אישית שתתקים בנובמבר במסגרת שבוע האיור. הגפרורים העצומים, מדגישים את הדרמה שעלולה להתלקח ממש בכל רגע. מוצר תמים לכאורה שיכול בשנייה להבעיר אש, כמו מילה קטנה ותמימה שיכולה להכאיב ולצרוב. 

גפרורים (צילום יובל חי)
גפרורים (צילום Liko)

היצירות של אלמליח נראות צבעוניות ותמימות, אך כשמתעמקים בפרטים הרבים מגלים את המסרים החברתיים ואת הביקורת החבויה. כך למשל, בעבודתה CRIMINALS, המציגה שתי דמויות מחוברות בצינורות, עליהן כתוב: THE ROUTE OF THE MONEY. הדמויות מציגות באפן מטפורי את הרע והשחיתות השלטונית כשהן מחוברות לצינור השואב את את משאבי המדינה.

(צילום יובל חי)

הכותבת היא שולמית ישראל, מנהלת ואוצרת בבלוג האמנות shlulit ובעלת דף פייסבוק הנושא את שמה המציג אמנות טובה מהארץ ומהעולם.

(צילום יובל חי)

אולי יעניין אותך גם...