גלגולה של עוגה
גלגולה של עוגה (אולג קסקו)

קונדיטוריה קונסטרוקטיבית: האדריכלית שהפכה לשף קונדיטורית

שינוי הכיוון בחייה של האדריכלית האוקראינית הביא אותה להיות שף קונדיטורית המצליחה לייצר עניין ולסקרן את סצנת העיצוב בעולם כולו

דינארה קסקו, בת 28 בלבד, אדריכלית ושף קונדיטורית, השכילה לשלב בין אדריכלות ואפייה כדי להגיע ליצירת עוגות ברמת גמר שלא הייתה מביישת אנשי מקצוע ותיקים וידועים. כבוגרת לימודי הנדסה ואדריכלות באוניברסיטת חרקוב שבאוקראינה, החלה באופן טבעי את דרכה המקצועית כאדריכלית ומעצבת. "את הפן הטכני באישיותי ירשתי, ככל הנראה, מהורי המהנדסים ואילו הפן האמנותי שבי בא לי מאינספור שיעורי ריקוד, מלאכת יד וצילום בהם השתתפתי בילדותי" אומרת קסקו.

אולג קסקו
אולג קסקו

גם את האהבה למתוקים זוכרת קסקו עוד מימי ילדותה. "כבר אז אהבתי להכין מיני מינים של מתוקים וכמובן שגם לזלול אותם. כך שתמיד נשמר לי מקום בלב לעשייה מסוג זה" אומרת קסקו "מאוחר יותר, כשכבר החזקתי בית משלי, התחלתי לאפות עוגות ומיני מאפים סטנדרטיים ופשוטים, עיסוק שמהר מאוד הפך לתשוקה עזה. היום, אני כבר מתייחסת לעוגות שלי כאל יצירות אמנות או כאל אובייקטים אדריכליים קטנים".

אדריכלית ושף קונדיטור דינארה קסקו
אדריכלית ושף קונדיטור דינארה קסקו (אולג קסקו)

היתרונות במכונות האדריכליות

יתרונה של קסקו בעולם הקונדיטוריה מגיע, בלי ספק, בשל הרקע שלה באדריכלות. כבר בתחילת דרכה, הבינה שעל מנת להשיג בולטות, עליה להביא לתחום משהו חדש ומפתיע. העבודה מול מחשב והשימוש במכונות ומכשירים מעולם התכנון והבנייה, היוו עבורה יתרון גדול. "הבנתי, שהנראות חשובה לא פחות מהטעם" אומרת קסקו "וכך, הכלים המוכרים לי מעולם האדריכלות עזרו ועוזרים לי מאוד לייצר את המאפים שאני רוצה".

את התוצאות המרהיבות משיגה קסקו למשל באמצעות אקדח ספריי בו היא משתמשת כדי לצפות עוגות בזיגוג. במכונת כרסום היא משמשת למשל לחיתוך לוחיות שוקולד. "מול המחשב, אותו אני מכירה על בוריו מעבודתי כאדריכלית, אני יושבת בכל פעם כמה ימים על מנת לתכנן קונסטרוקציות חדשות לעוגות. במדפסת התלת ממד, המשמשת לרב לעיצוב מוצר, אני מדפיסה אבות טיפוס של תבניות חדשות. בשאר הזמן, אני מלמדת או עובדת על מתכונים או מנסה דברים חדשים".

אולג קסקו
אולג קסקו

העוגות המרהיבות של קסקו משתייכות כולן לאותה קולקציה גיאומטרית אותה היא עדיין ממשיכה לחקור ולפתח. "אני משלבת בין עקרונות מתמטיים לבין טכניקות בסיסיות ולמרות שהעוגות נראות מורכבות מאוד הן בנויות ברובן מצורות פשוטות למדי כמו קובייה, משולש וכדור. אני אוהבת מאוד לתכנן אותן בקווים ישרים ובגוונים דרמתיים של שחור, לבן ואדום".

כיום, אחרי שכבר עשתה את המעבר האבסולוטי לעולם הקונדיטוריה, קסקו מרוצה מההחלטה. "אני בהחלט שמחה. גיליתי את הקונדיטוריה כייעוד שלי ולעת עתה אני לא מתכוונת לעשות כל שינוי נוסף" היא אומרת.

תבנית בהדפסת תלת מימד
תבנית בהדפסת תלת מימד (אולג קסקו)

אולי יעניין אותך גם...