מהגיבורים המוכרים של קובריק, 'התפוז המכני' (צילום יחצ)

הנוסעים ללונדון מתבקשים להגיע לתערוכה על סטנלי קובריק

שימו לב להודעה החשובה: התערוכה במוזיאון העיצוב בלונדון, החושפת את אחורי הקלעים של הסרטים האיקוניים של הבמאי הנודע, תנעל בעוד כחמישה חודשים. לאוהדים שרופים אנו ממליצים למהר ולרכוש כרטיסים שכבר הולכים ואוזלים 

תערוכה שנפתחה אתמול במוזיאון העיצוב בלונדון חושפת את סיפור חייו ופועלו של סטנלי קובריק, מגדולי הקולנוענים של המאה העשרים. התערוכה מתמקדת בתהליכי העיצוב היצירתיים שלו כמספר, כבמאי וכעורך. בציון עשרים שנה למותו, התערוכה מתמקדת גם בעיזבונו האיקוני כמו גם בקטעי סרטים וחומרים שמעולם לא נראו בעבר.

פריטים נדירים

התערוכה הנודדת הגיעה לבריטניה – המקום בו חי ועבד קובריק למעלה מארבעים שנה. באמצעות לא פחות משבע מאות פריטים, היא מספרת את סיפור חייו המרתק והמסקרן של הגאון האובססיבי שנחשב למתבודד מצד אחד ולממציא המבריקים והנדירים שהיו בעולם הקולנוע. צעד אחר צעד היא מראה איך הוא הגדיר עולמות לסרטיו ואיך לונדון שימשה לו כמקור אינסופי להמצאה, יצירה והשראה.

2001: אודיסאה בחלל (צילום יחצ)
מתוך 'ד"ר סטריינג'לאב' (צילום יחצ)

הכניסה לתערוכה מתבצעת על גבי רפליקה של השטיח מהסצנה האיקונית הידועה בסרט הניצוץ ועוברת דרך מסדרון מראות המדמה את טכניקת הצילום הידועה של קובריק שהתאפיינה בקומפוזיציה, סימטריה ומשחקי צבעים. לאחר מכן, חדרי נושא מתמקדים, כל אחד, בסרט אחד: בארי לינדון, 2001: אודיסאה בחלל, מטאל ג'קט, התפוז המכני, הניצוץ, שבילי התהילה, ספרטקוס, לוליטה, עיניים עצומות לרווחה ודוקטור סטריינג'לאב.

בכניסה לתערוכה (צילום יחצ)
סגנון הצילום האופייני לקובריק (צילום יחצ)

בין היתר, מוקרנים בתערוכה קטעים מסרטיו הידועים ומסרטיו המוקדמים של קובריק ומוצגים בה חפצים נדירים, מכתבים, צילומים וקטעי ראיונות המתמקדים בזיקתו לאנגליה וללונדון ששימשו לו כמקורות השראה. עוד מוצגים בה מודלים מפורטים של הצנטריפוגה שקובריק פיתח לסרט אודיסאה בחלל, אביזרים מקוריים שהופיעו בסרטים כמו הקסדה שחבש פרייבט ג'וקר במטאל ג'קט, תלבושות מהסרט התפוז המכני ובארי לינדון ועוד.

מודל המבוך מ'הניצוץ' (צילום יחצ)
מודל הצנטריפוגה מ'2001: אודיסאה בחלל' (צילום יחצ)

קובריק המבריק

"אף אחד לא יכול היה לייצר סרט טוב יותר מסטנלי קובריק" אמר הבמאי הנודע סטיבן שפילברג שגם שיבח את התערוכה "הוא מהווה השראה לכולנו. סטנלי נהג כמו זיקית עם יכולת יוצאת דפן להמציא את עצמו מחדש בכל סיפור חדש שהגה".

ואכן, הפילוסופיה של קובריק והיכולת שלו ליצור עולם שלם בכל סרט מחדש תוצג באמצעות מסמכי הפקה, תסריטים, קטעי סרטים לפני ואחרי עריכה, עיצובי תפאורה ואביזרי פרופס. עוד מוצגות אנקדוטות אישיות מפיהם של הקרובים לו המציגות אותו כאדם וכקולנוען ומסבירות איך עשה שימוש בטכניקות חדישות ליצירת סרטים.

התלבושת של אלכס בסרט 'התפוז המכני' (צילום יחצ)
המצלמה מהסרט 'בארי לינדון' (צילום יחצ)

קובריק, שהיה במאי קולנוע, מפיק וצלם אמריקאי יהודי, הקפיד במהלך כל הקריירה להתרחק מהסצנה ההוליוודית ולעסוק בנושאים שונים ומשונים, מלאי תעוזה ושנויים במחלוקת. הוא הרבה לעסוק בביקורת על הטבע האנושי ועל משטרים פוליטיים ואף שרבב לא מעט אלמנטים סוריאליסטיים ואקספרסיוניסטיים שלא פעם השתלטו על העלילה. עם זה, הוא נחשב מקורי, פרובוקטיבי ובעל חזון וזכה לתמיכה כלכלית מצד האולפנים הגדולים עבור כל מיזמיו. למרות שהיה מועמד לפרס כבמאי ותסריטאי, אוסקר קיבל, בסופו של דבר, רק בקטגוריית אפקטים מיוחדים על סרטו '2001: אודיסאה בחלל'.

התינוק מהסצנה האחרונה ב'2001: אודיסאה בחלל' (צילום יחצ)

מסרטים דוקומנטריים לתפוז המכני

את דרכו החל כצלם עצמאי, כמקרין סרטים וכשחקו שחמט. תקופה מסוימת הקדיש ליצירת סרטים דוקומנטריים קצרים שרק שלושה מהם שרדו. בהמשך, יצר כמה סרטים עלילתיים קצרים תוך מעבר מניו יורק להוליווד שם החל לייצר סרטים באורך מלא עם צוותי הפקה מקצועיים.

סרטיו הראשונים זכו אמנם לאהדה אבל לא הצליחו מסחרית. הסרט 'ספרטקוס', אליו הוזמן על ידי קירק דגלאס, שזכה בארבעה פרסי אוסקר, הוא זה שלמעשה ביסס את מעמדו של קובריק בתעשייה אבל גם זה שדחף אותו לעבוד כיוצר עצמאי. אל בריטניה הגיע במטרה לצלם את הסרט 'לוליטה', נשאר בה לצילומי 'ד"ר סטריינג'לאב' ו'אודיסאה בחלל' והחליט להשתקע בה לצמיתות. בהמשך, יצר עוד מסרטיו הידועים שבהם 'התפוז המכני', 'בארי לינדון', 'הניצוץ', 'מטאל ג'קט', ו'עיניים עצומות לרווחה'.

סטנלי קובריק על סט הסרט 'מטאל ג'קט' (צילום יחצ)
סטנלי קובריק בסט הסרט '2001: אודיסאה בחלל' (צילום יחצ)

סטנלי קובריק היה אב לשתי בנות מאשתו השלישית, השחקנית והציירת הגרמנית כריסטיאן הארלן.

התערוכה עד: 15/9.

קלאפרים מקוריים (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...