אירוע לילי במרחב הציבורי
אירוע לילי במרחב הציבורי (צילום יחצ)

מאירים את הלילה: פסטיבל אורבני בת"א מגשר בין דורות ותושבים

"הפסטיבל בא לייצר תיקון של מוניטין מפוקפק שנוצר בנווה שאנן, בצדק או שלא בצדק, ולהביא את מרכז העיר לשכונה שלא מסוקרת חיובית" אמר עברי באומגרטן, מיזמי הפסטיבל

רק לא מזמן, כתבנו כאן שערי ישראל מספקות לנו לא מעט סיבות למסיבות אורבניות במרחב הציבורי. הנה גם חנוכה עבר וממש בסוף השבוע הקרוב יתקיים, זו הפעם החמישית, פסטיבל 'מנורת לילה'. הפסטיבל יתקיים בימים שישי ושבת הקרובים, 21 ו-22 בדצמבר ברחובות שכונת נווה שאנן שבתל אביב (19:00-23:00). 

(צילום ועריכת וידאו: ברק ברינקר, באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

הפסטיבל, הוא אירוע לילי בניחוח נוסטלגי ובהתבוננות מפוקחת על טריטוריה מורכבת, המשלב בין שיח אמנותי לשיח אודות הרב תרבותיות של השכונה הדרום תל אביבית בעבר ובהווה. כך, במסגרתו, הופכת השכונה לסוג של תיאטרון שבו המרחב הציבורי, הגינות, בתי העסק והחללים בפינות הרחוב מהווים במה לאלמנטים של אמנות ואור, מיצבים פיסוליים, מיצגים חיים, הקרנות וידאו והופעות חיות של אמנים מקומיים.

במסגרת הפסטיבל יתקיים כנס התאורה הבינתחומי 'זרקור – יוצרים באור' שידון בהיבטים השונים של האור כמדיום וכאמצעי לביטוי בעולמות האדריכלות, העיצוב והאמנות. בין המשתתפים: אדריכל רמי גיל ידבר על אור טבעי באדריכלות, המוזיאולוגית המתמחה בתאורת מוזיאונים אפרת בר עקיבא תדבר על תאורת מוזיאונים בעידן הלדים והמעצבת ומתכננת התאורה לאדריכלות הילה מאיר תדבר על תאורה אדריכלית במרחב הציבורי בתל אביב יפו.

מהפכה של שמחה
שם הפסטיבל 'מנורת לילה' מעניין שכן הוא נגזר מתכנית בניין העיר המקורית של השכונה אותה הגה יוסף טישלר בשנות העשרים של המאה שעברה. התכנית, שרק כמחציתה התממשה, התבססה על צורה של מנורה בת שמונה קנים, שבמרכזם רחוב לוינסקי כשמש.

"המרחב העירוני הציבורי משמש כתחליף למרחב הפרטי המאוד מצומצם אותו חולקים שותפים רבים בדירות בנווה שאנן" אומר עברי באומגרטן שיחד עם יאשה רוזוב מהווה כיזם וכמנהל האמנותי של הפסטיבל כשאני שואלת למה חשוב להדגיש ולחגוג את המרחב הציבורי. "תכנית הבניין של העיר היא אחת היפות במדינה ומעבר למעטה ההזנחה, הפסטיבל חוגג את היופי התכנוני של השכונה. ישנם סטראוטיפים רבים ופחדים בקרב הקהל והשימוש ברחובות בא להפיג את הפחד".

עשרימיון אילת כרמי ומירב הימן
עשרימיון אילת כרמי ומירב הימן (צילום אבי חי)

למה חשוב לקשר בין תרבויות ובין עבר ועתיד?
"נווה שאנן היא לא רק שכונה בתל אביב, אלא סמל ישראלי של דרום תל אביב. יש בה את התחנה הישנה ורחוב הנעליים ההיסטוריים, אל מול הווה רב תרבותי שהוא מוקד לקונפליקט וליופי. כשלושים לאומים שונים מתקיימים בשכונה זה לצד זה ובתקשורת הישראלית מראים בעיקר את הקונפליקט ולא את הצבע והטעם של מכלול התרבויות".

האם פסטיבל שכזה אמור באפן כלשהו לחפר על בעיות חדשות שנוצרו באזורים הללו?
"הפסטיבל בא לייצר תיקון של מוניטין מפוקפק שנוצר, בצדק ושלא בצדק, ולהביא את מרכז העיר לשכונה שלא מסוקרת חיובית. העשייה של האמנים בפסטיבל מתפרשת על פני חודשים רבים, ולאורך השנים אנו עדים להמשך שיתופי פעולה ועשייה סביבתית".

מה חגיגות מסוג זה עושות לתושבים ולאורחים?
"האירוע המתקיים במרחב הציבורי, יוצר הזדמנות להיחשף ולהכיר תושבים באופן בלתי אמצעי. כך, המרחב הופך לגשר של נורמליזציה. התושבים מתגאים בפסטיבל ובכך שתושבי העיר השבעה נמצאים בשכונה לחגוג איתם את הלילות. עם השנים ההפתעה הפכה למסורת של שמחה".

לילה על העיר, פילים רנצר
לילה על העיר, פילים רנצר (צילום יחצ)

מכנס ועד מיצבים
"בעונה בה נחגגים חגי האורות בתרבויות העולם, אמנים ויוצרים מביאים אמנות ואור לדרום תל אביב" אמרו עברי באומגרטן ויאשה רוזוב, היזמים והמנהלים האמנותיים של הפסטיבל "פסטיבל מנורת לילה חוגג 5 שנים שבהן הופכת השכונה למשך כמה לילות לכיכר המרכזית של העיר. בנקודה בזמן שבה כוחות השוק משנים את פניה של דרום תל אביב במהירות, אנו מזמינים את הקהל לעצור ולהרהר יחד עם מיטב אמני ישראל בשאלות העירוניות של השעה".

זיהום אור, כניסה לקומה 2 דרך קירו צדדיים
זיהום אור, כניסה לקומה 2 דרך קירו צדדיים (צילום ועיבוד דיגיטלי פאינה פייגין, קולקטיב בוש)

מבין מיצבי האמנות והאור, ניתן יהיה לחוות את המיצב הפיסולי 'לילה על העיר' של פיליפ רנצר הנראה כקיר חשוף שבו נפער חלון אל עיר בתיה מוארים בלילה, 'בדיקת היתכנות' של אודי כסיף שיגרום לשמש לילית לבצבץ בין בנייני השכונה, מיצב האור 'חוט 07' של לילה קלינגר שיחבר בין שני מבני מגורים, מיצב הסאונד 'רחש' של רעות קרן ואברהם הרוש המגיב לצעדי המבקרים, עבודת הוידאו 'מראת פליטים' של תום בר גיל המזהה פנים של קהל ומתאימה אותם לפליטים מהאינטרנט, הוידאו האפל Dark Matter של מיכל בן טובים שבו יצורים מתפרצים מבין קירות בית הבאר ההיסטורי והופכים את החורבה לרדופת רוחות, מיצב פיסול הוידאו 'פירומנטיקה' של ליהי חן המורכב ממעגל מסכים שבהם הקרנות של דימויי אש היוצרות מדורה וירטואלית, פסל השיש Mr. More של זוהר גוטסמן היוצר כיכר עירונית זמנית ומהודרת השקפת את כוחות השוק החדשים ועוד. עוד יכלול האירוע את תערוכת פופ אפ 'זיהום אור' ביוזמת קולקטיב בוש לקידום ונתינת במה לאמנות להטב"קית (אוצרת: נגה אור ים) מיצגים, מופעים, מוזיקה ומתחם לילדים.

הפסטיבל בהפקת עיריית תל אביב-יפו, אגף קהילה דרום ומחלקת אומנויות ובתמיכת המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. השנה הפסטיבל מארח את האוצרת רווית הררי כחלק מצוות אוצרות הפסטיבל.

זיהום אור, מישהו ישן במרכזית
זיהום אור, מישהו ישן במרכזית (אנימציה על וידאו רומאירס, קולקטיב בוש)

האירוע יתבטל אם ירד גשם.

אולי יעניין אותך גם...