סטודיו טכנולוגיה, ריאן פורתי
סטודיו טכנולוגיה, ריאן פורתי (צילום יחצ)

עשרות אדריכלים ומתכננים מסכמים חמש שנות לימוד בטכניון

פרויקטים בנושא אדריכלות נוף, אדריכלות פרו אקטיבית, טכנולוגיה מחוללת, ערים בזמן ומרחב וקיימות יוצגו בתערוכת הגמר לצד הגשת עבודות בסגנון פצ'ה קוצ'ה והרצאת אורח

בימים רביעי וחמישי הקרובים, 1-2/8, יתקיים בטכניון אירוע הגשות פרויקטי הגמר ופתיחת תערוכת 88 POINTS OF VIEW של בוגרי של הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. האירוע, בראשות דיקנית הפקולטה פרופ' איריס ערבות, יכלול הצגת עבודות נבחרות, בסגנון פצ'ה קוצ'ה, בכל אחד מחמשת הסטודיו בהם עסקו הסטודנטים בפרויקט הגמר וכן הרצאת אורח 'האם עיצוב עירוני גובר על אדריכלות?' של האדריכל הצרפתי דניאל וניש (Daniel Vaniche) שאחריה יתקיים דיון מקצועי שיתפתח בעקבותיו. תערוכת הפרויקטים תהיה פתוחה לקהל הרחב עד יום רביעי, 15/8.

פרויקט גמר אדריכלות נוף

סטודיו לקראת ישראל 100, סוגיות יסוד במרחב הנופי בישראלי המצטופף:

תהליכי עיור מואצים, יחד עם הקצנה כלל עולמית בתופעות סביבתיות וחברתיות, מאיימים לשנות את האיזון העדין של המרחב הנופי, התרבותי והחברתי בישראל. בפרויקט הגמר השנה, עסקו הסטודנטים ביחסי הגומלין שבין הציפוף והעיור למרחב הבנוי, הפתוח, הטבעי והחקלאי, על מנת להציע גישות וכלים לפיתוח מרחבים עתידיים מקיימים. הסוגיות בהן עסקו הסטודנטים מייצגות קשת רחבה של התמודדויות המתייחסות לשינויים אקלימיים, חברתיים, תשתיתיים וטכנולוגיים.

אביטל שמידט – אנרגיה מחוץ לקופסא, ישראל 2048

הפרויקט של שמידט עוסק בשינויים במשק האנרגיה בישראל והשפעתם על הנוף האורבני המצטופף, ומציע שינוי תפיסה וחשיבה מחודשת על אמצעי הייצור כפוטנציאל למרחב הציבורי בעיר, תוך התמקדות בעיר חדרה כמקרה בוחן.

אדריכלות נוף, אביטל שמידט
אדריכלות נוף, אביטל שמידט (הדמיה אביטל שמידט)

פרויקט גמר ארכיטקטורה

סטודיו ארכיטקטורה (פרו)אקטיבית – אזרחות / חברה / כלכלה

הסטודיו משמש כמעבדה עירונית ניסיונית לביקורת וחשיבה מחודשת על תהליכי השינוי שעוברים על סביבות ומרחבים פיזיים דרך בחינה של שלושת הממדים: אזרחות, חברה, כלכלה. הסטודיו מבקש להתנסות בארכיטקטורה כמעשה אזרחי. במובן זה, הארכיטקטורה נתפסת, מתפרשת, מנותחת ומתנסחת מתוך פעולה אזרחית, המאפשרת לאזרחים לייצר מחדש את מערכות היחסים והקשרים שלהם עם הסביבה הפיסית, החברתית והפוליטית שבתוכה הם חיים ופועלים. הסטודיו עומד על תפקידה של הארכיטקטורה כסוכנת של שינוי תרבותי וחברתי במרחבים סבוכים: מרחבי גבול, מרחבים זמניים, מרחבים לא-יציבים, מרחבים אסורים, ומרחבים הנוצרים ומתהווים מתוך קונפליקטים פוליטיים ואתנו-לאומיים.

תסנים מאדי – Ruinovation

הפרויקט של מאדי פועל בחורבת ואדי סאליב בחיפה שהייתה בעבר חלק מתוך מרקם עירוני רציף שכלל את העיר התחתית ההיסטורית שנמחקה ב-48 "חיפה אל-ג'דידה", כיום קריית הממשלה. כשמו, הפרויקט משתמש בחורבה ככלי חידוש למרחב עירוני על ידי העלאת הטופוגרפיה של ההרס מתוך האדמה והפגשתה עם הקיים. מפגש זה, בין הישן לחדש, מחזיר לחיים עירוניות וקישוריות אורבאנית שנעלמה.

אדריכלות (פרו)אקטיבית, תסנים מאדי
אדריכלות (פרו)אקטיבית, תסנים מאדי (הדמיה תסנים מאדי)

סטודיו טכנולוגיה מחוללת – הנדסה, פרט וחומר

הסטודיו בוחן את מקומה של הטכנולוגיה כחלק מהמעשה האדריכלי. הפרויקטים מציעים גישה מכלילה הרואה את הטכנולוגיה כאופן, כטכניקה וכצורת פעולה. ההיגיון הטכנולוגי משמש בעבודות הסטודנטים להתמודדות מעמיקה עם מגוון סוגיות: שינויים באופני התנועה בעיר, קונפליקטים פוליטיים, דיור בר השגה, צורות עבודה חדשות, אקולוגיה עירונית, מהפכת המידע ועוד. אופן פיתוח הפרויקטים נע על צירים שונים ומעלה שאלות מורכבות: כיצד חשיבה טכנולוגית מאפשרת להעריך מחדש סביבות קיימות ולפתח סביבות חדשות? אילו כלי תכנון אפשר לפתח להתמודדות עם בעיות מרובות נתונים? כיצד שיטות ותהליכי ייצור יכולים לאפיין צורה? מהן צורות הייצוג, החומריות, ההנדסה והייצור הנדרשות למימושו של חזון אדריכלי?

ריאן פורתי

פרויקט מחקר זה עוסק בסוגיה של צריכת היתר של חומרי גלם בעולם הבנייה ובמיוחד הגדילה המתמשכת בשימוש בבטון, ובפתרונות של שיטות ייצור מתקדמות ומערכות חומרים משולבים עם גיאומטריות בניה מורכבות ופרמטריות. הניסוי הסופי הוא פביליון אב טיפוס המורכב מרכיבים טרומיים חלולים ויעלים העשויים מפוסמנט צמנט הנוצקים ברוטציה. הרכיב הגיאומטרי מבוסס על נגזרת ממבני המוקרנס שהם מבני קמרונות שהתפתחו במאה העשירית באיראן.

טכנולוגיה מחוללת, ריאן פורתי
טכנולוגיה מחוללת, ריאן פורתי (הדמיה ריאן פורתי)

סטודיו ערים בזמן

הסטודיו עוסק במרחבים מרובדים בזמן, בתחום הביניים שבין עבר לעתיד, בין שימור לפיתוח. נקודת המבט היא בו-זמנית, החוקרת את הסביבה הבנויה ומבררת את ערכיה ובה בעת בודקת את מידת הרלוונטיות של הערכים הללו וכיצד הם יכולים לקבל פרשנות עדכנית, שתענה על אתגרי העתיד. הסטודיו בוחן את המרחבים העירוניים בישראל בת ימינו ואת התהליכים ההיסטוריים והתרבותיים שעיצבו אותם, ופועל תוך פריצת המחיצות המקובלות בין אדריכלות, תכנון, עיצוב עירוני ושימור.

חוסין יאסין
בפרויקט הגמר שלו, מציג יאסין חשיבה על אלטרנטיבה לתכנית המוצעת לפתיחת חזית הים של חיפה, מתוך הסתכלות ולמידה של מרחבי השוליים בתוך העיר, שהם אולי המרחבים היחידים המצליחים לחמוק מההיגיון הקפיטליסטי-בירוקראטי.

ערים בזמן, חוסין יאסין
ערים בזמן, חוסין יאסין (הדמיה חוסין יאסין)

סטודיו דיבור, מרחב וקיימות

בישראל כיום, מאזן הכוחות בין השיקולים הסביבתיים לבין שאר השיקולים הפוליטיים, החברתיים והכלכליים במרחב, מצוי בתהליך התהוות, רחוק מאינטגרציה מלאה. פער משמעותי זה, בין הרצוי למצוי, מהווה הזדמנות מרתקת לחדשנות בשלב שבו הארכיטקטורה בארץ בעשורים הקרובים יכולה וצריכה באופן גנרטיבי לנקוט עמדה ולבטא את אותם יחסי כוחות באמצעות שפה אדריכלית, כזו המציעה איזון חדש בין מערכת ערכים לקראת מרחב בר-קיימא בריא, נוח ויעיל אנרגטית בכל קנה מידה.

גל קפון
הפרויקט עוסק בסיפורה של העיר תל אביב כפי שהוא משתקף דרך התמונות המועלות לרשתות החברתיות. דרך התערבות עירונית במתחם התחנה, בתפר שבין תל אביב ליפו, הפרויקט מציע שינוי בתפיסה של מה שראוי שיכנס לסיפור העירוני ומנסה לייצר ארכיטקטורה שמבטאת את הפער בין המונכח לנסתר.

דיבור, מרחב וקיימות, גל קפון
דיבור, מרחב וקיימות, גל קפון (הדמיה גל קפון)

אולי יעניין אותך גם...