בתים מבפנים
הארמונות של עג'מי באדיבות גריל אופנהיים אדריכלים (צילום: אלינה יאבטושנקו)

פותחים לכם את הדלת: פסטיבל 'בתים מבפנים' חוזר העירה

אחרי שנתיים של הפסקה, פסטיבל האדריכלות חוזר ומכניס אתכם אל המבנים ההיסטוריים, הפוטוגניים והמעניינים ביותר שיש לתל אביב-יפו להציע

אחרי שנתיים של הפסקה פסטיבל האדריכלות 'בתים מבפנים' חוזר. זהו אירוע המתקיים במשך סוף שבוע אחד, בו נפתחים בפני הציבור הרחב מאות מבני ציבור, מבנים היסטוריים, בתים ודירות פרטיות ברחבי תל אביב.

 

השנה, בחרה עיריית תל אביב-יפו לשים את אור הזרקורים על שכונות דרום העיר ויפו בפרט. לחשוף את הסיפורים המסתתרים בין סמטאותיהן ונכסיהן השונים, תוך שימת דגש על הערכים הקהילתיים, התרבותיים והאדריכליים במקום. המטרה, לחבר את התושבים לסביבת המגורים ובאותה נשימה, לחשוף את קסמן של השכונות הללו לציבור מבחוץ.

רוטשילד 117 (צילום: אבי לוי)

מה מחכה לכם?

רבים לא יודעים, אך נווה שאנן הינה אחת השכונות העבריות הראשונות אשר הוקמו מחוץ ליפו. בשכונה ישנם סטודיואים רבים של אמנים ובעלי מלאכה העוסקים בענפי אמנות מגוונים כמו פיסול, הדפסים, וידאו ארט, צורפות ואפילו קליגרפיה יפנית.

 

לרגל חגיגות 100 שנים להיווסדה של תל אביב, הפסטיבל יפתח ביריד ענק במקום, יריד '1000 מטר' לתחומי אמנות, תרבות ויצירה. היוצרים הרבים יפתחו את דלתותיהם לקהל הרחב וניתן יהיה לפגוש עבודות פרי עמלם במרחב הציבורי. עבודות אשר נוצרו בתקופת הקורונה ומתייחסות למגבלת התנועה של ה-1000 מטר שהייתה כחלק מההתמודדות עם המגפה.

ביה"ס תיכון נווה שאנן ראוי לשבח (צילום דור נבו)

עידן חדש

בין המבנים בתחום החדשנות האורבנית, נמצא התיכון החדש להייטק ואומנות על שם שמעון פרס שבשכונת נווה עופר. המבנה 'ראוי לשבח', תוכנן בניחוחות אירופאים ובתפיסה חינוכית חדשנית בצורת 'כיכר עירונית' מרכזית המנקזת אליה את כלל הממשקים והפעילויות. מבנה נוסף הוא מתחם COM-UNITY בפלורנטין, לצד דירות המגורים ניתן לשכור בו גם חללי עבודה. המתחם משלב חיי קהילה ופרט עם אזורים משותפים כמו סלון אירוח, בר, חדר כושר וחדר יוגה.

דה יאפא בית אשל 31 יפו (צלם אפיק גבאי)

קצת היסטוריה

במסגרת הפסטיבל תוכלו לבקר בביארות יפו ושכונת סלמה, מבנים חקלאיים על התפר שבין שכונות תל אביב החדשות ובין הפרדסים והשכונות החקלאיות. המבנים שוחזרו ושופצו לבתי פאר וכיום הם מוסבים לאזורי תרבות ובילוי.

 

מוקף חומות, מסתתר לו ביפו המתחם המפואר והמסתורי של בית החולים האנגלי המוכר כ'הבית הסקוטי'. המבנה הוקם ב-1886 ועבר גלגולים רבים במרוצת השנים; פעל כבית חולים עד קום המדינה, המשיך כבית ספר עברי לבנות, אכסניית צליינים, אולם שמחות ואף גלריות לאמנות.

 

רגע לפני שהמלונות מתמלאים שוב בתיירים, זו ההזדמנות שלכם לסייר בכמה מוקדים מעניינים נוספים בעיר. מלון אלמינה ביפו, השוכן בבניין לשימור, שנבנה ב-1929 בסגנון עות'מאני ושנמצאת בו קומת הגג אותה תיכנן המעצב הנודע רון ארד. מלון אינק, אשר תוכנן בהשראת ערמת ספרים כמחווה לספריה לזכרם של חברי פועלי ציון ששכנה במקום. או במלון סלינה המודרני בנווה צדק, אשר עושה שימוש מחודש במבני הטמפלרים אשר שימשו בעבר בתי חרושת ליציקות ברזל.

בתים מבפנים
מלון אלמינה רחוב שמעון בן שטח 9 יפו (צילום יחצ)

התחדשות עירונית

עוד פתוחות לציבור הן הדירות המעוצבות והפוטוגניות ביותר בתל אביב. ביניהן, דופלקס מינימליסטי ומתעתע ברחוב בעלי המלאכה, המחופה כמעט כולו במראות. חשבתם שהדירות בתל אביב קטנות? חכו שתראו את הבניין בפלורנטין, מבנה מבטון חשוף ברוחב 4.4 מטרים הבנוי על החלקות המקוריות הצרות של השכונה.

 

גם ביתו של מעצב הפנים מושיק גלאמין לוקח חלק בפסטיבל. ביתו ממוקם במבנה אבן בן 500 שנה, הוא הופך את עורו ומתחדש מדי חודש ומהווה מוקד עליה לרגל למעצבים צעירים. לסיום, בחלל בגובה של שישה מטרים במגדל Wprime, הבית מחולק על ידי קיר לבני זכוכית. הלבנים מעבירות אור ומייצרות משחק השתקפויות דינמי ומהפנט.

 

הטיסות עדיין מוגבלות והתיירים עוד לא עטו על העיר, זהו זמן נפלא לצאת ולתור אותה ברגליכם. הפסטיבל פתוח לקהל הרחב, במהלך סוף השבוע הקרוב 17-19 ביוני. לרשימת האירועים והסיורים, כנסו לאתר.

בתים מבפנים
בית המראות בעלי מלאכה 15 (צילום יעל פרי)

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...