גבריאל ברויד (צילום מיכאל שבדרון)

לא תחליף לוויז: 110 מפות העיר בתערוכה תל אביבית שתוצג בסופש

דורי בן זאב ודורין פרנקפורט הם רק שניים מתושבי העיר שפינו מזמנם במטרה לייצר וליצור את מפת העיר כפי שהיא נראית בעיניהם. סקרנים לדעת איך נראות מפות נוספות? 

“העיר היא בראש ובראשונה מצב נפשי, גוף של מנהגים ומסורות, של עמדות והרגשות מאורגנות המעוגנות במנהגים. העיר אינה רק מנגנון פיזי ומבנה מלאכותי, היא מעורבת בתהליכים החיוניים של האנשים המרכיבים אותה: היא יצירה של הטבע, ובייחוד – של טבע האדם” כך כתב רוברט פארק ב'אורבניזם והעיר המודרנית' וכך בחרו אנשי דוברות עיריית תל אביב לפתוח את ההודעה לעיתונות הנוגעת לאירוע המסקרן שיתרחש בסושש הקרוב. 

עמר חרלפ (צילום מיכאל שבדרון)
דורי בן זאב (צילום מיכאל שבדרון)

חולמים עיר

לרגל חגיגות 110 שנים להקמתה של העיר העברית הראשונה, תוצג, בסוף השבוע הקרוב, 31/10-2/11, בבית הצעירים של עיריית תל אביב התערוכה '110 מפות: אנשים חולמים עיר'. במסגרת הפרויקט ובמשך ארבעה חודשים, 110 תושבי ותושבות תל אביב, התאספו לקחת חלק במיזם אמנותי אורבני ולתת את פרשנותם האישית למפת העיר. הפרויקט הוא תערוכה קבוצתית של דיוקן העיר תל אביב-יפו, כפי שהיא משתקפת בעיניהם וליבם של 110 התושבים. בחירת היצירות נעשתה באפן המשקף גיוון בתושבים ותושבות הנבדלים ונבדלות זה מזו במגדר, גיל, מקצוע, אזור מגורים, השקפת עולם ותחומי עניין.

מיכה גרוס (צילום מיכאל שבדרון)
אבי בן שושן (צילום מיכאל שבדרון)

בלי חוקים וכללים

המפה הבסיסת, אותה קיבל כל משתתף, הייתה מופשטת ואילמת. מלבד קווי מיתאר דקיקים, לא היו מסומנים בה כבישים, רחובות או שכונות. המשתתפים, שלקחו חלק בפרויקט, יכלו לעשות בה כל העולה על רוחם – רישום, ציור, קולאז’, קשקוש, גזירה, הדבקה וכדומה – כיד הדמיון הטובה. בלי חוקים ובלי כללים. כך נוצר ביטוי משוחרר לחלוטין של מערכת היחסים בין האדם לעיר, על גבי מפה.

ירמי שיק בלום (צילום מיכאל שבדרון)
אסיה איזנשטיין (צילום מיכאל שבדרון)

כמו בתל אביב

דרך הסיפורים של המשתתפים והמפות שלהם, יצרו יזמי הפרויקט פסיפס פרשנויות מגוון המייצר תמונה מרתקת של העיר ותושביה. מלבד יצירות ויזואליות מרהיבות וצבעוניות, התערוכה באה להעביר סיפורים, חוויות, חלומות, רגשות והתרפקויות אישיים וקולקטיבים כאחד. ובתל אביב, כמו בתל אביב, המנעד רחב ומעניין, כמו שרק העיר הזו יכולה לספק.

לוטם גינתון (צילום מיכאל שבדרון)
דורין פרנקפרוט (צילום מיכאל שבדרון)

/// אוצרים: אמנון דירקטור, נועה ירקוני. מזא"ה 9, תל אביב.

יעל בן דוד (צילום מיכאל שבדרון)
עלא שלחת (צילום מיכאל שבדרון)

אולי יעניין אותך גם...