שלוש-טבעות-במוסקבה-הרצוג-ודה-מרון-צילום-יחצ.jpg

שרי הטבעות: הרצוג ודה מרון משלימים מתחם אדריכלי במוסקבה

"האינטראקציה בין המבנים והטבעות יוצרת איכות אדריכלית מעניינת ויוצאת דפן" הסבירו במשרד האדריכלים "שלושת הטבעות תוחמות, מקיפות וחודרות אל המבנים וקושרות יחד את המתחם לכדי צורה פיסולית מובהקת"

משרד האדריכלים השוויצרי 'הרצוג ודה מרון' לא עוצר באדום גם אחרי ארבעים שנות פעילות ברוכה ושבע עשרה שנה אחרי הזכייה בפרס פריצקר לאדריכלות. "קשה לחשוב על אדריכלים רבים בהיסטוריה שהתמסרו למעטפת האדריכלית עם דמיון ווירטואוזיות כה רבים" אמר עליהם ג'יי קארטר בראון, יו"ר הוועדה שהעניקה למשרד את הפרס היוקרתי. חיזקה אותו אדה לואיז האקסטאבל, אחת מחברות הוועדה, בכך שאמרה שהם מזקקים את המסורת של המודרניזם לכדי פשטות יסודית תוך חיפוש מתמיד אחר שימוש חדשני בחומרים ובמשטחים.

17 קילומטר מהקרמלין (צילום Herzog & de Meuron)

עניין של מעגלים

במהלך עשרות שנות פעילותו, הפך המשרד לאחד המכובדים והנערצים בעולם והפרויקטים שלו, הנמצאים בכל רחבי העולם ונחשבים וירטואוזים, זוכים לסיקור תקשורתי מקיף ולרב גם אוהד. לא כל כך מזמן, השלים המשרד את בניית אוניברסיטת סקולקובו למדע וטכנולוגיה הנמצאת במוסקבה שברוסיה. סקולקובו, היא שכונה שהוקמה ביוזמתה של ממשלת רוסיה, ליצירת קהילה אורבנית בטבעת ההיקפית השלישית של העיר, שבעה עשר קילומטרים בלבד מערבית לקרמלין.

האזור החדש, מכיל מתחמי מגורים כמו גם עירוב שימושים המתפרסים על פני חמישה מתחמים. כחלק מפיתוחו, הוזמן משרד הרצוג ודה מרון לעצב את תכנית העל של אחד המתחמים הכולל בתוכו גם אוניברסיטה. המבנה, שבנייתו החלה בשנת 2013, נפתח לא מזמן לסטודנטים ובקרוב מאוד יגיע הפרויקט להשלמתו הסופית. מבנה זה, הוא הראשון מבין שלושה מבנים עגולים שהמשרד השוויצרי תכנן עבור האתר וככזה, הוא נחשב לאבן היסוד של השכונה החדשה.

אחד משלושה (צילום Herzog & de Meuron)

למעלה למטה פנימה החוצה

המוסד החינוכי מונח על פני השטח בהפניה לכיוונים מזרח-מערב במטרה לנצל במקסימום את אור היום. מעבדות וסדנאות נמצאות מעל פני הקרקע בעוד שאולמות מחקר, אזורי העמסה, לוגיסטיקה ואזורים טכניים נוספים, נמצאים במרתף המבנה. המבנה, כולל סדרה של טבעות הקשורות זו בזו שבהן משולבים מבנים (בלוקים) מלבניים. הטבעת החיצונית, בקוטר מאתיים ושמונים מטרים, מכילה את משרדי הפקולטה, אזורי האדמיניסטרציה ומקומות מפגש, בעוד שהטבעות הפנימיות מכילות מתקני הוראה ולימוד ואודיטוריום מרכזי.

(צילום Herzog & de Meuron)
(צילום Herzog & de Meuron)

"האינטראקציה בין המבנים והטבעות יוצרת איכות אדריכלית מעניינת ויוצאת דפן" הסבירו במשרד האדריכלים "שלושת הטבעות תוחמות, מקיפות וחודרות אל המבנים וקושרות יחד את המתחם לכדי צורה פיסולית מובהקת, המעצבת את השדרה החיצונית ויוצרת רשת של חצרות מקושרות בפנים". חצרות אלו תוכננו בגדלים שונים ומחוברות באמצעות מעברים המציעים מגוון של דרכים להתנועע באתר. אל החצר הגדולה, שכונתה החצר המרכזית, ניתן לצפות מכל אחת מהטבעות ההיקפיות ומרב המבנים.

חצרות פנימיות (צילום יחצ)
מבנים מעגליים (צילום Herzog & de Meuron)

למרות המראה העשוי מקשה אחת של המבנה, ניתן לעבור דרכו במישור הרחוב באמצעות ולכיוון השבילים והחצרות הפזורים סביבו. "הצמחייה האחידה בחצרות תהפוך לאלמנט מרכזי בחוויה ככל שהפרויקט יצבור ותק ותשתלב בנוף האוניברסיטאי יחד עם היערות הסובבים את העיר" אמרו בצוות התכנון.

צמחייה אחידה (צילום יחצ)

האוניברסיטה כמו מכוסה סנפירים שתפקידם גם לווסת ולשלוט בחדירת אור השמש כמו גם לאחד את מראה החזיתות כולן. הטבעות מחופות סנפירי עץ סיבירי מחטני בעוד שהמבנים מחופים אלומיניום לבן. מחוץ למבנים, ספסל בטון מתמשך מאחד את המבנים במישור הקרקע, יחד עם גגות משופעים וחזיתות המאחדים את האתר כיחידה אחת ובו בזמן מאפשרים לו להיות חלק בלתי נפרד מהקהילה החדשה.

חזיתות סנפירים (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...