תערוכת מכירה, קרמיקה ישראלית, בית בנימיני, דימה גורביץ (צילום שי בן אפרים)

סוטין, באוהאוס, נאיביות וקרמיקה ישראלית: אל תחמיצו

במשכן לאמנות בעין חרוד נפתחת תערוכה על יצירתו של סוטין, גלריה צדיק נועלת עם תערוכה אחרונה, במרכז הבאוהאוס נפתחות שתי תערוכות המתמקדות בבאוהאוס, במוזיאון נחום גוטמן בודקים מה זה נופש בבית, בניג'א עוסקים במעגלי חיים ובבית בנימיני מוכרים קרמיקה ישראלית

פיקאסו היהודי

במשכן לאמנות בעין חרוד, תפתח ביום שבת, 9/11, התערוכה 'נפש עירומה: חיים סוטין והאמנות הישראלית'. התערוכה תציג ציורים שנאספו מאוספים מוזאליים ומאוספים פרטים בארץ ובעולם. חיים סוטין (1943-1893), אחד מענקי האמנות של המאה ה-20 נחשב לפיקאסו היהודי. מבקרי אמנות ואספנים רחשו הערכה רבה ליצירתו עוד בחייו, והוא לא נשכח גם לאחר מותו המוקדם והמיוסר כאשר מדי שנה הוצגה לפחות תערוכת יחיד אחת, במדינה זו או אחרת. גם בחלוף השנים חוקרי אמנות מגלים בו יותר ויותר עניין בעוד שבארץ זכה סוטין לתערוכת יחיד אחת בלבד, ומאז כבר חלפה כחצי מאה.

לצד תערוכתו של סוטין יציגו אמנים ישראליים, בני שלושה דורות, שהושפעו מיצירתו. וכן, תוצג תערוכתו של האמן חיים אתר, ממקימי המשכן לאמנות. התערוכה היא פרי של שיתוף פעולה אוצרותי בין יניב שפירא, מנהל ואוצר ראשי של משכן לאמנות עין-חרוד; סוריה סדקובה (Sadekova), אוצרת ראשית במוזיאון פושקין, מוסקבה; וד"ר בת-שבע גולדמן-אידה ממוזיאון תל אביב לאמנות; והיא מלווה על-ידי ד"ר אסתי דונאו, ממחברי ה-catalogue raisonné של סוטין.

/// אוצרים: יניב שפירא, סוריה סדקובה וד"ר בת-שבע גולדמן-אידה. עד: 21/3. קיבוץ עין חרוד.

דיוקם עצמי (צילום עופרית רוזנברג)
דיוקם עצמי (צילום מרגריטה פרלין)

אחרונה ודי

רגע לפני שגלריה צדיק נאלצת לסגור את שעריה, תוצג בה, החל ממחר, יום חמישי, 7/11, התערוכה הקבוצתית 'אמ:לק – תערוכות שלא תהיינה'. בתערוכה, יציגו אמנים שהובטחה להם תערוכת יחיד בין השנים 2019-21. כל אמן יציג את  העבודה הנבחרת המהווה, בדרך כלל, דימוי להזמנה. לכל מיני תערוכה שכזו יהיה שם, תקציר, תאריך והכוונה אוצרותית. כך, יווצר עתיד מסוכם בקופסת זיכרון, כי סוף מעשה במחשבה תחילה. "חשתי שהגלריה הפכה ללא רלוונטית, התנועה פחתה, מיסי העיריה עלו וההכבדה הכלכלית הייתה ללא נשוא" אומרת חנה קומן, מקימת הגלריה "השנה האחרונה הייתה מייאשת ומתסכלת, הביאה אותי לעצבות רבה ואת רואה החשבון לכועס. זאת על אף שהתנהלנו בשיקול דעת וברזון חרוץ".

עד: 7/12. שמעון הצדיק 16, יפו.

יגאל זמר (יחצ)
מירה קליגר (יחצ)

באוהאוס בברלין ותל אביב

שתי תערוכות נפתחות במרכז הבאוהאוס בתל אביב. בתערוכה 'תל-אביב – לחיות עם הבאוהאוס', שתפתח ביום שני, 11/11, יוצגו תצלומים מאת וולף דיטריך נאר. בתערוכה, מוצגים תצלומים בשחור לבן שנאר צילם במצלמה אנלוגית במאי 2019, המציגים את חיי העיר בתוך וסביב בנייני הבאוהאוס והסגנון הבינלאומי בתל-אביב.
/// עד: 10/12. דיזינגוף 77, תל אביב.

ביאליק 18, תל אביב, אדריכלות: האחים פרידמן, 1934-5 (צילום וולף דיטריך נאר)

ותערוכה נוספת

התערוכה 'באוהאוס והמודרניזם בברלין ובתל-אביב', נפתחת בשבת, 7/11, ובה תצלומים של ז'אן מוליטור. מוליטור בוחן במצלמתו את יפי בתי המגורים המודרניים בברלין ובתל-אביב, ושואל כיצד ברצוננו לחיות? כיצד ניתן לתכנן מרחבים פתוחים? יצירת מרחבים ציבוריים לחברה פתוחה ובעלת תפיסות חברתיות מתקדמות הייתה אחת ממטרות התנועה המודרנית. בברלין ובתל-אביב יצרו המודרניסטים בין הבניינים המרובעים מרחבים עירוניים פתוחים, כגון כיכרות, חצרות משותפות ומרפסות-גג, לשימושם של דיירים, עוברים ושבים ואורחים. בשתי הערים הם בחנו בעין ביקורתית אילו חיים יוכלו לנהל אזרחיה של חברה דמוקרטית חדשה.
אוצרים: קרולינה מויטו, יאן מארון, פיליפ סטיבלר. עד: 9/12. דיזינגוף 77, תל אביב.

רוטשילד 71, תל אביב, אדריכלות: זאב רכטר, 1934 (צילום ז'אן מוליטור)

קרמיקה ישראלית

בבית בנימיני, תתקיים בימים חמישי-שבת, 7-9/11, תערוכת המכירה 'אוספים' של קרמיקה ישראלית. העבודות בתערוכה, הן של טובי היוצרים בקרמיקה בישראל, חלקם בעלי הכרה גם במישור הבינלאומי. העבודות מגוונות מאוד ובהן: מכלים שימושיים בגודל כף יד, כוסות, ספלים, קערות וכדים, דרך פיסול ריאליסטי ומופשט ועד עבודות קיר גדולות. כל העבודות עשויות חומר קרמי בטכניקות בנייה מסורתיות, תעשייתיות ודיגיטליות: מעבודת הגלגל (אובניים), דרך בניית יד ופיסול פיגורטיבי ועד עבודה בייצור סדרתי בעזרת הדפסה תלת ממדית וייצור בתבניות.

/// אוצרות: אסתר בק, יעל נובק, רוית לצר. רחוב העמל 17, תל אביב.

אליה לוי (צילום מקסים דינשטיין)
עינב שריג (צילום שי בן אפרים)

לגלות את הקיים

במוזיאון נחום גוטמן תפתח ביום חמישי, 7/11, התערוכה הקבוצתית 'סטייקיישן: גילויו של המוכר'. בשיא המשבר הכלכלי העולמי, בשנת 2008, נולד טרנד תיירותי חדש המעודד נופש מקומי ואפילו חופשה של ממש בתוך הבית. ממכתבים שהשאיר אחריו, כמו גם מספרי המסעות שכתב, עולה כי נחום גוטמן היה חלוץ גישה זו בישראל. "התערוכה מפגישה מסורת גוטמנית זו עם ששה אמנים ישראלים צעירים בראשית דרכם, החוקרים מפגשים ראשוניים עם מקום ומזמינים אותנו להכיר מחדש שש נקודות ציון שסימנו על מפה פרטית" אמרה טלי קיים, אוצרת התערוכה "עבודותיהם מציגות לקהל הצופים את המקומות בהם בחרו דרך שימוש בהומור ומשחק, ותוך התעכבות על השולי והמתעתע".

/// הכניסה בתשלום. שמעון רוקח 21, תל אביב.

רוני קרפיול, גילויו של המוכר (יחצ)
גיא ברנרד רייכמן (יחצ)

שלוש במקום אחד

בגלריה מאיה, ייפתחו מחר, יום חמישי, 7/11, התערוכה קימה של ענבר הורקני שבמשיכות מכחול פראיות ואינטנסיביות מציירת דמויות רדופות עזות הבעה (אוצרות:תמר אייזן גולדשטיין ,סיון פיינזילבר-יורן). עוד, תפתח תערוכת יחיד ראשונה תחת השם 'קו הים' לאמנית נועה טראוב. על קיר האמן בגלריה יוצגו ציורי שמן של שרה בנינגה.

נאיבית שכזאת

ילדות, נעורים, בגרות וזקנה בעיניי האמנות הנאיבית – יוצגו בתערוכה הקבוצתית 'מעגל החיים' שתפתח ביום חמישי, 7/11, בגלריה ג'ינא. התערוכה, תוביל את באיה דרך השלבים השונים של החיים, מהלידה, דרך הילדות, הנעורים, הבגרות והזקנה. שלבים אלו הן של האדם והן של בעלי החיים, מקבלים פרשנות ייחודית של האמנים הנאיביים המובעים בצבעים עזים ובחגיגת הסיפור האנושי המתבטא באופנים שונים בשל הבדלים תרבותיים, היסטוריים, מנהגיים, טקסיים וכן בשל הבדלים בין האמנים עצמם אשר סגנונם מושפע בהכרח מאופיים ומסיפור חייהם האישי.

/// עד: 3/1. דיזינגוף 255, תל אביב.

זכרונות, זאן-פייר לוראן (יחצ)
פיקניק משפחתי, זאן-פייר לוראן (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...