פעילות במוזיאון תל אביב לאמנות (צילום עמית טורקניץ)

מוזיאונים ברחבי הארץ מדליקים את חנוכה עם פעילויות לילדים

לא יודעים מה לעשות עם הילדים בחג האורות? הנה סיורים, סדנאות והדרכות עם ערך מוסף וגם כמה תערוכות מיוחדות לקטנטנים

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, מציע בחופש חנוכה שתי פעילויות: הראשונה, מסע יצירתי בעקבות האור ב'לילה לבן'. המסע ישאל איך נראות היצירות בחושך? מהו תפקידו של האור במוזיאון? ומה קורה ליצירות בלילה כשהמוזיאון סגור? המשתתפים, יוזמנו לבחור מסלול בין פעילויות שונות בהשראת תערוכות המוזיאון. בין היתר, יתקיימו סדנת ציור ואור בהשראת תערוכתה של נטליה זורבובה "דְיֶּבוֹצְ'קִי", סדנת צילום בתערוכתו של ציבי גבע "סימני היכר", סדנת פיסול בתנועה בחומרים שונים בעקבות תערוכתה של ורד אהרונוביץ' "שעון הקוקייה" וסדנת תחריט בעקבות תערוכתה של מריה סאלח מחמיד "אנא הון". לגילאי 9 ומעלה, ללא ליווי הורים. 

הפעילות השנייה, היא סדנת תיאטרון צלליות ברוח החג מבית היוצר של ואלרי שיקלי, שבה כל משתתף יבנה תיאטרון צלליות קטן עם דמויות משלו וכך ייצור עולם קסום אישי. בואו עם פנס. לגילאי 5 ומעלה ולכל המשפחה. 

סדנת צילום (צילום יחצ)
סדנת צלליות (צילום יחצ)

לא רשומים עדיין לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

מוזיאון תל אביב לאמנות

מוזיאון תל אביב לאמנות מציע לחנוכה סיורים וסדנאות אמנות לכל המשפחה בהשראת התערוכות המוצגות בו. בין היתר, 'מסע בעקבות האור' הוא סיור צילום במסגרת הרפתקה העוקבת אחר האור באמנות ומשלבת בין התנסות בגלריות ועבודה בסדנה. המשתתפים יסיירו בתערוכות, ייצרו פילטרים ייחודיים וייבחנו את האור המלאכותי והאור הטבעי דרך עינית המצלמה (לגילאי 9-12, ללא ליווי הורים). 'מכונות אמנות' היא סדנה וסיור העוסקים בחדשנות בעקבות התערוכה האקולוגית 'סולאר גרילה: תגובה בונה לשינויי אקלים'. המשתתפים יתכננו ויבנו מכונות אמנות מקוריות וייצרו באמצעותן אמנות חדשה לגילאי 7-12, ללא ליווי הורים).

בנוסף, מעבדת אמנות מציעה מרחב התנסות חווייתי המגיב לתערוכות המוזיאון בו יכולים בני המשפחה ליצור ולחקור אמנות באפן יצירתי ומהנה. התערוכה לכל המשפחה 'טנגרם: צורות מורכבות' משלבת מיצב ג'ימבורי ומשחקי הרכבה. מושגים של פנים וחוץ, פרטי וציבורי, צבעוני ושחור לבן, רך וקשה, שטוח ותלת ממדי, חוברים לחוויה של חשיבה, משחק ושעשוע, לצד ביטול החיץ הפיזי הנוקשה הנהוג בשאר חלקי המוזיאון בין יצירת אמנות לגוף הצופה. בתערוכת החידות לכל הגילאים 'שחר (פרדי) כסלו: משחקים 2013-2019' מוצגים שני פרויקטים שונים שבהם משולבת רוח של שעשוע ומשחקיות.

פעילות במוזיאון (צילום עמית טורקניץ)
המיצב צל חם של שחר פרדי כסלו (צילום פלורה דבורה)

מוזיאון פתח תקווה

ביום שני, 30/12, יתקיים ערב מדליק במוזיאון. הפנינג חנוכה למשפחות באווירת החג, יכלול גם סדנאות אמנות בנושא אור וחושך סדנת תיפוף ירוק. סדנאות יצירה מיוחדות לחג תשאל איך יוצרים באמצעות אור? ולמה כשאין אור הכל נראה יותר מפחיד? באחת הסדנאות ניצור תיאטרון צלליות שלמפלצות מתוקות בהשראת החלומות שלנו. בסדנה נוספת ניצור את 'פנס הקסם והלהבה הגדולה' בה כל ילד יצייר את הלהבה האישית שלו ויגלה כיצד ניתן להאיר ולשנות את הציור. בסדנת ההדפס ייצרו הדפס ייחודי של 'חנוכייה שלי'. סדנת תיפוף ירוק, היא פעילות חווייתית ומשחררת לילדים ולמבוגרים! בסדנה הקצבית, נלמד לתופף על הגוף ועל חומרים שונים, ונייצר יחד מוזיקה מדליקה. במוזיאון, יתקיימו במהלך החג סיורים מודרכיםהמתאימים לכל המשפחה (לגילאי 4 ומעלה). 

מוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקוה יהיה פתוח לקהל לסיורים מיוחדים בהדרכת שחקני המוזיאון. בשעות 16:30, 17:30, בחלל המוזיאון תוצג התכנית התיאטרלית 'זיגי – חבר מכוכב אחר': מפגש משעשע בין העולם העתידני להיסטורי. זיגי נוחת במוזיאון עם החללית שלו ודרך החפצים הישנים במוזאון לוקח אותנו לעולמו העתידי והדמיוני (לגילאי 5-11).

פעילות חג במוזיאון (צילום ענת פנחסי)
סדנאות יצירה בנושא אור וחושך (צילום יחצ)

בית ליבלינג

עוד בתל אביב, אירועי חנוכה בבית ליבלינג יכללו 'שבוע אור' בסטודיו מקס & טוני שבמרכז. בין הפעילויות: סדנאות ציור, צילום ועיצוב לחג החנוכה בהדרכת מדריכי בית ספר של העיר, התוכנית החינוכית של המרכז. בין הסדנאות: 'סדנת ציור אש בה יתנסו הילדים ברישום ובציור מתוך התבוננות באש; סדנת ויטראז' בה הילדים יגזרו, ידביקו ויצרו ויטראז׳ים באמצעות שקפים צבעוניים; סדנת עיצוב גוף תאורה בה יהפכו הילדים למעצבי מוצר ליום ויתכנו גופי תאורה ייחודיים ודקורטיביים; וסדנת אש מזויפת בה יחקו הילדים את התכונות הייחודיות של האש ויביאו אותן לידי ביטוי באמצעות מגוון חומרים ובטכניקות עבודה. הפעילות מתאימה לילדים בגילאים 6-10.

חנוכה בבית ליבלינג, איור אפרת גולדמן (יחצ)
סדנאות יצירה, איור אפרת גולדמן (יחצ)

מוזיאוני אשדוד

גם במוזיאוני אשדוד חוגגים את חג האורות בסדנאות יצירה, הצגות וסיורים חווייתיים לכל המשפחה. במוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן, תתקיים בחג החנוכה הפעילות 'מאירים המצאות' שתמשך יומיים ותכלול סיור תיאטרלי בתערוכה 'בורא מאורי האש' וסדנה בהשראת התערוכה, בה ייצרו הילדים חנוכיות אישיות בהשראת המצאות העידן המודרני. בצוללת הירוקה שבמוזיאון אשדוד לאמנות, תתקיים הפעילות 'אור ירוק', הכוללת סיור מיוחד בצוללת המשלב משחקי פנסים, וסדנה ברוח החג שכולה אור, צבע וחושך. בבית אריה קלנג, יתקיימו במשך שלושה ימים אירועים חגיגיים בסימן פרינג' וקיימות, שיערכו במסגרת 'פסטיבל פרנג'סטייל בנעלי בית'. האירועים שיתקיימו ללא תשלום, כוללים הצגת ילדים, טקס הדלקת נרות וסדנת אריגה לכל המשפחה.

הצוללת הירוקה (צילום אילן ספירא)
מארחת בחנוכה (צילום אילן ספירא)

מוזיאון אגם בראשון לציון

גם בראשון לציון מאירים את מוזיאון אגם ומקיימים הדרכות, סיוים וסדנאות לילדים ולכל המשפחה שיפגישו בין רוח החג לעבודותיו של יעקב אגם. הסיור 'מחושך לאור', ייערך בחלקו באפילה, כשבמהלכו המשתתפים יגרשו את החושך כשיגלו את שלל הצורות והצבעים מלאי האור שמסתתרים ביצירותיו של יעקב אגם ברחבי המוזיאון (מגילאי 5 ומעלה). בסדנת 'קופסת אור' יצרו הילדים קופסת אור אישית וקינטית בהשראת יצירותיו של אגם, באמצעות עיטור בדפוסים גיאומטריים שאופייניים לעבודותיו (לגילאי 6-12).

מוזיאון אגם (צילום ויקטור אוסיפוב)
פעילות במוזיאון אגם (צילום מיכל בן צבי שפיגל)

מוזיאון חיפה לאמנות

תערוכת ילדים חדשה, 'החדר שלי', נפתחה במרכז לאומנויות, מוזיאון חיפה לאמנות. התערוכה עוסקת בחדר הילדים כסמל וכמראה לעולם הילדות. היא מבקשת לגעת בדרכים השונות שבהן חדר הילדות מייצג את הילד ואת העולמות הקשורים אליו  – האחים שעמם הוא חולק את חדרו, הוריו, המעגל המשפחתי המורחב שלו ומגוון ההשפעות התרבותיות והחברתיות. התערוכה, מתמקדת בשפת האיור המחברת אותנו לעולם הילדות. האוצרות הרכיבו נבחרת של אמנים שתייצג פנים שונות של החברה בישראל ושאלו על חדרי הילדות שלהם: באיזה חדר ילדים גדלת? עם מי חלקת אותו? אלו דברים היו בו? מה אהבת? על איזה חדר חלמת? האם היו בחדר דברים שהפחידו אותך? 

/// אוצרת: עדי שלח ומיכל מגן. עד: 5/9. שבתאי לוי 26, חיפה.

היה היו, אינסאף ספורי (יחצ)
איור לספר המסע אל האי אולי, בתיה קולטון (יחצ)

מוזיאון נחום גוטמן

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות מציג את 'חנוכייה לי יש' שבה כ 60 חנוכיות מקהילות ישראל מאוסף דרורה ופנחס זכאי. התערוכה, מציגה חנוכיות שנאספו על ידי בני הזוג במהלך 46 שנות נישואיהם. היא משקפת מגוון סגנונות אמנותיים של קהילות ישראל בארצות מוצאן, וכן תקופות שונות בהן החנוכיות נוצרו. התערוכה מאפשרת למתבוננים בחנוכיות, לצאת למסע בחיי העם היהודי בישראל ובתפוצות, להתוודע  לגלגוליה של החנוכייה במרוצת הדורות, ולהעמיק את ההיכרות עם סיפור חג החנוכה ומנהגיו. במהלך ימי החנוכה ובתקופה בה תוצג התערוכה במוזיאון נחום גוטמן לאמנות, יתקיימו לקהל הרחב המבקר בתערוכה, פעילויות חווייתיות בהנחיית צוות ההדרכה של המוזיאון.

/// אוצרת: ניצה בהרוזי ברעוז. עד: 31/12. שמעון רוקח 21, תל אביב.

אחת מ 60 (צילום רן ואסף ארדה)
כל אחת ממקור אחר (צילום רן ואסף ארדה)

יש להתעדכן לגבי פירוט הפעילויות, המועדים, הכתובות והמחירים באתרי המוזיאונים השונים.

אולי יעניין אותך גם...