היצירות שלו זה כמו טיול בתוך קשת בענן: ארזתם?

בין אם הוא עובד בסטודיו שלו או על פסל אי שם בעולם, הערבוביה שעושה אוקודה סאן מיגל בין צורות וצבעים יוצרת הרמוניה שלא ניתן להישאר אליה אדישים

מה שלא תעשו, לא תוכלו, בשום אפן ופנים, להתעלם מהאמנות של אוקודה סאן מיגל (Okuda San Miguel). אמן הרחוב הספרדי, שיש מי שאומרים עליו שהוא מאמני הרחוב הבולטים והחשובים היום בעולם, חי ועובד במדריד אבל משוטט בכל העולם. סאן מיגל, מפורסם בזכות כתב היד האמנותי שלו המורכב ממבנים של צורות גרפיות וגיאומטריות, מאינספור דוגמאות ומקשת אינסופית ועשירה של צבעים וגוונים.

לאחר שהשלים תואר באמנות, אבל בלי לוותר על אמנות קטנבנציונאלית (יחסית), החליט סאן מיגל להתפתח באמנות רחוב ויצר לעצמו, מהר מאוד, שפה חזותית אופיינית אותה הוא מביע ברחובות, בתחנות רכבת, על מבנים של בתי חרושת נטושים ועל מיני בניינים איםה שרק אפשר ברחבי העולם.

דמות צבעונית לא פחות, אוקודה סאן מיגל (צילום: Elchino)
אהבת נשים, מבנה מגורים במנהיים שבגרמניה (צילום: Alexander Krziwanie)

לפני כארבע שנים, התפרסם סאן מיגל כשאייר את קירותיה של כנסיה ספרדית שהוסבה לארנת סקטבורד. סאן מיגל אייר פרצופים, גולגלות וחיות פסיכדליות.

סקטבורד בכנסיה (יחצ)
ספורט ואמנות (יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

צא בחוץ כנס בפנים

במקביל לעבודתו החתרנית משהו בחוץ, אוקודה עובד גם בסטודיו שלו על אמנות יחסית יותר קונבנציונאלית אותה הוא מציג בגלריות בעולם כולו ובין היתר בארה"ב, יפן, ברזיל, צ'ילה, דרום אפריקה, הודו, מאלי ועוד. בעבודות האלה, הוא מערבב צורות אורגניות, דמויות חסרות זהות, חיות נטולות ראשים וסמלים המכניסים אותו לקטגוריות הפופ סוריאליזם ואמנות הרחוב.

עם זה, אם מתבוננים בציורים יותר לעומק, ניתן להבחין שלמרות הצבעוניות והשמחה לכאורה הנשקפת מיצירותיו, לעיתים קרובות, הן מעלות שאלות לא פשוטות הנוגעות בקיום האנושי, ביקום, באינסופי, במשמעות החיים ובקונפליקט שבין עבר, הווה ועתיד.

בעבודות האלה, מורגש הצמא של סאן מיגל ליצירה רב תחומית כשהוא מערבב בהן מדיה שונים כמו נייר, קנווס, רקמה, קולאז' ועץ.

עגלת השקרים (יחצ)
משפחת המלוכה של אי הפלסטיק (יחצ)

"בחללים ציבוריים, אני מייצר עבודות אמנות חזקות הדורשות תגובה מיידית ממי שנתקל בהן" אומר האמן אוקודה סאן מיגל "אבל, בו בזמן, בסטודיו, אני יוצר עבודות עמוקות יותר ומלאות פרטים המזמינות את הצופה להעמיק בהתבוננות שלו".

ביריד אמנות במדריד (צילום: Bandiz Studio)
מהפכה צפונית (יחצ)

התשוקה להשאיר חותם

הסגנון המובחן של אוקודה, המשלב הרמוניות גיאומטריות עם צבעוניות עזה, עשוי לגרום למתבונן הרגשה כאילו יצירות האמנות שלו לא שייכות לכאן  אלא ליקום מקביל כלשהו. במקומות שונים הן מכסות בניינים שלמים או צצות כפסלי הרחוב ששולטים על פארקים, כיכרות ושכונות בערים ברחבי העולם. 

אי שם ברוסיה (יחצ)
ואי שם בספרד (צילום: Rivera y Donas)

"שני העקרונות המרכזיים ששולטים בחיי האישיים והמקצועיים, הם פוזיטיביזם ורצון מתמיד לשיפור עצמי" אומר סאן מיגל "התשוקה שלי ליצירה, היא זו שמניעה אותי. אני חייב ליצור על מנת להרגיש שמח ומסופק. מה שמניע אותי להתעורר מדי בקר זה נסיעות, גילוי מקומות ואנשים חדשים ושינוי סביבות באמצעות האמנות שלי שגם משאירה חותם משלי במקומות שונים בעולם".

ערבוב סגנונות במדריד (צילום: Bandiz Studio)
כיכר בולנסיה (צילום: Martha Cooper)

אולי יעניין אותך גם...