Hidden City
Hidden City, (אירה גינזבורג)

מגוון תערוכות בשבוע האיור יעסקו באורבניות, אדריכלות ומגורים

"זה אך טבעי. יוצרים רבים מכל הדיסציפלינות משתמשים בחומרים המצויים בסביבה הקרובה אליהם כמקור השראה ליצירה חדשה" אמר יובל סער, יזם ואוצר ראשי של הפרויקט

ביום חמישי, 15/11, ייפתח 'שבוע האיור' זו הפעם החמישית ברצף. השבוע, שזכה לכינוי 'אוהבים אמנות. עושים איור', הפך כבר למסורת ויצר פלטפורמה לתצוגת איור שלא הייתה קיימת בעבר, בטח שלא בקנה מידה כזה. גם השנה, יכלול האירוע כמה עשרות תערוכות מקוריות שבהן ייקחו חלק מאות מאיירים, מעצבים ואמנים ישראלים, וותיקים וצעירים, אקדמיות מובילות, התאגדויות עצמאיות של מאיירים, תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות. התערוכות יוצגו במוזיאונים, חללי תרבות ואמנות, גלריות שיתופיות ומקומות בילוי ברחבי העיר. יזם ואוצר ראשי: יובל סער.

מתוך התערוכה 'עושים שוק'
אורון וין שטיינבאום, אורבן סקצ'רס

מה חדש השנה בשבוע האיור?

"בכל שנה, כשאנחנו מסתכלים על רשימת התערוכות הסופית של אנחנו מנסים להבין מה חדש או מיוחד השנה, כי למעשה אין לנו תמה או נושא שנתי" אומר היזם והאוצר הראשי יובל סער "בקול הקורא שאנחנו מוציאים אנחנו מבקשים עבודות חדשות וטובות, שהוכנו במיוחד לשבוע האיור. השנה שמחנו לגלות ששבוע האיור הפך לאירוע שבמקרים רבים האיור הוא רק נקודת המוצא ליצירה, וכך לצד המאיירים מציגים בו גם מעצבות תכשיטים, מעצבי מוצר ומעצבי אופנה. בהתאם לכך, גם מנעד החומרים רחב וכולל, בין היתר, חוט ברזל, חוטי רקמה, לוחות מתכת, פסולת מתעשיית האופנה ועוד".

מתוך התערוכה 'בית' של מיזם לה קולטור
מתוך התערוכה 'בית' של מיזם לה קולטור (הדמיה נעם נוי)

כמה זמן עובדים על האירוע ומהיכן שואבים רעיונות לתערוכות?

"האמת היא שזה פשוט פרויקט אינסופי שהעבודה עליו לא נגמרת. יצא לנו להגיד לגורמים רבים שנפגשנו איתם במהלך השנה האחרונה, ולא הצליחו לקיים תערוכה השנה, לחשוב על נובמבר 2019, כלומר על שבוע האיור של השנה הבאה. ולגבי הרעיונות, לא חסר. יש יוצרים שלוקחים נושאים אקטואליים כמו פמיניזם ותנועת #meetoo, שחוזרים לילדות ולמשפחה שלהם, שלוקחים השראה ממגורים בחו״ל, שגילו טכניקה חדשה שלא עבדו איתה בעבר וחוקרים אותה, שמשתמשים בעבודה השוטפת שלהם כנקודת פתיחה, שמשתמשים בטקסטים קיימים מתוך ספרים וכן הלאה.

מתוך תערוכת 'העירוניים'
מתוך תערוכת 'העירוניים' (אילנית שמיע)

עיסוק בסביבה ואדריכלות

התערוכות השונות ב'שבוע האיור 2018' יעסקו בשלל נושאים בהם בירוקרטיה ישראלית, פוליטיקה, מציאות רבודה, פמיניזם, שוויון זכויות, זיכרונות, תרבות הפופ, סמלים ועוד. עוד יעסקו חלק מהתערוכות באורבניזם, חלל, בית ושאר נושאים הקשורים בסביבה ואדריכלות. בין התערוכות שיעסקו בנושאים הללו יהיו: 'בית' של לה קולטור בשיתוף ג'לאדה, שהנה תערוכת מכירה של כמאה מאיירים בה הפרשנות לנושא 'בית' תוצג באפן מילולי, ערכי, צורני, רעיוני ומופשט. התערוכה 'העירוניים' של נעם נוי, הנשענת על פרויקט איור תיעודי הבוחן מהי עירוניות ומהי תרבות עירונית תוך התמקדות באופנה כאפן ביטוי. בתערוכה Hidden City בה תוצג סדרת איורים המתייחסת לפינות שונות בעיר והתערוכה 'הבית העתידי' בה ישאלו שמונה יוצרים איך ייראה הבית בעוד שלושים שנה.

נראה שבאפן די טבעי, מדי שנה יש כמה תערוכות שעוסקות בסביבה, אורבניות, בית ומה שקורה בו. מה הסיבה לכך?

"זה אך טבעי. יוצרים רבים בכל הדיסציפלינות משתמשים בחומרים שבסביבה הקרובה אליהם כמקור השראה ליצירה חדשה. מהבחינה הזו, אני שמח שזו השנה השנייה שהגלריה בבית האדריכל ביפו לוקחת חלק בשבוע האיור, ואחרי התערוכה הנהדרת שהוצגה בה בשנה שעברה, אני מצפה לראות את התוצרים שיוצגו בה השנה. החיבור בין אדריכלות ועיצוב לאיור הוא חיבור טבעי, והרעיון של אדריכלים/ות, מאיירים/ות ומעצבים/ות שמשתפים פעולה כסטודיו אינטרדיסציפלינרי אחד, שמגיב ומפרש את רעיון ״הבית העתידי״ בקונטקסט מקומי, מסקרן במיוחד".

מתוך התערוכה 'הבית העתידי'
מתוך התערוכה 'הבית העתידי' (הדמיה עזרי טרזי)

ומהן התערוכות שאתה מחבב במיוחד או שנתפסות כייחודיות, מעניינות, מרתקות, מסקרנות בעיניך השנה?

"אני מאוד מחכה לתערוכה 'הוראות להתבגר', אחת מחמש התערוכות שתתקיים באברהם הוסטל" אומר סער "זו תערוכה משותפת למאייר אייל לוי והמשורר אלפי גלברד, ומהרגע הראשון שקיבלנו את ההצעה לתערוכה בעקבות הקול הקורא שהוצאנו, היא סקרנה אותי במיוחד. לוי וגלברד חוקרים את הפער בין האינטימיות של החיים לבין הרשמיות הקרה של שאלות בטפסים מוסדיים כמו ״ויתור סודיות״ של בתי חולים, ״הפניה לאבחון״ של מערכת החינוך או ״בקשה להפסקת הריון״ של משרד הבריאות. החיבור בין מאייר, משורר והבירוקרטיה הישראלית הוא לא צפוי, וממה שראיתי בינתיים זו תערוכה מרגשת ומעוררת השראה שלא כדאי להחמיץ.

מתוך התערוכה 'הוראות למתבגר'
מתוך התערוכה 'הוראות למתבגר' (אייל לוי ואלפי גלברד. צילום: אילת אודסר)

"תערוכה נוספת שאני סקרן מאוד לגביה היא 'תרבות אגודה' של ארז גביש – מעצב רב־תחומי, מאייר, אנימטור וראש המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. התערוכה תציג עולם של מדע מאגי ומיסטיקה אלקטרונית, שירה רובוטית ואגודות סודיות. בהשראת גיבורי התרבות של נעוריו, גביש מערבב מציאות ודמיון, דמויות מיתולוגיות ושירה בתרגום אלקטרוני, וכל זאת בקופסת קסם של איורים, תנועה, מוזיקה ואור, שאותם הוא מבצע בטכניקה ייחודית המשלבת הדפס, עיצוב גרפי והקרנה".

מתוך התערוכה 'תרבות אגודה'
מתוך התערוכה 'תרבות אגודה' (ארז גביש)

עד: 24/11.

אולי יעניין אותך גם...